Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Inställningar för JPEG
- Trådstartare repen
- Start datum
Kalle_B
Aktiv medlem
För bara någon dag sedan avhandlades detta i denna tråden
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=83145
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
För bara någon dag sedan avhandlades detta i denna tråden
Den tråden avhandlar 400D vad jag kan se.
Mig veterligen gör inte Pentax någon kamera med beteckningen 400D...
När det gäller K10D så har den två utgångslägen för JPEG.
Naturlig bildton.
Ljus bildton.
Naturlig bildton är förinställt från fabrik och Pentax rekommenderar att denna används när man vill efterbehandla bilden, exempelvis anpassa för webb eller olika tryckformat.
Ljus bildton är ett läge anpassat för direktutskrift av bilder från kameran, eller när man går med minneskortet till fotobutiken och skriver ut med deras utskriftsautomater.
Ljus bildton innebär ökad färgmättnad, kontrast och skärpa jämfört med naturlig bildton.
Både ljus och naturlig bildton kan justeras individuellt av användaren och dessa inställningar sparas, så när man växlar mellan ljus och naturlig bildton så minns kameran ens tidigare inställningar för färgmättnad, skärpa och kontrast för dem.
Jag kör på ljus bildton med färgmättnaden nerskruvad ett steg. Det passar bra för landskap och ja, allmän fotografering typ.
Om man fotar i miljöer med mycket kontraster, så tycker jag att naturlig bildton att föredra, gärna med kontrasten nerskruvad.
Så det beror lite på situationen och motivet...
Men jag kör mest RAW.
Hälsar
R
Kalle_B
Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Den tråden avhandlar 400D vad jag kan se.
Mig veterligen gör inte Pentax någon kamera med beteckningen 400D...
När det gäller K10D så har den två utgångslägen för JPEG.
Naturlig bildton.
Ljus bildton.
Naturlig bildton är förinställt från fabrik och Pentax rekommenderar att denna används när man vill efterbehandla bilden, exempelvis anpassa för webb eller olika tryckformat.
Ljus bildton är ett läge anpassat för direktutskrift av bilder från kameran, eller när man går med minneskortet till fotobutiken och skriver ut med deras utskriftsautomater.
Ljus bildton innebär ökad färgmättnad, kontrast och skärpa jämfört med naturlig bildton.
Både ljus och naturlig bildton kan justeras individuellt av användaren och dessa inställningar sparas, så när man växlar mellan ljus och naturlig bildton så minns kameran ens tidigare inställningar för färgmättnad, skärpa och kontrast för dem.
Jag kör på ljus bildton med färgmättnaden nerskruvad ett steg. Det passar bra för landskap och ja, allmän fotografering typ.
Om man fotar i miljöer med mycket kontraster, så tycker jag att naturlig bildton att föredra, gärna med kontrasten nerskruvad.
Så det beror lite på situationen och motivet...
Men jag kör mest RAW.
Hälsar
R
Jag vet att du är totalt insnöad på pentax och ser inget utanför detta synfält, men jag ser inga större skillnader på kamerorna.. same shit.
Utan att veta så utgick ifrån att Pentax kunde ställa in skärpan separat, färgmättnad osv osv.
Det känns på något sätt grundläggande. Om man nu kan göradet så spelar det väl ingen roll om tipset avhandlade en Canon eller Pentax? Så speciella är väl inte Pentax?
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
I detta forum diskuterar vi Pentax, för avdelningen heter Pentax. Att bli anklagad för att vara "totalt insöad på Pentax" när jag besvarar en fråga som berör K10D, som är just en Pentax, upplever jag som väldigt märkligt. Det verkar som du är totalt insnöad på att diskutera andra kameror och lösningar än Pentax i avdelningen för Pentax och det upplever jag inte som seriöst.
Vad finns det för anledning att diskutera JPEG inställningar på en 400D när trådskaparen frågade om K10D?
En 400D i sin utgångsinställning på JPEG ger ett annat bildresultat än en K10D i sin utgångsinställning. 400D's bildbehandling ger ett resultat som ligger närmare K10D i läget ljus bildton, än K10D's utgångsinställning som är naturlig bildton. Exempelvis så har K10D en lägre nivå på uppskärpningen i sin utgångsinställning än vad 400D har, vilket ger mjukare bilder.
Reglagen för färgmättnad, skärpa och kontrast på ljus bildton och naturlig bildton i K10D, har olika utväxling.
