Annons

inställningar vid barnporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

_hjorten_

Aktiv medlem
Hej!

Har precis köpt min första kamera och jag vill ha lite tips på vilket läg man bör ha kameran på vid närbild porträtt av barn? provade lite på läge *A* igår men det blev inte riktigt bra när det var lite skumt ljus?
Skriv gärna dom tips ni har!

/Martin

Mitt tips skulle nog vara att leta upp några barnporträtt du gillar och sedan fråga fotograferna hur de har gjort, alternativt länka till dem här så kan andra komma med tips.

ett tråkigt svar...

...men jag skulle rekommendera att du först lär dig de basala funktionerna runt exponering och tid samt bländarens effekt på bilden. Ställ kameran på "M"-läget. Manuellt alltså och börja därifrån.

Se gärna till att du har bra ljus när du börjar och lär dig först att ställa exponeringen rätt. Undersök därefter vilken effekt de olika bländaröppningarna har och hur du kan påverka bildens ljushet genom att över/underexponera.

Besök gärna ett bibliotek och låna en bok om fotograferingens grunder. De skriver kanske, om boken är lite gammal, om diafilm (positiv) eller om neagtiv film.Det spelar egentligen ingen roll - principerna är de samma.

Lycka till och fortsätt fråga på i forumen!
(låt dig inte avskräckas av en del elaka och avsnoppande svar...)

Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar