Annons

Inrednings foto

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexandraX

Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan om att fota miljöer i en inredningsbutik. Har kamera och stativ... inget mera.
Har någon nått tips på vad jag ska tänka på och ev ytterligare utrustning jag inte klarar mig utan?
Belysningen i butiken är hallogen och lysrör...
Funderar på att ta betalt per timma... låter det vettigt? Förslag på prissättning? Någon? plese plese please!
Blir så jobbigt när man ska ta betalt... :)
 
Ta stativ och färgnegativ (digitalkamera?) i stället, exponera upp som fasen, alltid plus ett eller ett och ett halvt steg överexponering. Framkalla normalt. Ta inte för kort skärpedjup på översiktsbilderna, hellre låånga tider(använd trådutlösare eller liknande). Ta en bunt närbilder med extremt kort skärpedjup för variationens skull.

Färgsticket filtreras som regel bort i kopieringen om du har färgneg, annars försvinner det mesta sticket om bara bilderna är tillräckligt ljusa. det sista fixas i PS.

Börja inte krångla till det för dig om du känner dig ovan med blixtar, det är inte värt det heller, så mycket bättre blir det inte tvärtom är det stor risk att det blir mycket sämre om du inte tar ett dussin polaroidbilder etc. Det flesta butiker har rätt häftig belysning som kommer fram bra på det här sättet.
 
Tack Patrik!
Du säger precis vad jag vill höra :)
Skulle få nått anfall med en massa prylar jag aldrig jobbat med...
Jag erbjuder mig att komma med vad jag har., sen får jag börja leka med blixtar hemma.

Tack för hjälpen :)
 
Nu vet ju inte jag hur lokalen/miljöerna ser ut som du ska plåta men ska försöka ge några enkla tips:

1. Testa i befintligt ljus med Fuji Reala eller NPS 160 och ett filter som korrigerar blandljus lysrör/halogen. Tror det kommer att bli helt ok, om inte bilderna ska användas till en riktigt flådig brochyr.

2. Rikta 1 - 2 blixt upp i taket (om det är lagom låg takhöjd 3-4m) och vitt tak. Och sedan ett eller ett par paraply/softbox på de detaljer som hamnar i skugga eller som du vill ha bättre belyst.
Är det stora ytor/miljöer och högt i tak kan det bli många blixtar....
Utrustning går att hyra på Procenter, Molanders eller Kameradoktorn. Det är dock rätt dyrt att hyra, tänk på att du måste ha blixtljusmätare också.

Oavsett hur du gör kommer framkallningen vara enormt viktig, låt ett proffslabb ta fram bilderna. Tex. Prolabbet, Crimson eller liknande.
 
Tack så mycket Jonas du beskrev det mycket begripligt :)
Får prata lite mer med dem och se vilka krav de har på bilderna. Har aldrig andvänt studioblixtar så om de vill ha så proffsiga bilder får jag lära mig fort...

Tack!
 
Blixtar är rätt enkla att använda om man har lärt sig det, men har man aldrig provat så är det allt annat än lätt.
Jag skulle rekommendera befintligt ljus i första hand. Om det finns tid och pengar så kan det vara roligt att testa blixtar. Resultatet kan bli bättre men oxå sämre. Men jag hjälper gärna till i den mån jag kan ge råd :)
 
Väldigt snällt av dig :)
Jag hoppas jag slipper lära mig att andvända dem framför en kund bara... hu..
Får väll köpa ett sånt där "blixtstartpaket" och lära mig vid tillfälle. Är de någolunda ok?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.