Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Insekt - men vad ?

Produkter
(logga in för att koppla)

clasol

Aktiv medlem
Vad är det här för något ?
Cirka 40-45 mm lång- sågs igår söndag 11 maj i Karlstad

/C-G

Bilagor

• pict2372-1.jpg
    pict2372-1.jpg
    55 KB · Visningar: 357
Jag gissar på Noshornsbagge (Oryctes nasicornis). En kik på wikipedia verkar bekräfta min gissning.

En noshornsbagge av något slag är det.Tror att det bara finns en art i Sverige, noshornsbagge, Oryctes nasicornis.

/Peter

oskila skrev:
Jag gissar på Noshornsbagge (Oryctes nasicornis). En kik på wikipedia verkar bekräfta min gissning.

Ha! Målfoto... Såg inte ditt inlägg innan jag postade mitt. Men då är vi överrens om att det bara finns en art i Sverige, då?

Tack för de snabba svaren - tittade nu i Sandhalls Småkryp och visst är det en noshornsbagge

/C-G

Jag tror det. Baggen på wikipedias bild är ju väldigt lik färgmässigt också. En koll på artikeln noshornsbaggar säger att det bara är den arten som finns i Sverige. Man kan till och med sluta sig till att det är en hanne eftersom honan inte har lika stort horn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar