Annons

Inscanning Av Dia Nu !

Produkter
(logga in för att koppla)

PIC-ke

Aktiv medlem
Skulle bli glad om nån av er kunde ge mig nåt råd angående mitt absolut dåligaste samvete/projekt.
Har i snart 7 år sagt att jag ska scanna in mina gamla dia bilder som till antalet är ca 3-4 tusen.
Tre scannrar har köpts in mn jag får helt enkelt inte tid till att börja.
FRÅGAN ÄR:

Var kan man lämna in dia bilderna för billig/proffessionell inscanning gärna till DVD.

Nån som vet ca/pris och annat nyttigt att veta.
Vill gärna ha dom så bra som möjligt för att sen kunna arkivera och Fixa till i PS.

MVH Nicke med dålig projektkaraktär.

Hej. Jag vill minnas att där var en som erbjöd sig scanna bilder i radannonserna härom dagen.

Kolla där.

MVH Uffe

Re: Varför?

Är verkligen alla värda att skanna?

Nja jag får väl grovsålla lite säg 1000-1500 då.

Jag skulle vilja ställa en motfråga.
Av vilken anledning behöver man skanna in 3-4 tusen dia??
Finns väl ingen folksamling som orkar glo igenom 3-4 tusen dia på en tv-ruta.
För visning är ju projektor helt oslagbart och annars så skanna när/om du behöver ett antal.
mvh/gunte..

Man får ju inte mer tid för att man köper 3 skannrar;-)
Om inköpen inte motiverat att starta skanningen kanske man ska fråga sig själv om det är så viktigt att skanna in bilderna.

Med en så stor mängd skulle jag nog höra med ett proffslab och se om det går att göra ett specialpris. Deras skannrar är betydligt snabbare än konsumentskannrarna.

Jag skulle vilja ställa en motfråga.
Av vilken anledning behöver man skanna in 3-4 tusen dia??
SVAR: Överblick

Finns väl ingen folksamling som orkar glo igenom 3-4 tusen dia på en tv-ruta.
SVAR: Nej det är jag som vill och det på datorn.

För visning är ju projektor helt oslagbart,
SVAR: Det tycker inte jag av mina anledningar.

MVH: Nicke

SVAR: SANT !!! ;-)

Om inköpen inte motiverat att starta skanningen kanske man ska fråga sig själv om det är så viktigt att skanna in bilderna.
SVAR: Se ditt nedan kvalitet och snabbhet.

Med en så stor mängd skulle jag nog höra med ett proffslab och se om det går att göra ett specialpris. Deras skannrar är betydligt snabbare än konsumentskannrarna.
SVAR: Tack Hasse ett för mig givande råd

:) Nicke :)

hasse lundberg skrev:

Dyrt lär det nog bli i vilket fall som helst, även om volymen är minst sagt ansenlig. Normalpris ligger på 20-25 kr per bild.

MVH

Även om startpriset för den första bilden är så hög så brukar priset sjunka avsevärt vid skanning av flera bilder, om man då kanske ber om pris på 1000 bilder är det nog inte orimligt att få ett ganska bra pris som står sig i förhållande till inköp av en skanner.
Det kostar inget att fråga.

Ja man ska nog sålla bilderna...suck det kommer att ta tid men kanske kan komma ner till 800-1000 grejen är ju att man gärna vill ha allt (dåligt som bra) för att SEN kunna sålla-lägga i olika album och skivor kunna katalogisera med sökord osv.
Får kolla upp det här med labben i stan (YFO ?).

Undrar om alla här vet om vilken otrolig kapacitet datorn har nu när det gäller att använda foton tex.
att göra otroliga bildspel med grafik och musik bränna på dvd mm.
Men det kanske bara funkar så här smidigt på Mac...
förstår inte att man kan ha PC och hålla på med bild....men den diskussionen hör väl inte hemma här.

TACKAR FÖR ALLA GODA INLÄGG OCH SVAR HURSOMHELST :)

hur snabbt?

hur snabbt behöver du få dem scannade och i vilken upplösning....?
har en CANON FS4000US...
och om jag vänder på frågan ang pris?....
vad är du beredd att betala för tiden du själv inte har ?...
1000st kan jag tänka mig att scanna in på en 4-veckorsperiod..... kanske snabbare

Senast ändrad:
Tja bråttom har jag väl inte inget har ju blivit gjort sen 1988.
Men jag har börjat gallra och sortera NU :)
Snacka om att kissa i havet alltså åsså ska man försöka datera dom med oj oj oj vilken oordning.....det här kommer att ta tid och vilka minnen sen kul ;-)

Är bilderna i ramar? Kodak har en scanner som tar cirkelmagasin per automatik, den har dessutom ICE-funktion, som tar bort damm och repor. Hittar du ett lab som har en sån kan du nog få bra scanningar till bra pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar