Annons

Inspelning avbryts automatiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

Fre84

Medlem
Hej!
Jag har en Canon eos 600d och när jag filmar så avbryter kameran efter ett par minuter, jag har ett minneskort på 16G, skrivhastighet på 30mb/sec. jag har filmat i full hd och då överförs 330 mb i minuten vilket innebär 5,5 mb i sec, så rent teoretiskt sett borde kortet räcka för att hantera filmfilerna men ändå kommer det upp en skala på högersida i bildrutan som talar om att kameran inte hinner med att buffra, sedan avbryts inspelningen automatiskt.
Jag har inte provat med att filma i någon annan storlek eftersom jag vill kunna spela upp filmerna i den högsta kvaliten.

Jag har läst instruktionsboken och där står det att problemet kan bero på att sd kortet är för litet vad gäller överföringshastighet, sedan står det något om att värmen är för hög i kameran.

Är det någon som har någon teori om vad det kan vara för problem?
Det är första gången jag håller i en systemkamera så försök ge så utförliga förklaringar som möjligt.
Mycket tacksam för svar.
Med vänliga hälsningar Fredrik
 
Efter hur många minuter slutar den spela in?

Hej!
Jag har en Canon eos 600d och när jag filmar så avbryter kameran efter ett par minuter, jag har ett minneskort på 16G, skrivhastighet på 30mb/sec. jag har filmat i full hd och då överförs 330 mb i minuten vilket innebär 5,5 mb i sec, så rent teoretiskt sett borde kortet räcka för att hantera filmfilerna men ändå kommer det upp en skala på högersida i bildrutan som talar om att kameran inte hinner med att buffra, sedan avbryts inspelningen automatiskt.
Jag har inte provat med att filma i någon annan storlek eftersom jag vill kunna spela upp filmerna i den högsta kvaliten.

Jag har läst instruktionsboken och där står det att problemet kan bero på att sd kortet är för litet vad gäller överföringshastighet, sedan står det något om att värmen är för hög i kameran.

Är det någon som har någon teori om vad det kan vara för problem?
Det är första gången jag håller i en systemkamera så försök ge så utförliga förklaringar som möjligt.
Mycket tacksam för svar.
Med vänliga hälsningar Fredrik
 
Kameror med filminspelning har väl en gräns på 29:59 eller 4 GB. Klarar de mer så klassas de som videokameror. Har dock aldrig riktigt fattat varför klassningen är viktig. Tullregler?
 
Hej,

1. kan du testa att kopiera stora filer till kortet och se ifall Windows får bra överföringshastigheter mot det ?

2. Kolla om scandisk kan köra en kontroll mot det och leta efter dåliga sektorer utan fel.
 
Kameror med filminspelning har väl en gräns på 29:59 eller 4 GB. Klarar de mer så klassas de som videokameror. Har dock aldrig riktigt fattat varför klassningen är viktig. Tullregler?

29:59 har med tullregler att göra, alldeles korrekt. Mig veterligen har filstorleken 4GB däremot ingenting med klassningen att göra, utan är en begränsning i det filsystem som används på korten. 4GB är vad FAT32 klarar av i storlek per enskild fil.
 
Hej!
Jag har en Canon eos 600d och när jag filmar så avbryter kameran efter ett par minuter, jag har ett minneskort på 16G, skrivhastighet på 30mb/sec. jag har filmat i full hd och då överförs 330 mb i minuten vilket innebär 5,5 mb i sec, så rent teoretiskt sett borde kortet räcka för att hantera filmfilerna men ändå kommer det upp en skala på högersida i bildrutan som talar om att kameran inte hinner med att buffra, sedan avbryts inspelningen automatiskt.
Jag har inte provat med att filma i någon annan storlek eftersom jag vill kunna spela upp filmerna i den högsta kvaliten.

Jag har läst instruktionsboken och där står det att problemet kan bero på att sd kortet är för litet vad gäller överföringshastighet, sedan står det något om att värmen är för hög i kameran.

Är det någon som har någon teori om vad det kan vara för problem?
Det är första gången jag håller i en systemkamera så försök ge så utförliga förklaringar som möjligt.
Mycket tacksam för svar.
Med vänliga hälsningar Fredrik

Har du koll på vad dina överföringshastigheter betyder? Det är en ruskig skillnad på Megabit och MegaByte. Du kan räkna med att 10 Megabit per sekund överföringshastighet motsvarar ganska precis 1 MegaByte lagrad data. Det ser ut som att du menar att din inspelade film tar 320 MegaByte utrymme i anspråk per minut. Det motsvarar mycket riktigt cirka 5 MegaByte per sekund, vilket är ganska precis 50 Megabit per sekund, vilket är vad ditt kort måste klara, och kanske inte gör.
Om tillverkarna av dina grejer skött sig, så betyder MB = MegaByte, och Mb = Megabit, och du kan räkna med att 1 MB = 10Mb.
MB används oftast när dom specar lagringsutrymme, och Mb oftast när dom specar överföringshastighet. Vid bit-överföring åtgår oftast fler bitar än dom som faktiskt lagras, vilket är varför det går åt fler överförda bitar än 8 för att lagra en Byte. Korttillverkarna gillar att använda sig av Mb i sina tekniska specifikationer av just hastighet, för det blir så höga fina siffror. När det gäller lagringsutrymme använder dom istället MB.
 
