Annons

Inställningar för oskarp mask???

Produkter
(logga in för att koppla)

PO-Hbg

Medlem
Jag har precis insett att man måste använda oskarp mask för att få bra skärpa på bilderna man tagit med en digital systemkamera. Jag har fått ett tips om bra inställningar på oskarp mask i photoshop. Nu skulle jag gärna vilja veta vad ni andtra experter (och amatörer!) därute använder för inställningar och om det är något särskilt att tänka på.

Hälsningar / PO
 
Apply post-process sharpening effectively:
Canon EOS digital cameras have an anti-aliasing filter installed on the image sensor.
This filter improves color rendition and practically eliminates moiré. The liability is a
slight reduction of sharpness. To reduce the softening effect of the anti-aliasing filter we
recommend applying an unsharp mask to the image in Adobe® Photoshop®. Although
there is no such thing as a “best” setting for all applications, we suggest the following
as a starting point:

Amount: 300%
Radius: 0.3 pixels
Threshold: 0 pixels

Ovanstående är hämtat från Canon

GETTING THE MOST
FROM YOUR EOS-1
CLASS DIGITAL SLR
TIPS AND TECHNIQUES:
 
Jag använder Sharpen, Sharpen moore och USM så att jag testar alla dessa och om jag tycker att USM är bäst testar jag ännu med olika inställningar. radie 6,1 ca och inte så mkt % 20-30 ca. USM blir lätt overklig om man använder höga värden.
 
Innan man applicerar USM för ökad skärpa tycker jag många bilder förbättras av en annan USM-variant: Skärpa 15-25, Radie 50, Tröskelvärde 0.
Ökar kontrasten i bilden på ett ofta tilltalande sätt. Men detta skall alltså utföras innan traditionell USM-skärpning.
 
Beror på bilden, men för att få bort den svaga mjukheten i en digital bild brukar jag använda ca radie 0,3 för småbilder för t ex fotosidan. För större bilder, t ex 30x40cm-kopior, har jag använt ca radie 1. Man bör inte stirra sig blind på procenten. Med en radie på >1 är ju redan 100% rätt mycket medan man med 0,2 kan gå upp ända till 500%. Man får ju försöka hitta en balans i mängden, där bilden blir skarp utan att de överskärpt ut.

/Pontus
 
Min "standard" USM på porträtt för webb.

Amount: 85%
Radius: 0.3 - 1.0 pixels
Threshold: 3 levels

Passar mina bilder bra.

Har också börjat testa med Smart Sharpening i CS2 där man får kontroll på var man vill skärpa.

Någon som använder Sharpening direkt i Adobe Raw?

Patrik
 
Take a look att follow crop. Its a jpeg from a NEF file

Its a part of a photo that i need to print in 50x75
Like you see the face is not very sharp

So what will be the best way to sharpening this face so that the 50*75 print will be O.K.?

Maybe the best way is to do it with a RAW converter and take down the highlights and contrast first?

Lambis
 

Bilagor

  • _dsc3349print.jpg
    _dsc3349print.jpg
    56.7 KB · Visningar: 922
Det finns ett annat sätt än att ta unsharp-mask det är att:
Duplicera lager
Filter, Högpass
Sen i lagerpaletten där det står normal, ändra till skarpt ljus.
 
till Fabian; Vad blir det för skillnad mellan ditt sätt med högpassfilter o skarpt ljus, mot den vanliga unsharp mask? Vilka världen på högpass filtret brukar du använda?

mvh Johan
 
Använd ett lågt värde, eventuellt ett högt och sen kan du dra i opacitet. Jag tycker att det blir lite mindre brus jämfört med USM men kan ge en halo-effekt vid för stark användning.
Testade nyss på en bild högpass 20 och sen sänkte jag opaciteten till 50%.
 
Jag använda också hoghpass när jag har fotos till web men för störa prints jag vet inte ...har aldrig vagat att gjöra.

Om man har ett photo som min da är det inte mycket att gjöra :-(
 
Radius bör inte vara lika inställd alltid. Beroende på om bilden ska tryckas, skrivas ut eller ses på webben bör varierande värden ställas in. Citerar mig själv från tidigare forumdiskussion:

"I tidningen FOTO nr 6 2002 finns en alldeles utmärkt artikel om Oskarp Mask. Här anges anges en radie på 0,3-0,4 pixlar för visning av bilder på skärm. För bilder som ska skrivas ut i 200 ppi på bläckstråleskrivare bör radien vara 1,0 pixlar och för en bild i 300 ppi för högkvalitétstryck 1,5 pixlar. Värdena är uträknade efter en bredd av 0,25mm på de partier i bilden som ska ha ökad kontrast genom Oskarp Mask och sedan har man använt en formel för att räkna ut hur mycket 0,25mm motsvarar i pixlar och beroende på hur tätt bilden skrivs ut eller visas.
Radievärdet = upplösningen (mätt i ppi) delat med 200.
Eftersom genomsnittlig faktisk upplösning för bildskärmar är 70-80ppi blir radievärdet då 75/200=0,375. Jag har provat denna formel och jag tycker den stämmer ganska bra. Hur många procent man sedan skärper är en smaksak men en tumregel är hellre för litet än för mycket. Vräker man på för mycket uppstår en ljus halo-effekt. Leta upp denna övre gräns och gå sedan neråt tills det ser bra ut."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.