Annons

Inställningar för epson v500?

Produkter
(logga in för att koppla)

almanakis

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har precis köpt en scanner, epson perfection v500. Den ska tydligen vara bra. Men jag får inte ordning på scanningen av dia.
Negativ blir jag nöjd med, men med dia får jag tråkiga slöjor. Kodachrome blir inte alls bra, får ingen skärpa liksom (kan detta bero på att de är inramade?)

Jag skulle vilja ha lite tips...
Liksom vad ska man välja, exempelvis:
Unsharp mask? L M H
Grain reduction? L M H
Color restoration?
Backlight correction? L M H
Digital ICE vet jag att man inte ska använda på kodachrome... Men är det alltid problem med skärpa på inramat?

Vore jättesnällt med lite tips, just nu känns det som om jag slängt pengarna i sjön. Jobbar nämligen på en fotobok om en resa igenom Asien, och där har jag endast fotat dia, och nu verkar ju just dian bli kass!

Mvh/Nicholas
 
Jag har pillat en del fram och tillbaks, och har nu kommit underfund med inscanningen av negativ samt positiv (Ej inramat), filmen jag scannat med bra resultat är kodak elitchrome 100.

Kodachromen får jag inte alls iordning på, vad beror detta på, eller är det bara för att den är inramad, (Har inte testat scanna någon annan inramad). Eller beror detta på att kodachromen är en 2-skiktsfilm?

Kruxet är att jag precis köpt 60st kodachrome, självklart pga att jag tycker att det är den finaste filmen att fota....men är det den sämsta filmen att scanna?

Mkt tacksam för svar!
Mvh/Nicholas
 
Vore jätteschysst om någon kunde ge mig lite tips...

Kan inte säga att jag fått ordning på kodachromen, men har blivit bättre, vad tycker ni?
Ska man vara nöjd såhär, eller vad ska jag göra?

Nu har jag varit tvungen att ta bort både ICE och dust removal, så det blir ju endel pill sen i PS,
Grain reduction står på M, och tycker det ser ok ut.


OBS; BLEV LITE PIXLiT NÄR JAG LADDA UPP DEN
Mvh/Nicholas
 

Bilagor

  • fotos.jpg
    fotos.jpg
    25.2 KB · Visningar: 300
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.