Ljus bildton med skärpa +1 ger ett annat resultat än naturlig bildton med skärpa +1.
Jag ser en uppenbar skillnad mellan 400D och K10D här och jag förstår därför inte hur en hänvisning till inställningar för JPEG på en 400D hjälper trådskaparen som frågade särskilt om K10D.
Om du tycker det är "totalt insnöat" att hålla sig till avdelningens ämne, så ifrågasätter jag ditt deltagande här.
Hälsar
R
Vad finns det för anledning att diskutera JPEG inställningar på en 400D när trådskaparen frågade om K10D?
En 400D i sin utgångsinställning på JPEG ger ett annat bildresultat än en K10D i sin utgångsinställning. 400D's bildbehandling ger ett resultat som ligger närmare K10D i läget ljus bildton, än K10D's utgångsinställning som är naturlig bildton. Exempelvis så har K10D en lägre nivå på uppskärpningen i sin utgångsinställning än vad 400D har, vilket ger mjukare bilder.
Reglagen för färgmättnad, skärpa och kontrast på ljus bildton och naturlig bildton i K10D, har olika utväxling.
Ljus bildton med skärpa +1 ger ett annat resultat än naturlig bildton med skärpa +1.
Jag ser en uppenbar skillnad mellan 400D och K10D här och jag förstår därför inte hur en hänvisning till inställningar för JPEG på en 400D hjälper trådskaparen som frågade särskilt om K10D.
Om du tycker det är "totalt insnöat" att hålla sig till avdelningens ämne, så ifrågasätter jag ditt deltagande här.
Hälsar
R
Senast ändrad:
repen
Aktiv medlem
Ok, tack för svaren. Synd att den inte kommer ihåg inst för bildton när man växlar mellan jpeg och raw, går väl kanske o spara under "user" ist.. Tycker d är lite jobbigt med raw när man har tagit 200 bilder på en crosstävling, har inte riktigt kunskapen och orken att sitta så länge vid datorn efteråtMvhStefan
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Inställningen för bildton och justeringarna för färgmättnad, skärpa och kontrast bibehålls när du växlar mellan JPEG och RAW. Däremot så är Pentax PhotoLab den enda RAW-omvandlaren, mig veterligen, som läser inställningen för bildton, färgmättnad, skärpa och kontrast när den "framkallar" RAW (kamerans inställning användes i läget Auto processing i PhotoLab). ACR och LightRoom, exempelvis, hoppar helt över kamerans inställningar här och kör sina egna istället.
Jag har olika inställningar av parametrarna för ljus bildton respektive naturlig bildton, och dessa inställningar för båda av dem behålls när jag hoppar mellan JPEG och RAW i min K10D. Bildtonen ändras inte när jag ändrar lagringsformat.
Hälsar
R
Jag har olika inställningar av parametrarna för ljus bildton respektive naturlig bildton, och dessa inställningar för båda av dem behålls när jag hoppar mellan JPEG och RAW i min K10D. Bildtonen ändras inte när jag ändrar lagringsformat.
Hälsar
R
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Ah, du vill ha olika inställningar för RAW och JPEG. Jo, det går fast då får du använda Användar-läget (User). Det är rätt smart, då växlar du mellan RAW och JPEG genom att vrida knappen till vänster om sökaren.
Nu är detta egentligen inget problem, eftersom RAW-omvandlarna struntar i informationen om bildton och inställningarna för färgmättnad, skärpa och kontrast. Och PhotoLab bryr sig enbart om det om du kör Auto process. Om du processar "manuellt" i PhotoLab så hoppar den över kamerans inställning.
Så värdet av att ställa en annan bildton i RAW än i JPEG kan ifrågasättas, eftersom RAW omvandlarna ändå inte bryr sig om vilken bildton som är inställd.
Hälsar
R
Nu är detta egentligen inget problem, eftersom RAW-omvandlarna struntar i informationen om bildton och inställningarna för färgmättnad, skärpa och kontrast. Och PhotoLab bryr sig enbart om det om du kör Auto process. Om du processar "manuellt" i PhotoLab så hoppar den över kamerans inställning.
Så värdet av att ställa en annan bildton i RAW än i JPEG kan ifrågasättas, eftersom RAW omvandlarna ändå inte bryr sig om vilken bildton som är inställd.
Hälsar
R