Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställning av vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

Riddarture

Aktiv medlem
Hej
Jag har på senare tid övergått från jpg till raw med en Nikon D3000, jag ställer då in ljusförhållande med val sol, skugga, glödlampa etc. Jag kan även göra en manuell inställning i ett koordinatsystem på kameran med inriktning på grönt, blått, rött o gult och variationer därav. Nu undrar vad jag kan ha för nytta av att tex öka mängden grönt. Vad finns det för fördelar och hur kan jag utnyttja möjligheten till manuell inställning?

I råfilen sparas bara din inställning som en siffra (eller egentligen, tre siffror...) - inget i själva bilden ändras när du ändrar vitbalansen. I en jpg påförs ändringen direkt i bilden som sparas, men inte i en råfil. De justeringar du tittar på nu påverkar alltså egentligen bara jpg-fotografer.

Den enda fysiska, verkliga skillnaden som vitbalansinställningen gör för kameran när du använder råfiler är att ljusmätningen justeras om lite beroende på vitbalansinställningen. Ljusmätningen kan bli förvirrad om du ställer vitbalansen RIKTIGT fel.

Men det är ju lättare att få upp dina previews på bilderna med nästan rätt vitbalans när du importerar bilderna till datorn, så försök ligg så rätt som möjligt. Detta fungerar nästan alltid med auto-WB, men med en Nikon måste man ställa om manuellt till "glödlampa" om vitbalansen är välidgt varm, dvs under 3200K. Nikons enklare kameror låter inte auto-WB arbeta under 3500K.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar