Annons

Inställning till SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Finns det någon universalinställning till SB-800 för porträttfotografering? Jag har testat med SU-4, sladdlöst på stativ och slår blixten in i ett silverparaply men det är bara små "poffar" som kommer från blixten. Det är precis som om det är tillräckligt med ljus i rummet så den inte blixtrar med full kraft. Jag vill att den ska tömma sig på ljus eftersom bilderna nu blir mörka. Kan jag fråga vilken inställning som ni rekommenderar. Är det bara SU-4 man kan köra på om man kör trådlöst? Någont speciellt avstånd mellan modell och blixt?

Det känns som om jag har köpt en för avancerad blixt. Den är smartare än vad jag trodde. Många knappar och inställningar. Jag känner att jag skulle behöva gå en kurs bara för att lära mig hur en SB-800 funkar.
 
Hej. Här är ett recept som jag ofta använder.

Har en D70, exponeringsautomatik:
Manuell 1/320 sek f/9
blixtläge (19): kommando och TTL
AE/AF väljaren (15): FV-lås
AE-lås (16): ON
Exponeringsmätaren: Spot-mätning
den inbyggda blixten uppe (bara för styrningen av SB 800, ingår inte som ljus i bilden.)

SB 800 ställd på REMOTE CH=3 Group A.

Ett tryck på knappen AE-L/AF-L utlöser blixtarna och mäter ljuset på spot-punkten (mät i ansiktet) och behåller inställningarna.
Sedan kan man komponera om bilden och om möjligt få till ett leende (hmmmm), knäppa så många bilder med bra/samma blixtinställning, det vill säga utan förblixt som gör att modellen blinkar.

Exponeringsinställningarna stänger ute mycket av det befintliga ljuset så att bara blixtljus kommer med i bilden. Testa även lite andra inställningar.

Frank
 
Tack Frank för din utförliga rapport. Det ser bra ut men om man har den inställd på Remote funkar inte blixten eller gör jag något fel. Jag provade med Remote, Ch 3 & grupp A men inget händer. Har även den inbyggda blixten uppe.
 
Gå igenom inställningarna igen, starta om från början. Ljuset från den inbyggda blixten måste tas emot ab sb-800 ir-fönster. Kolla avståndet! Håll grejerna närmare varandra. Kan det vara fel på grejerna? Troligtvis är det en inställningssak.
Lycka till
Frank
 
Har samma problem. Förstår inte riktigt varför jag inte kan fota med blixten i remote läge utan endast SU-4.

Om du inte får tillräckligt med ljus så har du troligen blixten i Automatik läge. Tryck en gång på Mode knappen för att få fram de manuella inställningarna.

Mvh/ Tom
 
Testade med de inställningar som Frank skrev, och det funkade klockrent.
Kanske en återställning av inställningarna i SB800 (MODE+ON/OFF i 2 sekunder) och sedan börja om... Samma med kameran.
 
Om fjärrstyrningen inte funkar så är det 2 saker mans ka kolla

1. Är kameran inställd på commanderläge?
2. är blixten inställd på kanal 3 grupp A?

Är det inställt enligt ovan?
 
Efter att ha ställt in kamerans inbyggda blixt på commander läge så fungerade det att köra SB-800 som remote.

Gör så här:
1. Meny knappen på kameran
2. Välj menyn som ser ut som en penna
3. Välj (e)Gaffling/Blixt
4. Välj (e3)Inbyggd blixt och ställ om den till commander
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.