Exakt vilket minneskort är det?
Var är det köpt (finns felmärkta minneskort som inte är vad man tror)?
 
Vet inte om jag blev otydlig, men av det du beskriver ser det alltså ut som att ditt minneskort försöker lagra data i över 50mb per sekund, vilket det inte ska klara. Din utrustning beter sig isåfall korrekt, och du behöver skaffa ett snabbare kort som är klassat för minst 60mb per sekund.
 
Vet inte om jag blev otydlig, men av det du beskriver ser det alltså ut som att ditt minneskort försöker lagra data i över 50mb per sekund, vilket det inte ska klara. Din utrustning beter sig isåfall korrekt, och du behöver skaffa ett snabbare kort som är klassat för minst 60mb per sekund.

De minneskorttillverkare jag tittat på skriver alltid hastigheten i MB, alltså megabyte. Tillverkare som anger överföringshastigheter i området ~10 megabit ligger långt efter konkurrenterna och matchar inte förväntningarna från konsumenterna.

Här har du ett exempel på Sandisks hemsida.

Tips till trådstartaren är att ta en titt på Magic Lantern, gratis mjukvara till kameran som ger dig flera sett att tackla 4GB gränsen på.
 
Senast ändrad:
De minneskorttillverkare jag tittat på skriver alltid hastigheten i MB, alltså megabyte. Tillverkare som anger överföringshastigheter i området ~10 megabit ligger långt efter konkurrenterna och matchar inte förväntningarna från konsumenterna.

Här har du ett exempel på Sandisks hemsida.

Tips till trådstartaren är att ta en titt på Magic Lantern, gratis mjukvara till kameran som ger dig flera sett att tackla 4GB gränsen på.

Det är riktigt, dom större tillverkarna brukar vara noggrannare med märkningen. En eloge till dom för det. I fallet SandDisk du länkar till är det garanterat megabyte dom talar om, men dom är fortfarande fula. Visst man man komma upp i 15 megabyte per sekund om man har tur, men det är enbart läsning dom avser. Skrivning är betydligt långsammare, och den hastigheten specar dom inte överhuvudtaget utan nöjer sig med att säga att den är "lägre". Och visst, då håller dom ju vad dom lovar, men som konsument har du ingen aning om om det kommer fungera när du ska filma HD, och du har heller ingen möjlighet att reklamera när dom inte ens anger hur snabbt kortet kan lagra data. Krångligt det där...
 
Hej! Tack för alla bra svar.
När jag spelar in så klarar den från 25 sec- 9,30 minuter.
Kortet heter Sandisk Ultra, 30MB/sec, 16 GB.
Jag har kollat upp överföringshatigheten med min dator och filöverföring från sd kort till dator ligger på ca 18,5MB/sec, från dator till kort så ligger hastigheten på ynka 5-6 MB/sec.
Det förklarar varför min kamera abryter inspelningen då buffertnivån stiger över gränsen som finns i kameran.

Men hur ska jag gå vidare med problemet? Har jag rätt att reklamera det?, för kortet lever ju inte ens upp till de siffror som står angivna på det, alltså skrivningshastighet 30MB/sec.

MVH Fredrik
 
Hej! Tack för alla bra svar.
När jag spelar in så klarar den från 25 sec- 9,30 minuter.
Kortet heter Sandisk Ultra, 30MB/sec, 16 GB.
Jag har kollat upp överföringshatigheten med min dator och filöverföring från sd kort till dator ligger på ca 18,5MB/sec, från dator till kort så ligger hastigheten på ynka 5-6 MB/sec.
Det förklarar varför min kamera abryter inspelningen då buffertnivån stiger över gränsen som finns i kameran.

Men hur ska jag gå vidare med problemet? Har jag rätt att reklamera det?, för kortet lever ju inte ens upp till de siffror som står angivna på det, alltså skrivningshastighet 30MB/sec.

MVH Fredrik

Står det verkligen angivet att det är just skriv-hastigheten som är lika med 30MB/sec?
I fallet SanDisk ovan specar dom inte skriv-hastighet alls, utan bara läshastighet.
Om det verkligen står att kortet klara en skrivhastighet på 30 megabyte per sekund så kan du prova att reklamera, eller åtminstone kanske få pengarna tillgodo på ett snabbare kort.
När du testar dom här hastigheterna, så se till att använda en snabb minneskortsläsare, så du inte har flaskhalsar i den.

