Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inovatronix-bekymmer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, nog vore det väldans skönt om det ordnade sig, annars ser jag inget själ till att behålla tronixen.
Jag skall testa imorgon igen (förutsatt att det är solsken förståss), håll tummarna för att det funkar då också :)

Fredrik bor 20 mil från mig, så jag får nog hitta ngn annan som kan pula med mina blixtar isf. Men om en bit gaffa löser problemet så kan jag leva med det :)
 
Hej Catherine,
Har du testat igen utomhus i solsken eller solen har inte visat sig igen? Jag har tittat efter hur det ser ut innuti och det skall bryta bort sensorn när man stoppar i synksladden eller annan 1/4" phono kontakt (radiomottagare).
 
Hallojs!

Jag var ned & testade igår, men tyvärr var inte solen så stark som sist när jag testade, så förutsättningarna var inte exakta.

Iaf så testade jag som tidigare bara med en av blixtarna, och efter ett tiotal exponeringar (som gick UA) så körde jag igång med den andra. Synkalternativen var då som tidigare radio i blixt1 & sladd i blixt 2.

Ganska omgående så satte blixtkakafonin igång med ett hysteriskt blixtrande. Jag gick då in efter gaffatejpen och tejpade över "ögat" på båda blixtarna. Detta hjälpte faktiskt, det lugnade ned sig rätt omgående. Jag körde ett tjugotal exponeringar på så vis utan ngn större anmärkning och så testade jag med att ta bort tejpen...då satte blixtrandet igång igen. PÅ med tejpen igen och det lugnade ned sig igen.

Så höll jag på på så vis i omgångar, oach kontentan blev alltid densamma:

Med gaffa, mkt lugnare - Utan gaffa: hysteri

Så långt kan man ju då tycka att problemet var löst, men så enkelt skall vi minsann inte få det. Trots att ögonen var tejpade (ordentligt vill jag förtydliga), så fick jag ändå ngn extrablixt då och då, men inte allt i närheten av vad det blev utan tejp..detta är ju ändock förbryllande, gaffan torde ju vara så pass tät att det skulle räcka...om det nu är "ögat" som är roten till det onda.

Imorgon skall jag om det är lika fint väder som idag, testa igen (idag har jag inte hunnit med tyvärr)...håll tummarna!

/C
 
En snabb fråga bara vad har du för radiosynkare??
1 av mina blixtar från kaffebrus får fnatt när jag kör med radiosynk.... Sen får hela radiomojängen fnatt ibland, tror den plockar in störningar från nått trådlöst skräp t.ex termometer eller trådlös telefon eller nått.

/Jonas
 
Jonke O skrev:
En snabb fråga bara vad har du för radiosynkare??
1 av mina blixtar från kaffebrus får fnatt när jag kör med radiosynk.... Sen får hela radiomojängen fnatt ibland, tror den plockar in störningar från nått trådlöst skräp t.ex termometer eller trådlös telefon eller nått.

/Jonas


Jag kör med Radiosändare från Kina!
http://cgi.ebay.co.uk/FM-Wireless-R...hZ010QQcategoryZ30088QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Funkar fint.

Kolla knappen på ovansidan av sändaren så att inte den har hängt upp sig!
Fila lite i hålet så att den löper fritt.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.