Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inspelning av film under vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon_Beckmans

Ny medlem
Hej alla glada undervattensfotografer!
Mitt namn är Simon och studerar vid Beckmans Designhögskola i Stockholm.

Vi har fått i uppdrag av Svenska Pen, en ideell organisation, att spela in en film åt dem som upplyser om den viktiga debatten kring fristadssystemet som just nu syns i olika tidningar (DN t.ex.). Ett gratis arbete som vi endast gör för att det är roligt.

Vi vill upplysa om alla rätt till yttrandefrihet och hur lätt detta glöms bort när det är självklart för oss i Sverige. Denna film kommer visas på internet och i biografer i Sverige.

Till detta vill vi spela in en scen under vatten.
Vi hade tänkt använda oss av en Canon 7D, och behöver då ett kamerahus till denna som klarar vatten, alternativt något annat slag av skydd.

Men det är till detta jag vill fråga alla duktiga fotografer här på Fotosidan om ni har några tips till studenter lokaliserade i Stockholm hur vi borde gå till väga för att filma under vatten.

Kanske det är rent av någon som vill besöka oss och hjälpa till?

Hur som helst är alla tips välkomna, länkar till hemsidor där vi kan lära oss mer, ställen vi kan införskaffa utrustning eller människor ni känner som vi kan kontakta.

Tack så mycket så här i förhand för all hjälp vi kan tänkas få!

Om ni inte vill skriva i kommentarsfältet finns alltid min mail på:
[email protected]
 
Intressant uppdrag. Börja med att förklara vad nu tänkt er att filma. Först efter det kan det vara intressant att hitta rätt utrustning, plats och eventuella medhjälpare.

Tänker du dig i pool eller ute? Vad är det som ska finnas i bild? Om du har tur kommer det räcka med en GoPro eller liknande och då går det rätt enkelt att fixa. Om det däremot är något som verkligen kräver en systemkamera får du nog smöra ordentligt för någon som äger prylar. Men ta det senare. Börja med att berätta lite om vad ni tänkt er.
 
Hej Henrik. Vi har tillgång till kamera (en canon 7d). Och vi har även tänkt på Gopro.
Det optimala hade varit att bygga en glasbur att sänka ner i vattnet för att där i ha en riktig filmkamera. Men om vi kör med UV-hus så känns en dslr enklare. Vi har även tänkt på vattentäta påsar som kan användas för fotografering i grunt vatten, då vi inte har någon budget.

Vår film beskriver en människa som är i ett tillstånd av tystnad. Att personen i fråga inte kan andas, en kvävande känsla. Ett sysslolöst och ensamt tillstånd. Nästan en poetisk inblick i någons sinne.
Vi vill att vatten ska illustrera detta.

Vi vill filma en person som befinner sig i en bassäng, då det är lättare att kontrollera ljuset. Då det handlar om en drömsk scenografi där betraktaren inte ska förstå i vilken slags vattenmiljö personen befinner sig i. Att de är i en pool ska alltså inte vara självklart. Vattnet är bara en symbol, det är inte riktigt vatten utan bara hur någon känner sig.

Personen ska flyta stilla, inte så djupt, samtidigt vi fotografera personen i olika vinklar, olika närbilder på kroppsdelar, ansikte, händer, ben, hår. Ett avslutande porträtt på personens ansikte med en del av bröstet i bild. Alltså inga helkroppsbilder (svårt med helkropp då det kräver att personen är i en väldigt djup pool).

Personen ska vara tydlig i bild, alltså inga siluetter eller svår att urskilja. Personen ska även ha på sig vanliga kläder.

Det är så vi har tänkt. Fråga gärna så ska jag försöka svara så gott jag kan.
 
Om du vill få bort fokus från att det är i en pool så borde en DSLR med rätt litet skärpedjup vara rätt. En GoPro eller liknande får garanterat med poolen i både bild och fokus.

Så vad du behöver är en rimligt stor pool, belysning (kan vara dagsljus om du hittar rätt pool), en kamera med ett lagom objektiv och ett vattentätt skal. Utbudet av skal är väldigt begränsad så det är bättre att utgå ifrån det och ta den kamera som passar. Vad jag vet är det ingen som hyr ut DSLR-skal, så du gör bäst i att hitta någon snäll människa som du kan låna av. Även en vattentät påse kostar någon tusenlapp om jag minns rätt och har ni ingen budget alls är det lika bra att försöka låna ett riktigt skal istället då det blir så mycket bättre.

Jag filmade inomhus för några år sedan och ville även då får bort känslan av poolen. Då körde vi en enorm svart tygbakgrund och hade rätt stora studiolampor på land. Tyvärr är det rätt mycket stök med den typen av riggning och jag vet inte om du hittar någon pool där du får göra sådant utan att hyra hela stället. Vi hade hela GIH-badet en mörk kväll efter stängning, men det blev i net direkt gratis. Känner du någon som har egen pool vore det ju bäst. Men ett råd är att absolut inte använda tyg som är tvättat med någon sköljmedel om du ska ha det i vattnet, då det dödar vattenreningen.

http://www.youtube.com/watch?v=j9gSEr5DflI

När ungefär ska ni filma är det tänkt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.