Annons

Inställningar av rattar o knappar K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

storm

Aktiv medlem
Postar denna fråga i rätt forumdel.
Fick hem min K10D igår och använder fasta brännvidder på manuella objektiv.
På K110 modellen så kan man använda ael-knappen (tummen) till att blända ner och mäta ljuset. Trycka av med pekfingret och justera tiden med tummen om det blir över eller underexponerat. Detta är riktigt smidigt och snabbt men verkar inte fungera att ställa om så på K10D. här ska allt skötas med ett långt och 4 ledat pekfinger ?

Från Pentax hemsida:

På K10D, K100D, K110D, *ist DS och *ist DL kan AE-L knappen aktiveras i menyn "Spec. inställningar" så att kameran bländar ned till vald arbetsbländare och slutartiden anpassas automatiskt.


Detta verkar inte stämma. på K10 D trycker man ner den gröna knappen. Går det att ändra till ael knappen då handhavandet gick mycket snabbare på k110D ?
Går det även att ändra så man ändrar exponeringstiden med den bakre ratten i M-läge ? Det är omöjligt att hitta dett i manualen.
tacksam för hjälp. Det är nämligen lite trixigt att sköta allt med pekfingret på K10D

Hittar ni dessa inställningar. Har läst manualen 10 ggr nu utan att hitta hur man gör dessa två justeringar.
tacksam för svar
 
När det gäller manuella objektiv så har jag tyvärr inte testat själv.

Men precis som du skulle jag gärna ha tiden på bakre hjulet och bländaren på främre i M-läge. Tyvärr verkar det valet inte finnas - åtminstone har jag inte hittat det.
 
Kollade runt och blev förvånad att man inte kan ändra mycket als för M, medan man kan ändra ganska mycket för de andra programmen. Kan ju vara så enkelt att man inte hann få med allt, alternativt att någon på marknadsavdelningen stoppade detta i sista sekund så att de har något kvar till K1D ;-)) Eller så kan det vara så enkelt att även på Pentax har det varit ett generationsskifte, och det knappt finns folk kvar som förstår att man vill använda gamla objektiv eller M. Det kan vara en miss helt enkelt.
Missen att inte sätta en AF-knapp på vertikalgreppet är ju i så fall svår att förstå eftersom jag just antog att man testar mest med moderna objektiv, och då borde ju behovet vara uppenbart.
 
Ja sen har du en annan faktor. Det är tur att en produkt inte blir färdigutvecklad och helt genomtänkt för då blir killarna på utvecklingsavdelningen utan jobb.

Man kan ju undra varför frysta tallrikssnabbrätter har : nu nytt recept! Smakade inte köttbullarna köttbullar innan?
 
storm skrev:
Ja sen har du en annan faktor. Det är tur att en produkt inte blir färdigutvecklad och helt genomtänkt för då blir killarna på utvecklingsavdelningen utan jobb.

Man kan ju undra varför frysta tallrikssnabbrätter har : nu nytt recept! Smakade inte köttbullarna köttbullar innan?


Kan väl vara nytt recept på köttbullar?

Tycker iaf inte det är såå ologiskt..

Men att de inte trycker i alla funktioner även om de kan, det tror jag till 100% på.. så är det i alla brancher..

De vill att det ska saknas en eller 2 funktioner.. som kommer i nästa kamera, då "måste" man ju byta.. och det kostar ju "bara" 8000 till, lika bra att slå till då..?

Det är som Canons 350/400.. hur stor skillnad är det EGENTLIGEN.. lite fler pixlar.. skaka av dammet från sensorn..

Nån mer fördel för 400D, jo just d.. lite större skärm istället för 2 små.. vilket jag kan hålla med om är trevligt, man ser ju tydligt sina inställningar på den där stora lcd:n men den kanske drar mkt ström om man gör alla inställningar på den när man fotar?

Men annars samma kamera och de kan alltid göra värre, men de vill inte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.