Edit: I ditt fall skulle jag skaffa mig ett kort som uttryckligen är "Class 10". Klassificeringen på SD-kort gäller skriv-hastighet, och är för "Class 10" 10 megabyte per sekund. Klassen under är 6, det skulle jag tycka är lite väl snålt tilltaget även om det kanske skulle fungera.
http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital#Speeds
 
Senast ändrad:
Står det verkligen angivet att det är just skriv-hastigheten som är lika med 30MB/sec?
I fallet SanDisk ovan specar dom inte skriv-hastighet alls, utan bara läshastighet.
Om det verkligen står att kortet klara en skrivhastighet på 30 megabyte per sekund så kan du prova att reklamera, eller åtminstone kanske få pengarna tillgodo på ett snabbare kort.
När du testar dom här hastigheterna, så se till att använda en snabb minneskortsläsare, så du inte har flaskhalsar i den.

Edit: I ditt fall skulle jag skaffa mig ett kort som uttryckligen är "Class 10". Klassificeringen på SD-kort gäller skriv-hastighet, och är för "Class 10" 10 megabyte per sekund. Klassen under är 6, det skulle jag tycka är lite väl snålt tilltaget även om det kanske skulle fungera.
http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital#Speeds

Det verkar uppenbarligen som att jag köpt fel Sd kort, skulle haft klass 10 som du säger, men det är lätt att missuppfatta när man läser på SanDisk hemsida http://www.sandisk.com/products/imaging/sandisk-ultra-compact-flash
Där tolkade jag det som att både skriv och läshastighet är 30MB/sec.
Jag får helt enkelt köpa ett klass 10 kort som jag kan använda när jag ska filma.
Tack så mycket för hjälpen.
//Fredrik
 
det är lätt att missuppfatta när man läser på SanDisk hemsida http://www.sandisk.com/products/imaging/sandisk-ultra-compact-flash
Där tolkade jag det som att både skriv och läshastighet är 30MB/sec.//Fredrik

Jag håller med dig. I informationen du länkar till kan man om man lusläser det finstilta se att dom säger "minimum read/write speed 30MB/s". I den vanliga texten i början däremot står det "Up to 30MB/s", två påståenden som inte har med varandra att göra. Allt annat än lättbegripligt. Konspirationsteoretikern i mig misstänker att dom satt tilltrasslandet i system för att få folk att köpa fel, och därmed fler kort.
Klassningen däremot är nåt dom inte kan ljuga om, och det är kanske därför just klassningen lyser med sin frånvaro i beskrivningarna av billigare kort.

Lycka till.
 
Hmm... Jag förstår inte hur Sandisk sidan kan tolkas som annat än att kortet skall klara 30MB/s vid sekventiella skrivningar, kan någon förklara?

Edit: det verkar ju stå motsägelsefullt ... Minimum och "up to" om samma siffra. konstigt!!!
 
Tipset om Magic Lantern är för övrigt relevant. Du kan boota ML firmware och ange att du vill ha 90% eller 80% av normal filmkvalité och då borde kortet funka med marginell förluster i bildkvalitén
 
kan man returnera kortet med motiveringen att produktsidan är så otydlig att den är vilseledande?

Känns som att om man lovar minst 30MB/s i en av texterna så är det vilseledande när det inte ens klarar film som kräver ca 5.25MB/s ?
 
kan man returnera kortet med motiveringen att produktsidan är så otydlig att den är vilseledande?

Känns som att om man lovar minst 30MB/s i en av texterna så är det vilseledande när det inte ens klarar film som kräver ca 5.25MB/s ?

Jag har varit i kontakt med försäljningsstället och där uppmanade dem mig till att kontakta SanDisk.
SanDisk i sin tur tycker ochså det låter konstigt att inte hastigheterna är snabbare än de som jag har mätt upp med hjälp av datorn, alltså 18,5MB från kortet och 5,5MB från datorn till kortet, men sedan påpekar dem att det är min dator som påverkar kortet så hastigheten inte blir bättre...

Jag tycker det låter konstigt att datorn skulle påverka mättresultatet så pass mycket, för det är ju inte i närheten av 30MB som står utskrivet på hemsidan och på kortet.
Sen har SanDisk en lista som man ska titta på innan man köper minneskort och där står det tydligt att jag behöver ett Klass 10 till just min kamera, men i bruksanvisningen till kameran står det dock att klass 6 ska räcka.
Det är nog näst intill omöjligt att få SanDisk att erkänna att deras information är tvetydlig.
 
Hur ansluter du kortet till datorn när du testar hastigheten ? Sitter det i kameran eller i en kortläsare?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.