Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar i "color settings"

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Hej! Har kalibrerat min skärm med Spyder 3 pro och undrar om det är denna profil som jag skall använda i ps under inställningen " working space" ” Color settings”? I kameran använder jag sRGB som färgrymd och tar alla bilder i raw format. Vilken inställning bör vara vald i fältet för ”settings”? Jag har för avsikt att skicka bilderna till Crimson för utskrift..
Tack på förhand!

Mvh / Paulo
 
Om du ska printa bilderna eller skicka dem till labb skulle jag jobba med dem i AdobeRGB, som är en större färgrymd än sRGB (som i första hand är till för webb och skärmar till skillnad från AdobeRGB som är menat för print).
 
Tack för ditt svar! Bör jag ha samma inställning i kameran dvs adobe rgb ellersaknar det betydelse då jag fotar raw?

Mvh / Paulo
 
Ställ du in kameran på AdobeRGB. Kom bara ihåg att sedan "nedgradera" till sRGB för de bilder som du ska lägga ut på nätet. I "Save for web and devices" kan du klicka i att den konverteringen ska ske by default och att en sRGB-profil bakas in i bilden automatiskt.

Den profil som din Spyder genererat är inget som ska ställas in i Photoshop. Det är ditt operativsystem som ska använda den icc-profilen för skärmåtergivningen.
 
Ställ du in kameran på AdobeRGB. Kom bara ihåg att sedan "nedgradera" till sRGB för de bilder som du ska lägga ut på nätet. I "Save for web and devices" kan du klicka i att den konverteringen ska ske by default och att en sRGB-profil bakas in i bilden automatiskt.

Den profil som din Spyder genererat är inget som ska ställas in i Photoshop. Det är ditt operativsystem som ska använda den icc-profilen för skärmåtergivningen.

Varför ska han ställa in Adobe RGB om han arbetar med råfiler? Råfiler har ju ingen bestämd färgrymd, utan man kan fritt välja färgrymd i sin råkonverterare. Enda fördelen jag kan se med den ändringen är att man kan eventuellt få ett histogram på kameran som mera efterliknar det som sedan visas i råkonverteraren.

Resten håller jag med om. Det att man väljer sin skärmprofil som arbetsfärgrymd är inte så lyckat.

Stefan
 
Varför ska han ställa in Adobe RGB om han arbetar med råfiler? Råfiler har ju ingen bestämd färgrymd, utan man kan fritt välja färgrymd i sin råkonverterare. Enda fördelen jag kan se med den ändringen är att man kan eventuellt få ett histogram på kameran som mera efterliknar det som sedan visas i råkonverteraren.

Resten håller jag med om. Det att man väljer sin skärmprofil som arbetsfärgrymd är inte så lyckat.

Stefan

Det jag aldrig har förstått är varför Nikon till och med namnger NEF-filerna annorlunda om man väljer aRGB som arbetsrymd. Själv kör jag alltid kameran på aRGB vare sig det ger något eller inte.

/Karl
 
Det jag aldrig har förstått är varför Nikon till och med namnger NEF-filerna annorlunda om man väljer aRGB som arbetsrymd. Själv kör jag alltid kameran på aRGB vare sig det ger något eller inte.

/Karl

Det är enligt DCF standarden om jag förstått det hela riktigt. Canon gör likadant, åtminstone på mina 5D classic.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.