Annons

Inställningar för Canon 550D för arbete med studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalloway

Avslutat medlemskap
Hej alla.

Har köpt in detta paket Visico Intelligent 400 HHLR x 3 https://www.facebook.com/permalink....64391866&id=1578977022361891&substory_index=0

Min fråga anbelangar den här sektionen: "Blixten har även inbyggd radiomottagare för VC801TX så att du både kan ställa effekten och trigga blixten från kameran."

Är helt ny vad det gäller studioblixt och inställningar. Tror att jag har förstått hur jag ska ställe in själva studioblixtarna, men kan någon förklara hur jag ska ställa in min Canon 550D för att den ska få radiomottagaren att trigga blixten från kameran?

Hälsningar
Jakob.

Hej alla.

Har köpt in detta paket Visico Intelligent 400 HHLR x 3 https://www.facebook.com/permalink....64391866&id=1578977022361891&substory_index=0

Min fråga anbelangar den här sektionen: "Blixten har även inbyggd radiomottagare för VC801TX så att du både kan ställa effekten och trigga blixten från kameran."

Är helt ny vad det gäller studioblixt och inställningar. Tror att jag har förstått hur jag ska ställe in själva studioblixtarna, men kan någon förklara hur jag ska ställa in min Canon 550D för att den ska få radiomottagaren att trigga blixten från kameran?

Hälsningar
Jakob.

VC801TX är en radiosändare som du sätter i tillbehörsskon på kameran. Ställ in manuell (M) på kameran och t.ex. 1/125s och bländare 8 och ISO 100 sen är det bara att prova sig fram med olika effekter på blixtarna. Början med att bara använda en blixt tills du förstår hur det funkar

Hälsningar Kenneth

Tack för svar Kenneth.

Mitt problem är bara att jag inte får igång blixtarna när jag fotar. Jag har tryckt på testknappen på triggern och blixtarna sätter igång. Men när jag sätter fast den på kameran och ska börja fota, då händer ingenting.

Så jag undrar om det är någon inställning i Kameran som skall göras? Om det är något som skall ändras på kameran för att blixtarna skall fatta alternativ någon inställning som skall göras på blixtarna för att kameran skall fatta?

Eller handlar det bara om att blixtarna skall ha exakt samma inställningar som kameran för att den ska gå?

Hälsningar
Jakob.

Håhå Jag fixade det. Det handlade om samstämmiga inställningar. Som du menade antar jag.

Jakob.

Det är möjligt att kameran inte triggar om den är fel inställd.

Triggern ska sitta ordentligt inskjuten i tillbehörsskon, och kameran måste stå på M och ha en slutartid pä 1/200 sek eller längre. Övriga inställningar du gör i kameran ska blixtarna inte påverkas av.

Om triggern fyrar av blixtarna med testknappen, men inte från kameran, beror det sannolikt på att det inte är kontakt mellan kamera och trigger, men det kan ju också vara fel på grejerna. Endera kamerans synkkontakt eller triggern.

Du kan testa triggerns synk genom att ha den helt fri från kameran och kortsluta mellan blecken på sidorna av fästet och mittstiftet. Om blixtarna brinner av då men inte på kameran kan problemet ligga i att mittstiftet inte gör kontakt som det ska i tillbehörsskon.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto