Annons

Inspelning avbryts automatiskt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog mycket som kan påverka resultatet.

Jag har själv mätt mitt kort ( sandisk extreme 30MB/s class 10 (vilket = 10MB/s) märklig märkning ) genom att föra över en jättefil från datorn till kameran, det gav en skriv hastighet på 9,8MB/s vilket stämmer bra med klass 10.

Fast när jag låter kameran själv dumpa rawfiler på kortet genom att hålla ned avtryckaren och mata i någon minut så når den strax över 18MB/s, så helt enkelt att mäta är det inte.

Att din filmtid varierar mellan 25s och över 9 minuter är också märkligt. Prova med att gå ner i kvalitet, du måste experimentera lite för att se var flaskhalsen ligger.
 
Att din filmtid varierar mellan 25s och över 9 minuter är också märkligt.

Fast det matchar ju ganska bra med att han får mellan 5-6mb/s från dator till kort, med CBR-komprimering som tar i genomsnitt 5.25mb/s.

ISO-100 / ISO-200 på stativ borde ge jämnare och därmed mer lättkomprimerad film, jämfört med flimrig ISO-3200 eller film med massa handskak.

Magic Lantern kan ju sänka kvalitén lite (mer komprimering), vilket borde få kameran att funka med kortet.
 
Jag har precis köpt en Sony NEX-7 och en NEX-5N och båda kamerorna lägger av efter ca 15 min med meddelandet att kameran är överhettad när jag filmar. Är det så eller gör jag något fel?
 
Jag har precis köpt en Sony NEX-7 och en NEX-5N och båda kamerorna lägger av efter ca 15 min med meddelandet att kameran är överhettad när jag filmar. Är det så eller gör jag något fel?

Det kan vara så. Jag hade samma problem i en varm kyrka med en Canon 5DII. Vet inte om det kan hjälpa att stänga av displayen eller sänka ljusstyrkan om det går?
 
Hej!

Jag filmar ofta i Full HD med min Canon EOS 550 D.

Kan bara säga att när jag gick över till Samsung Secure Digital 32GB (SDHC) (Class 10)

Stannar inte videon för mig. Med andra kort kan det gå lite hur som helst!

Ibland bra, ibland dåligt.

MVH Per Lindström
 
Det kan vara så. Jag hade samma problem i en varm kyrka med en Canon 5DII. Vet inte om det kan hjälpa att stänga av displayen eller sänka ljusstyrkan om det går?

Har insett att "vanliga" kameror helt enkelt inte kan filma särskilt länge eftersom kylning saknas. Så för längre inspelningar får jag införskaffa en videokamera :-( Skulle dock ha uppskattat om det stått något om detta i manualen, eller på Sonys hemsida, eller i någon av alla de tester som gjorts av NEX-7.
 
Jag vet inte om jag kan hålla med om slutsatsen. 5DmkII, har filmat massor utan överhettning. 4GB sätter stopp förvisso men man trycker på spela in knappen direkt då den stänger av sig...
 
Har insett att "vanliga" kameror helt enkelt inte kan filma särskilt länge eftersom kylning saknas. Så för längre inspelningar får jag införskaffa en videokamera :-( Skulle dock ha uppskattat om det stått något om detta i manualen, eller på Sonys hemsida, eller i någon av alla de tester som gjorts av NEX-7.

Det varierar mellan kamerorna. T.ex. Canons 7D sägs ha mer problem med överhettning än t.ex. 5DmkII. De är ändå ganska lika huskonstruktion. Men det kan beror på att 7D klarar att spela in högre framerate. 30p vs 60p gör säkert skillnad.
Sen har vissa produktioner ibland flera kameror, så man kan byta efter ett tag och inte "riskera" att få överhettning. Framförallt i milljöer där det är varmt. Värme kring sensorn kan tydligen orsaka brus också.

Men samtidigt i grund och botten så är en DSLR/stillbildskamera är inte byggd för långa inspelningar. Vilket man måste ha med sig när man köper och använder kameran som videokamera.
 
Canon har 12min eller 4GB som gräns på film.
Dels för sensorerna blir varma samt att ett FAT32-formaterat kort bara får in 4GB per fil.

Jag har aldrig haft problem att filma 1080p på ett Sandisk Klass 4 (de hade klass 6 innan med samma specar).

Det största problemet med att film slutar spela in är att man inte formerat kortet under en tid.
Så man får nångång i veckan köra en formateringen så filsystemet blir nytt och fräscht. Korten blir fragmenterade och kamerorna är känsliga för det.
 
Jag har aldrig haft problem att filma 1080p på ett Sandisk Klass 4 (de hade klass 6 innan med samma specar).

Det största problemet med att film slutar spela in är att man inte formerat kortet under en tid.
Så man får nångång i veckan köra en formateringen så filsystemet blir nytt och fräscht. Korten blir fragmenterade och kamerorna är känsliga för det.

Hmm. Jag har ett Sandisk Ultra klass 2 som presterar grymt över specifikation. Verkar vara YMMV på Sandisk Ultra kort.

Mitt sandisk 32 extreme CF som jag använder mest har jag aldrig formaterat, fungerar hur bra som helst. (Tömmer man ett FAT32 skall det ju vara mer eller mindre helt ofragmaterat)
 
Hmm. Jag har ett Sandisk Ultra klass 2 som presterar grymt över specifikation. Verkar vara YMMV på Sandisk Ultra kort.

Mitt sandisk 32 extreme CF som jag använder mest har jag aldrig formaterat, fungerar hur bra som helst. (Tömmer man ett FAT32 skall det ju vara mer eller mindre helt ofragmaterat)

En fördel med att formatera kortet är att det blir lättare att ta fram förlorade bilder från ett kort som är formaterat innan bilderna tagits. Men se till att bilderna finns sparade och säkerhetskopierade innan du formaterar.
 
En fördel med att formatera kortet är att det blir lättare att ta fram förlorade bilder från ett kort som är formaterat innan bilderna tagits. Men se till att bilderna finns sparade och säkerhetskopierade innan du formaterar.

Varför skulle det vara så, om man har noll fragmentering?

Har man kvar rester av FAT/katalogstrukturer så räddar man filer utifrån dem.

Är filsystemet helt väck så räddar man utifrån att scanna ytan efter kända filstart/filstop signaturer.

Eftersom man återställer från hårddiskar och USB-minnen som man nästan aldrig aldrig formaterar verkar det argumentet inte förankrat i verkligheten.

Att ha som vana att formatera innebär förr eller senare att man formaterar fel kort. Det är en reell risk som förstör rejält, som sannolikt är betydligt högre.

Sen så har ju minneskort begränsad livslängd sett till antalet skrivningar. Visst är det asmånga, men varför skall man dubblera antalet skrivningar till kortet?

Jag är extremt tveksam till att formatering är en god vana sett till varken prestanda eller återställningsbarhet.
 
hade samma problem

löste det genom att stänga av att ljudet skall spelas in. Kommer nog ha det så tills jag fixar ett snabbare kort. kör ett transcend class 10. riktiga skit kort.

men disable audio så slipper man att den automatiskt slutar spela in.
 
Löst problemet

Hej!
jag är tacksam för alla svar.
Jag provade att formatera kortet, först i kameran och sedan i datorn och det verkar som om det har löst problemet. Jag testade att spela in i full HD i 20 minuter och då buffrade inte kameran en enda gång.
MVH Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.