Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar på SB-600

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lite strul med inställningarna på min nya SB-600. Har väl tryckt någonstans och nu får jag inte bort det. Det blinkar ett M på blixtens display och jag kan manuellt ställa zooma med blixten. Men jag skulle vilja att den känner av kameran. Om jag förstått det hela rätt ska man bara kunna trycka på zoom-knappen intryckt. Men jag får det inte att funka. Vet inte varför. Tycker jag försökt olika sätt att trycka och läst instruktionen.
Plåtar med en D70 och standardobjektivet.

Hoppas någon kan ge mig ett tips!
Patric

Nu lyckades jag koppla in motorzoomen men efter att ha slagit av kameran och blixten så fungerade det inte igen. Har inte ändrat något däremellan vad jag vet. När jag lyckades koppla in det igen resetade jag blixten men plötsligt går det inte. Istället blinkar det bara på displayen.

Någon som vet vad som kan strula för mig?

I blixten kan du ställa in M eller TTL med Mode knappen. Om du är i M läge trycker du på + eller - för att ändra blixtkompensationen. De är ju det som nlinkar, t.ex. +0,3 etc.
Ställer du in till TTL på SB-600 och i D70:s CSM menyn/Blixtläge till TTL borde fungera med blixten PÅ kameran.
Blixten i slave mode kräver andra inställningar.
/Fred

Tack för svaret, Fredrik. Men det är inte den manuella inställningen som strular. Utan den inställningen som reglerar om blixten känner av vilken brännvidd objektivet har. Jag lyckades få det en liten stund. Så det är alltså M:et som står ovanför tex 24 mm jag vill få bort men det funkar inte riktigt som det står i instruktionsboken.

Kan du hänvisa till manualen. Vilken sida?
Kanske objektivet själv vill styra zoomen på blixten?
Har du försökt att ställa in SB600 utan att den är på kameran?
Det är så att jag kan inte få M:et att blinka.
Hade du sagt att du inte får zoomen ur 14 då hade jag gissat att mattskivan på blixten är utdragen.
/Fred

Hej Fredrik!

Tack för hjälpen. Det var nog vidvinkellinsen som ställde till det. Det var därför det plötsligt funkade och sedan slutade fungera. Men jag fick det att funka nu. Så skönt känns det eftersom jag tryckt på samma knapp som det står i instruktionsboken att man ska trycka på. Och nu fungerar allt.

Tack, Fredrik.

M v h
Patric

Hej!
Jag är glad att mitt obetydliga bidrag kanske hjälpte.
Ja, det står faktiskt att vissa vidvinkellinser tvingar blixten till vidvinkel läge.
/Fred

Ja, det var ett fint bidrag du gjorde. Jag har fått en bouncer på posten som jag ska ha till blixten så jag är glad att slippa vidvinkelskivan.

Ha det bra!

Jag har faktiskt ingen bouncer men funderar på att köpa en. Var köpte du din? Vad kostade?
Vore intressant att veta fördelarna jämfört med den inbyggda vidvinkelskivan.
Jag vore tacksam för dina erfarenheter och kommentarer om detta.
/Fred

Fred H skrev:
Jag har faktiskt ingen bouncer men funderar på att köpa en. Var köpte du din? Vad kostade?
Vore intressant att veta fördelarna jämfört med den inbyggda vidvinkelskivan.
Jag vore tacksam för dina erfarenheter och kommentarer om detta.
/Fred

Jag köpte bouncer till SB600 på Expert på hornsgatan (Gunnar Olsons foto) för 300:-

Tack, Thomas. Genialisk "uppfinning".
Skulle man vidareutveckla det så kan man limma ihop ett antal små utbytbara reflektorer som är böjda aningen över blixten, eller med små sidvingar mm för att styra ljuset i olika miljöer eller behov.
Jag själv funderade på att vrida min SB-600 bakåt med en liknande enkel reflektor, fast inte stor som ett paraply.
Jag skall faktiskt testa det när jag hinner (jag är ju en mycket upptagen pensionär).
Här kan jag också tipsa om ett testmotiv. Skratta inte, det är sant. Jag sätter en av mina döttrars gamla docka, ca. 50 cm hög (men mina döttrar är nu 32 och 36 år), med olika bakgrunder och så testar jag ljusättningen med diverse ljuskällor..
Tyvärr kan jag sällan få mina barnbarn att sitta stilla för fotograferingen, så det blev bara lek med dockor för morfar :)
/Fred

Gjorde min egen bouncer-minisoftbox till SB-600 utav en plastflaska för Softlan tvättmjukmedel.
Som hjälp använde jag en sax och en varmluftspistol för att forma boxen (givetvis långt borta från blixten).
Bild 1 visar blixten med softboxen på.

Bild 2. visar ett prov med blixt+softbox riktat mot dockan

Bild 3. med blixt+softbox riktad uppåt.

Ingen exponeringskompensation och ingen blixtkompensation har ställts in på D70 och bilderna blev aningen underexponerade. Här dock korrigerade med Photoshop CS2.
Vitballansen var på auto, därför tror jag att bild 2 och 3 har inte samma bakgrundsfärg.
/Fred

Bilagor

• softbox_1.jpg
    softbox_1.jpg
    35.9 KB · Visningar: 231
Flera tester:
Gjorde flera tester med "softboxen".
Om jag riktar blixten mot objektet blir färgtämperaturen märkbar kallare (mot rött) som på bild 2 och skuggorna, som väntat, mer utpräglade.
Med blixten riktad uppåt blir färgtemperaturen varmare (mot blått).
Jag vet faktiskt inte varför? Kanske p.g.a softboxflaskans botten har en tjockare rand och ser faktikt lite magenta ut. Eller kanske därför att i båda fallen fick hjälpljus från fönster (men inte direktsol) och i kombination med eventuell blixtunderexponering dominerar det naturliga ljusets färgtemperatur.
Hursom helst det är en jättebillig bouncer och med rätt plast kan ge hyfsat resultat.
/Fred

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar