Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställning med Nikkor 35 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

linsosod

Medlem
Hej,

Jag har ganska nyligen köpt ett 35 mm Nikkor objektiv till min D40 kamera och provat att ta lite bilder (mest inomhus). Har tagit en del porträtt med bländare på 1.8 och de blir fint med kort skärpedjup. Jag är lite osäker på vad jag ska ha för inställning då jag vill ta en bild på längre avstånd då fler personer är i fokus. Jag tog ett antal bilder på längre håll med samma inställning 1.8 och då blev det lite tokigt då mycket blev oskarpt. Då jag ändrar bländartal (högre) så har jag lite svårare att få bilden skarp, för lång exp.tid?

Jag vill helst slippa att använda blixt, förslag på inställning inomhus dagsljus då jag inte vill ta porträtt?

Tacksam för tips.

Mvh, Linda

Välj A eller Av, ställ in önskad bländare t.ex 2,8, titta vad du får för slutartider - helst minst 1/80 eller högre, ändra iso-talet tills du blir nöjd.

När det gäller vilket skärpedjup som är estetiskt - det får du bestämma själv. Skarpt skall du få iaf.

Tack för det snabba svaret!
Okej jag testar.

Jag hade ett mycket högre F-tal och längre slutartid så det var nog en av orsakerna till suddig bild.

Mvh, Linda

Hej,

Jag har ganska nyligen köpt ett 35 mm Nikkor objektiv till min D40 kamera och provat att ta lite bilder (mest inomhus). Har tagit en del porträtt med bländare på 1.8 och de blir fint med kort skärpedjup. Jag är lite osäker på vad jag ska ha för inställning då jag vill ta en bild på längre avstånd då fler personer är i fokus. Jag tog ett antal bilder på längre håll med samma inställning 1.8 och då blev det lite tokigt då mycket blev oskarpt. Då jag ändrar bländartal (högre) så har jag lite svårare att få bilden skarp, för lång exp.tid?

Jag vill helst slippa att använda blixt, förslag på inställning inomhus dagsljus då jag inte vill ta porträtt?

Tacksam för tips.

Mvh, Linda

För att beräkna skärpedjupet kan du prova använda http://www.dofmaster.com/dofjs.html . Tyvärr blir det ju inomhus svårare att få tillräckligt kort slutartid på mindre bländare, så blixt (helst extern) kan vara enda sättet att få ett skarpt och bra resultat om man måste använda kort slutartid. Med D40 vill man ju ogärna pressa upp iso alltför högt. Annars kan du ju sätta kameran på stativ och använda en fjärrutlösare så kan du använda lite längre slutartider. Risken är ju bara att folk rör på sig för mycket under tiden.

Åh, tack för denhär tråden. sitter i precis samma sits som skaparen. har dock inte köpt objektivet ännu. det är bara porträtt och kaske stadsvy-bilder jag vill ta, så det lär väl funka :)

D40 har väl auto-iso? I så fall är det ju bara att slå på den och berätta för kameran vilken längsta tid man vill ha.

Ett generellt råd är ju också att lära sig hålla kameran still mot en dörrpost eller liknande. Om inte allt detta inte räcker, och man inte vill använda blixt, återstår att modellerna står still och man tar fram stativet.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar