Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

inspelning av miljöljud

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Tacksam för tips på vad man bäst ska använda för att spela in miljöljud. Ljudet är tänkt att användas i bildspel.

Söker ingen proffs utrustning men något mindre och bärbart som är lätt att ha med sig. Helst bör det ju också vara enkelt att föra över ljudet till datorn.

Thomas

Minidisc med en bra mikrofon brukar ge bra kvalité.
Sen får man fundera lite på vilka sorts miljöljud man vill ha och hur de låter i ljudbilden. Ofta så när man gör miljöljud så är de ofta mycket närmare än vad det låter i verkligehete tex. Jämför med film. Det är inte alltid det är bäst att bara ställa upp en mikrofon i skogen och fång miljlöljudet. Risken är att det mest blir vindsus och oljud.

Fredsson skrev:
Tack för ett snabbt svar. Har du några tips på fabrikat och modeller?
Minidiscen är ett extremt billigt altenativ till högklasig inspelning, en bra mik. på de så... När jag skriver billigt så avser jag att du köper begagnat. Kika in på blocket eller tradera & kolla in de modeller som bara har ett till två år på nacken, Sony & Sharp är säkra kort, nån annan får fylla i med andra bra märken...

MD är idag helt ute hos gemene man, därför så ska en beg MD vara mycket billig. Kolla upp tillgången på MD-skivor, ingen här i lilla Stenungsund har sådana hemma utan man måste beställa. Ja det redan för ett år sen faktiskt!

Har noll koll på vad man ska ge men kan tänka mig att man kan tänka sig en 500-1000 för en Sonyvärsting som inte är så gammal, gissar grovt?

Jag har själv en sharp som jag tidigare använt till min syssla som spinninginstruktör, nu ligger den dock mest då laptopen tagit över allt musikspelande. Har ingen bra koll på vad som gäller men har läst om att de senare grejar Mp3 & att överföring till dator förmodligen är smidigare än med min gamla sharp...

//Larsa

Bättre alternativ

Det finns ett betydligt bättre alternativ till minidiscen.Det är DAT, visserligen något dyrare än discarna, men ljudet är klart bättre.
Det är inte bara brusnivåerna som ligger bättre på DAT, även omfånget på höga och låga toner. Ska man tex ta fågelljud, så är det en klar fördel om man kan hissa inspelningsljudet, utan att det hissas en massa brus.
Jag har i 18 år jobbat med ljud, bland annat åt Naturmorgon i P1, har jobbat med båda apparaterna och kan rekomendera DAT. Vissa SR stationer säljer sina DAT-bandspelare (proffs), anledningen är man är på väg in med heldigigitala media (som lagrar på minneskort).
Uffe

Vad kan man få ge för en begagnad DAT & hur stor är en sådan rent fysiskt idag? Hur är tillgången på DATband?

Hur bra tycker du att en MD är, den är ju trots allt ett extremt billigt alternativ idag begagnat?

Ska erkänna att jag blir lite sugen på denna tanke med miljöljud då jag fått ett nyvaknat intresse för bildspel.

//Larsa

Tack för svaren. Vid en snabb sökning på Internet verkar de begagnade DAT bandspelare jag hittade vara dyrare än en ny Minidisk spelare. De ser även ut att vara större. Där kanske man måste leta längre innan man hittat något fynd.

Thomas

Ett annat alternativ är ju också en MP3-spelare.
Iaudio X5 har både inbyggd mic som lär ska ge bra ljud samt en line-in ingång.
Då är det ju gansk lätt att föra över musiken till dator också ;-)

DAT bandare brukar vara i samma storlek som en hifi CD spelare. Banden finns på musikaffärer.

Annars så kan man använda gamla VHS videokamror. Det ljudet är i CD kvalitet.

Jag har planer att spela in lite olika "natur-ljud" utomhus, och behöver en extern stereo-mikrofon av bra kvalitet. Jag undrar vad det är för typ av mic som behövs, och eventuella modeller/märken och var man kan hitta dessa.
Inga tokdyra prylar, men en drös hundralappar om så behövs.

ska spela in mot bärbar mp3-spelare alt bärbar dator. Blir främst
> skogs-sus
> vatten, bäckporl
> vågor
> eld

Låter lustigt, men det är lite av ett testprojekt också =)

Några idéer?

Stereomikrofoner är dyra. Dator är inte rikigt att rekomendera eftersom den låter ganska rejält.

Jag skulle rekomendera en MD och en liten mikrofonförstärkare. Fundera även om du inte kan använda mono ljud.

