Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar som förbises vid RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Vilka inställningar är det som kameran inte kommer att använda (så det spelar ingen roll vad dom är inställda på) när man skjuter i RAW? Har en Nikon D70.

Använda och använda... den kommer fortfarande att använda vitbalansen du har ställt in, men du kan ändra den i efterhand.

Jag har Canon, men skulle tro att det är ungerfär lika. Det jag kan påverka i efterskott är vitbalans, färgmättnad, kontrast, skärpning och färgrymd (sRGB eller AdobeRGB). Jag kan också välja svartvitt med tonings- och färgfiltereffekter.

RAW-filen (NEF) innehåller information om ljuset som har nått var och en av bildpunkterna i sensorn. Alltså är slutartid och bländaröppning (självklart) ingenting du kan göra något åt i efterhand.

Sedan skulle man kunna tro att ALLT annat går att justera i efterhand, men ISO-talet är också viktigt. Det beror väl antagligen på att infallande ljus ger en laddning i varje pixelelement, och storleken på den laddningen i sin tur beror på vilken förstärkning (= vilket ISO-tal) man ställer in.

Intressant experiment: Ta några RAW-bilder i M-läge med samma inställningar på tid och bländare, men variera ISO-tal.

Nikon har valt att plocka med en massa extrainfo i sitt NEF-format: en inbäddad jpg-variant, kamerans inställda/auto vitbalans och kanske lite mer.

Sammanfattning: Allt utom tid, bländare och ISO går att justera i efterhand.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto