Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar sportfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
det beror helt på vad det är de fotar för sport, inomhus eller utomhus, stora arenor eller längs banor ute i olika miljöer. går inte att säga något generellt. men en gissning är ju att de alltid försöker få så snabba slutartider som möjligt. om de inte vill ha rörelseoskärpa, dvs. skulle dock tro att de flesta använder automatik på ett eller annat vis i alla fall. eftersom det är snabbare och nu för tiden mkt pålitligt.

det handlar helt och hållet på vad de är ute efter för typ av bild.

gurkan_olsson skrev:
Okej men om jag specificerar mig lite mer.

Om man fotograferar en fotbollsmatch utomhus en solig dag?

bländarautomatik eller vad det nu heter. Alltså att man sätter en slutartid, tex. 1/800s och sedan får bländaren hoppa runt. Brukar funka bra.

Blixt för fotbollsfotografering låter lite knäppt :) Men vid tex inomhusevent så som hockey så finns det ibland en eller flera blixtrar monterade i taket. Då reflekteras blixten i isen och lyser upp spelaren underifrån.

gurkan_olsson skrev:
Okej men om jag specificerar mig lite mer.

Om man fotograferar en fotbollsmatch utomhus en solig dag?

Jag kör manuellt i det läget och håller ett öga på exponeringsmätaren så att jag inte fräter ut de ljusa partierna. Om halva planen ligger i skugga så övergår jag till tidsautomatik och ställer bländaren på 2,8 och parerar långa slutartider med ISO.

Håller med Tage Olsin, manuella läget med lågt bländartal och korrigera ISO efter ljusförhållanden. Försöker hålla mig kring eller över 1/320 slutarttid

Okej.
På min kamera (Nikon D40) finns det på ratten en inställning som används vid sportfotografering. Kan den vara bra att använda eller är det Manuellt som gäller för att få bästa sportbilder?

Hej Gustav,

Ett bra tips är att kolla vad kameran sätter för inställningar när du använder "sportläget". Då lär du dig vad som verkar vara vettigt i de flesta lägen.

Flickvännen har fotat en del av mina fotbollsmatcher med "sportläget" och det har fungerat helt ok.

Bästa sportbilderna kommer genom att man knäpper i rätt läge ;-)

//Bj

Vad proffsen gör vet jag inte. Men min favorit när det gäller fotboll på soliga dagar (speciellt om det finns stora läktare som skuggar delar av planen) är manuella inställningar på bländare och slutartid i kombination med Nikons förträffliga Auto-ISO (det lär ju finnas nåt liknande på Canon numera).

Slutartiden vill jag helst hålla runt 1/640 (såklart inte alltid möjligt) och bländaren under 4 (för att få publik och reklam ur fokus).

gurkan_olsson skrev:
Okej.
På min kamera (Nikon D40) finns det på ratten en inställning som används vid sportfotografering. Kan den vara bra att använda eller är det Manuellt som gäller för att få bästa sportbilder?

Om du vill komma framåt i ditt fotande så rekommenderar jag dig att skippa sportläget på kameran.

Eftersom du har Nikon så skulle jag rekommendera dig att sätta lägsta bländarvärde för ditt objektiv, en slutartid på 1/500-1/640 och sedan auto-ISO, som får pararera ljuset. Eftersom du då litar på kamerans ljusmätning så bör du välja centrumvägd eller spotmätning av ljuset för att kameran inte ska fintas av mörka eller ljusa partier i bakgrunden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar