Annons

Inställning Minolta A1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag har just fått en Minolta A1 och har ävän krängt på ett Skylight (1B) filter.

Men hur skall jag nu ställa in kameran? För ligger AWB (auto vit balans) på så gör väl inte filtret någon större nutte eller kan man kompencera för detta? Hittate inget i manualen om detta.

Är det någon som har inställningstips, själv kör jag med Vivid Colors, Sharpnes hard, Color +2 och kontrast +3. Resultatet blir då relativt bra för mig.

Men då jag är ny med denna kamera vill jag h alla sorters tips.
 
Nekomy skrev:
Jag har just fått en Minolta A1 och har ävän krängt på ett Skylight (1B) filter.

Men hur skall jag nu ställa in kameran? För ligger AWB (auto vit balans) på så gör väl inte filtret någon större nutte eller kan man kompencera för detta?

Som du skriver så kompenserar AWB för filter, nu ger dock ett skylightfilter så oerhört liten inverkan på bilden så jag tycker inte du ska fundera över det. Skylighten fungerar mest som ett skydd för linsen, vill du ha diseffekt på bilder en disig dag så kan man dock rekommendera att du plockar bort skylighten eftersom detta kan filtrera bort en del dis (mycket måttligt)...

Nekomy skrev:
Är det någon som har inställningstips, själv kör jag med Vivid Colors, Sharpnes hard, Color +2 och kontrast +3. Resultatet blir då relativt bra för mig.

Låter våldsamt dina inställningar tycker jag.

Om vi börjar med skärpningen så rekommenderar jag att du nollar den eller ännu bättre drar ned den till minimum. Det är bättre att skärpa bilden i efterhand än att låta en kamera göra det, det brukar bli bättre då.

Om du har skärpningen på minimum så kommer du att tycka att bilderna är mycket suddiga direkt ur kameran, efter skärpning i bildbehandlingsprogrammet så blir det dock mycket bra. Kraftig skärpning i kameran har en tendens att lyfta fram brus.

Hur du kör färg & kontrast är ju en smaksak, jag har dock kört min D7i nollställd på dessa. Jag skulle tro att du får problem riktigt soliga dagar om du kör kontrast +3, testa dig fram & se.

Lycka till/Larsa
 
Jag kör Aette på noll o har valt Adobe RGB just nu, efter att ha sett en jämförelse i en tidning... fast fasen vet om det gör nån större skillnad.

Nån kompensation för UV/Sky filter behövs inte, det sitter väl mest där som nåt slags skydd för linsen. Vore jag tuffare skulle jag köra utan...

Däremot när jag monterar polfiltret måste jag ställa om vitbalansen till manuell eller nåt fast läge, annars kompenserar kameran för polfiltret o det är inte riktigt meningen.

Testade ett tag med förstärkt skärpa, men gör det numera i photoshop, mest för att alla säger att det är "rätt".

När jag får mitt PS CS ska jag köra raw så det ryker... om det är snabbt nog...
 
HDFS) (KGS skrev:
Vore jag tuffare skulle jag köra utan...

Kör utan...

Motljusskyddet har du väl på för jämnan & det skyddar ju mot det mesta, ju mindre extraglas framför linsen desto bättre...

Jag brukar använda mitt uv som skydd vid festfoto då jag vill att kameran ska vara kompakt & därför har plockat bort motljusskyddet.
 
njae, det e ju en av de få nackdelarna med fast optik, går den åt fanders så ere kört... med en systemvariant är det ju bara att garva o sänka sitt objektiv i Mälaren o skruva på nåt av de andra i väskan... eller?

Motljusskyddet åker av ibland när lillblixten ska motlysa, blir så skumma skuggor annars, men visst, det sitter där för det allra mesta.

/kg som fegar
 
HDFS) (KGS skrev:
med en systemvariant är det ju bara att garva o sänka sitt objektiv i Mälaren o skruva på nåt av de andra i väskan... eller?

Nja, om objektivet kostar 3 ggr så mycket som din Aette så tror jag inte att man garvar...

/Larsa, som inte ens fegar med Calle Zeiss optiken!
 
Jag tar ofta av motljusskyddet när jag stoppar kameran i väskan, för den kan fungera som en hävstång och lägga mer kravt på själva tekniken i objectivet.

SkyLight filtret stoppar så lite ljus att man knappast märker någon skillnad dock viker oönskat ljus bort. Den skall även ta bort lite blåstick vad jag vet samt att det är lättare att sköta en plan yta än vanliga konvexa linser.

En anna fördel är att man spar gängorna då man nu sätter linsskyddet på filtert och det är även lättare att säta på det när man har motjlusskyddet på :)
 
Nu har det hänt...

Har med egna ögon sett hur ett UV-filter räddat en kamera... vojne.

HDSF gjorde en utflykt till Oslo igår, "Syttende mai" och bara en kort stund efter att vi parkerat o tagit max en handfull bilder har min kamrat oturen att slå sin kamera i min. Aettes motljusskydd är både hårt och tåligt och för en kameralins även vasst.

UV-filtret sprack, jo vi tog bild på det, men linsen bakom klarade sej helt oskadd. Annars hade det blivit en trist fotoutflykt för min kamrat...

/kg som behåller filtret på (och motljusskyddet)
 
Re: Nu har det hänt...

HDFS) (KGS skrev:
Har med egna ögon sett hur ett UV-filter räddat en kamera... vojne.

HDSF gjorde en utflykt till Oslo igår, "Syttende mai" och bara en kort stund efter att vi parkerat o tagit max en handfull bilder har min kamrat oturen att slå sin kamera i min. Aettes motljusskydd är både hårt och tåligt och för en kameralins även vasst.

UV-filtret sprack, jo vi tog bild på det, men linsen bakom klarade sej helt oskadd. Annars hade det blivit en trist fotoutflykt för min kamrat...

/kg som behåller filtret på (och motljusskyddet)

Ja det är bara att konstatera att det är bra med filter ibland....
Det räddad ju min dag i Oslo.
Aette är hårdare än man tror :)
Sen kan man ju göra värre saker än att spräcka ett filter men det är hemligstämplat för HDFS medlemmar.
Så ett litet och billigt tips om olyckan är framme använd SKYDD !! ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.