Annons

Inställning för sökaren Canon R6

Produkter
(logga in för att koppla)

weru

Aktiv medlem
Vet inte om det här är rätt forum ? Jag har en fråga om det är någon som vet om det finns någon inställning för att justera ljuset i sökaren. Gäller min nyinköpta Canon R6. När jag tittar i sökaren på tex en fågel så blir det mörkt i sökaren. Det är som att kolla på fågeln på kvällen när det är mörkt ute. Tacksam om det är någon som kan tipsa om någon inställning jag har missat.
 
Hej!
Hur menar du?
Har du bild/video som lättare kan beskriva problemet?
Tar bara bilder, ingen video. Det som är problemet är att när man riktar kameran mot motivet och tittar genom sökaren blir motivet mörkt. Svårt att hitta fokuspunkten eftersom motivet blir mörkt. Bilden blir normal.
 
Kolla att du har rätt exponering. Om kameran är inställd för att simulera exponeringen i sökaren så blir bilden mörk vid underexponering.
Har rätt exponering. När man riktar kameran mot motivet trycker ner av tryckaren halvväggs, då blir mörkt i sökaren, det blir då svårt att få AF punkten på motivet eftersom mörkt. Tar jag bilden så blir den rätt exponerad.
 
Vet inte om det här är rätt forum ? Jag har en fråga om det är någon som vet om det finns någon inställning för att justera ljuset i sökaren. Gäller min nyinköpta Canon R6. När jag tittar i sökaren på tex en fågel så blir det mörkt i sökaren. Det är som att kolla på fågeln på kvällen när det är mörkt ute. Tacksam om det är någon som kan tipsa om någon inställning jag har missat.


Hej,


i bruksanvisningen (sidan 741 och 742 finns utförlig information hur man ställer in ljuset i kamerans elektroniska sökare.

Manualen finns : bruksanvisning för Canon EOS R6
Sida: 741 och 742

Hoppas att det ärden informationen somdu söker.



se skärmbilder nedan:
1662126706390.png

1662126745373.png
 
Hej,


i bruksanvisningen (sidan 741 och 742 finns utförlig information hur man ställer in ljuset i kamerans elektroniska sökare.

Manualen finns : bruksanvisning för Canon EOS R6
Sida: 741 och 742

Hoppas att det ärden informationen somdu söker.



se skärmbilder nedan:
Visa bilaga 166661

Visa bilaga 166662
Hej,


i bruksanvisningen (sidan 741 och 742 finns utförlig information hur man ställer in ljuset i kamerans elektroniska sökare.

Manualen finns : bruksanvisning för Canon EOS R6
Sida: 741 och 742

Hoppas att det ärden informationen somdu söker.



se skärmbilder nedan:
Visa bilaga 166661

Visa bilaga 166662
Jag har kollat i bruksanvisningen sidan 741/742 Har ställt sökarljuset manuellt på 5.Blir inte tillräckligt bra. Önskar det fanns en högre siffra.
 
jag förstår.
Undrar om du har ställt in "visning" på Auto1, Auto2 eller sökare?
se sidan 738 i manualen eller skärmdumpen nedan:
1662137174747.png
 
Är det inte så enkelt att fågeln avtecknar sig mot himlen, och sökaren kan inte både återge himlen och fågeln samtidigt, för det skiljer för mycket på hur ljusa de är?
 
Det var en ormvråk som satt på en taggtråd stolpe efter vägkanten jag stannade bilen gick ur och lyfte kameran mot vråken, himlen bakom fågeln var sol och moln jag tryckte ner avtryckaren halvvägs, det blev mörkt i sökaren fick inte fokus på fågeln, hade en Af punkt.
 
Verkar stödja min teori. Bakgrunden är så mycket ljusare att sökaren inte får teckning i både den och fågeln samtidigt.
Använd en spegelreflex istället, så är det ögat som sätter begränsningen. Fast i bilden kan det fortfarande bli en koltrast...
 
Nu har jag en R5 men det har hänt mig några gånger att sökaren är för mörk och att AF inte sitter. I samtliga fall har det berott på att inställningarna för exponering (inkl ISO) varit galna sen en tidigare mer "kreativ" fotografering.
 
Är det inte så enkelt att fågeln avtecknar sig mot himlen, och sökaren kan inte både återge himlen och fågeln samtidigt, för det skiljer för mycket på hur ljusa de är?
Det är nog så, det är för ljust bakom motivet, DÅ blir det svårt att få rätt fokus när ljus himmel i bakgrunden Tar man bild på en fågel som sitter på en gren då hittar den fokus Det här problemet att den har svårt att hitta rätt fokus, När man har en kamera med spegel.
 
Båda kameratyperna borde kunna fokusera på kanten på fågeln. Möjligen blir de störda av motljuset, särskilt om det träffar rakt i objektivet.
Huruvida sensorbaserad fokusering är bättre eller sämre än fokus med separat AF-givare i det fallet vet jag inte. Har inte hunnit testa det tillräckligt än.
 
Min R5 har problem med ögon fokus om bakgrunden innehåller blänk eller glipor i lövverk. Plötsligt ser den tusentals intressanta "ögon". Så det verkar som att Ögon algoritmen gillar blänk i ögat. Vilket kan vara svårt att få till i motljus och då väljer den blänket före motivet.
Ett problem som inte finns på DSLR som helt saknar ögon fokus funktionen om man inte kör i live-view.
Så det finns situationer när ögon-fokus har problem men alla andra tillfällen gör att jag nog håller de nya sensor baserade AF-systemen som klart bättre. PRoblemet med blänk preferens för ögon-fokus borde gå att träna bort i modellen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.