Annons

Inställning av färgtemperatur 600D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag undrar om det är möjligt att ställa in färgtemperaturen på min EOS 600D?

Det skulle vara roligt att experimentera med olika grader om det är möjligt...

Här verkar det ju möjligt: Länk

Tackar på förhand för ett snabbt svar!
 
Jag antar att du fick med en bruksanvisning till din kamera? Där står det hur man ska göra för att komma åt de olika inställningarna och vilka som är tillgängliga.

Canons tresiffriga modeller brukar inte ha Kelvin-inställning, så jag gissar att den kan saknas på 600D och att webbsidans information har kopierats rätt av utan att den som gjorde det tänkte på att just den här inställningen kanske inte finns. Den finns på andra modeller. Så webbsidans information kan vara felaktig. När det inte finns någon flik märkt K i menyn för vitbalans, så saknar kameran inställning för färgtemperatur.
 
Canons tresiffriga modeller brukar inte ha Kelvin-inställning, så jag gissar att den kan saknas på 600D och att webbsidans information har kopierats rätt av utan att den som gjorde det tänkte på att just den här inställningen kanske inte finns. Den finns på andra modeller. Så webbsidans information kan vara felaktig. När det inte finns någon flik märkt K i menyn för vitbalans, så saknar kameran inställning för färgtemperatur.

Cocoyo har rätt, har själv en 600D och det finns inte Kelvin-inställning. Däremot kan man anpassa den valda vitbalansinställningen genom att justera färgtonen (s.119 i manualen), och på det sättet ta lite mer kontroll över vitbalansen.

//Siri
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.