Med MD kan du lina in ljudet i datorn (till tex Audition, Wavelab eller Soundforge). Du spelar upp i MDn och in i datorn.

Vissa MD kan även överföra ljud via SD/PIF (digitalt) det kräver dock att du har ett ljudkort med digitala ingångar. Det ger mindre brus.

Jo stereoinspelning blir det, ljudbilden blir helt annorlunda.

Och med dator spelar ju ingen roll om man förlänger bort mikrofonen en bit.

Som du säger är så klart digital att föredra från första början, men jag tror ändå att just min svaghet kommer bli mikrofonen.

Så det är en bra sådan jag letar efter. Några bra modeller/märken på lur?

DAT

Priserna på DAT-arna varierar. Det finns en större proffsigare modell, Sony tcd 10 (om jag minns rätt) kostade runt 20 000 ny, ett par tusenlappar skulle jag tro för en begagnad. Det finns en mindre modell som använts rätt flitigt, även det en Sony, kallad för lady DAT (fickstorlek), kostade ett par tusenlappar ny. Bör inte kosta så mycket begagnad. Nu börjar det finnas en hel del digitala bandare ute på marknaden, bland annat Matantz och Mandotzi (reservation för stavningen), storlekarna blir allt mindre för varje modell och priserna faller.
Angående TCD 10:an kan jag säga att det finns en enda nackdel, den drivs av laddningsbar ack, men den är ack så dyr. Ladydaten drivs med vanliga AA batterier.

Mer info även om micar

Snackade med en ljudtekniker på jobbet. Det finns digitala bandspelare för runt 5000 plus moms, men han tror att det strax kommer nya och billigare modeller.

Angående mikrofoner. Den klart prisvärdaste stereomicken är Bayer dynamic ligger på cirka 3000 plus moms.Det finns en Sony stereo mic för lite mindre pengar, med något sämre värden. Ett alternativ kan vara två monomickar, en för varje kanal, vilket kan ge en härligare stereobild.

Uffe

Ska man använda två mickar så ska det helst vara ett stereopar. Det är altså två monomickar som matchats i tillverkningen för att ha exakt samma ljud. Du behöver två ingångar också.

Jag är också på gång att skaffa ljudinspelningsmaskin mest för reportageändamål (miljöljud för bildspel samt intervjuer) och funderar på vilken typ. Har varit helt inne på minidisc eftersom man kan hitta dem nästan gratis.
Känns också ganska praktiskt att slänga med en kasse tomma skivor när man åker på någon resa, och ta hand om det hemma, istället för att mecka med mellanlagring på plats.

Funderar också på MP3, är det något att ha och funkar det överhuvudtaget att koda i realtid?

Vinsten skulle eventuellt vara att man slipper dubbel komprimering om man skulle behöva MP3-koda ljudet till bildspelet. Har jag rätt i det, eller är det ändå wav som gäller för bildspel?

Mikrofon har jag. En liten Sony kondensatorstereomik i 1200-kronorsklassen.

Dat skulle kunna vara något om det finns för rimliga pengar.

Sitter just nu och läser två böcker i ämnet och särskilt den senare (Rylander & Andreasson)
kan jag rekommendera. Just interjuver och reportage och särskilt
efterbehandlingen i dator gås igenom ingående. Många andra
kul exempel på att skapa olika stämmningar vid redigeringen ges
dessutom. Tips på bra mjukvara finns åxå med.

Jag tror inte att format med förstörande komprimering är något vidare
eftersom de måste packas upp och komprimeras på nytt efter redigering.

Manuell justering av inspelningsvolym och hörlursuttag för
medhörning vid inspelning skule inte jag själv vilja vara utan.
(Har en semiantik Sony TC-D5M (kassettband) som gör jobbet skapligt)
Brusreducering och annan filtrering i dator gör att den lite mindre
dynamiken knappast märks.

Digitalt ljud - Russ Haines
Pagina 2002 - ISBN 91-636-0699-2

Berätta med ljud - P E Rylander, C Andreasson
Studentlitteratur 2005 - ISBN 91-4402475-4

Jag var inne på en lokal radio/TV butik och frågade. Deras tips var digitala fickminnen från Panasonic. Modellerna som de hade heter RR-US360 och RR-US395.

Tydligen har de fast inbyggda minnen på 16 MB och kan förses med extern mikrofon. Någon som har erfarenhet av dessa eller liknade?

naturljud

Varför krångla till det.Allt det där finns på cd, utom kanske eld, hos svenskaljud.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar