Annons

Inställning D300 + Fast 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Vet inte vad jag styr med och nu har jag testat så nu vet jag verken ut eller in. När jag tar mestadels poträttbilder med detta objektiv blir endast en del i ansiktet skarp eller en person. Antar att det är nån fokus inställning har provat C,S,M Gissar att jag ska använda mig av fler fokus punkter. Men som sagt rört till dig för mig nu. Hur ska det vara?
/ Simon

En del så att säga på djupet eller på bredden?

Om det är på djupet du vill ha fler delar skarpa så är det bara att blända ner. Krångla inte till det med flera fokuspunkter eller så.

Är det på samma avstånd olika delar blir olika skarpa, så kan det vara någon lins i objektivet som hamnat på sniskan. har du något bildexempel?

Som Mattias säger så låter det som att du "bara" behöver minska bländaren. Porträtt tas väl oftast vid f8, eller?

Funderade lite på skak- eller rörelseoskärpa, men då borde ju inget vara skarpt såvida du inte kör med blixt samtidigt.

Har du en bild som du kan visa så kan säkert flera hjäpa till, gärna inzoomat så det tydligt framgår vad som är oskarpt och ange då även inställningarna, tid/bländare/ISO.

Kolla Depth of Field Table för att förstå hur skärpedjupet beror av fokusavstånd och bländare vid brännvidden 50mm:
http://www.dofmaster.com/doftable.html

Som du säkert ser blir skäpedjupet mindre ju närmare fokusavståndet är för en viss bländarstorlek, dvs man måste blända ner en del för att upprätthålla ett visst skärpedjup vid minsking av fokusavstånd.

ANNONS