Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inovatronix-bekymmer?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag tror jag får fnatt, alltid skall ngt krångla när man väl står där å grejorna bara MÅSTE funka :(

Ikväll hade jag en plåtning utomhus. Jag behövde två blixtskallar för att genomföra den. Alltså tog jag med mig min Inovatronix batteriack för att driva blixtarna. Den var fulladdad sen en tidigare plåtning då jag inte använde den, så jag ansåg inte att jag behövde ladda den igen innan denna plåtning.

Väl på plats riggade jag blixtarna och kopplade in dem i Inovatronixen, tände inställningsljuset för att kolla att skallarna hade ström, men släckte det sedan för att spara på energin.

Jag kopplade synksladden till den ena skallen och tänkte att den skallen triggar den andra. Detta funkade inte så bra tyvärr, så jag flyttade om lite. Inte då heller fick jag kräm i den andra skallen, så jag kopplade in en extra IR-trigg i kontakten för synksladden på den "lösa" skallen...Då börjar eländet :(

Båda blixtarna fick fnatt fullständigt, den "lösa" skallen triggades en sekund senare än den första, vilket innebar att de kom i otakt och startade upp en vansinnessynfoni i blixtar genom att de triggade varandra varannan gång ...jag höll på att bli galen rent ut sagt!!

Jag plockade då bort den lösa IR-triggen och tänkte att då kör jag bara den ena skallen. Men se då gick inte det heller...den fortsatte att trigga ut en ggn i sekunden utan att jag gjorde ett smack.

Jag fick ingen ordning alls på ngn av blixtarna och det slutade med att jag fick köra plåtningen i befintligt ljus, vilket inte alls blev så bra som jag velat...skitirriterande alltihop :(

Kan ngn här komma med ngn idé om vad som kan ha hänt? Kan det vara ngt med Innovatronixen som ställde till det hela? Jag har faktiskt aldrig använt den förut, så det var premiär nu (dumt, jag vet..)
Om det var ngt med ojämn sinus eller vad det nu heter...jag är värdelös på sånt här, jag vill bara att grejorna skall funka.
Ingen av blixtarna har betett sig så här tidigare, visserligen alltid körd via elnätet i studion...

Har ngn råkat ut för samma sak, eller ngt liknande?

/Catehrine - less

Hej Catherine,

Om du kopplar in en syncsladd till varje blixt så skall du bara kunna få dem att utlösa med hjälp av kameran eller en kortslutning direkt mellan polerna på synckabeln. Genom att plugga i sladden så kopplar man ifrån fotocellen på ovansidan av blixten. Börja där så skall jag återkomma med åtgärder beroende på vad för resultat du redovisar. Du har ju även radiosändare vad jag har förstått, dom leker vi med i nästa lektion. Mina blixtar av samma fabrikat funkar utan problem både ute och inne med min USP och då borde dina också fungera med Innovatronixen.

Jag har faktiskt prövat att koppla radiosändaren till den ena blixten och sladd till den andra, men trots detta så blixtrar de ohejdat flera ggr efter att jag löst ut dem första ggn...helt obegripligt :(

-Catherine- skrev:
Jag har faktiskt prövat att koppla radiosändaren till den ena blixten och sladd till den andra, men trots detta så blixtrar de ohejdat flera ggr efter att jag löst ut dem första ggn...helt obegripligt :(

Ofrivillig utlösning är ju inget skoj alls :(

Jag lade märke till en grej på min UPS som jag inte hittade på Innovatronix grejor och det är jordning på utgången. Det är inte det enklaste för dig som lite oteknisk som du själv uttrycker det. Be någon om hjälp med att dra en sladd till jord mellan blixtar och spänningsaggregat. Jag kan inte få mina blixtar att bära sig illa åt, hur jag än gör. Funkar dina när du kopplar dem till vägguttagets 240volt i huset?

Blixtarna funkar helt utan anmärkning om jag flyttar sladden från tronixen till uttaget på husknuten. Alltså är förutsättningarna för blixtarna helt desamma förutom strömkällan...

Jag får kolla upp det där med jordningen, men borde det inte vara bekymmer inomhus också då? Inne funkar ju driften med tronix helt korrekt.

Jag blir otroligt frustrerad av detta :(

Kör du i ojordade uttag innomhus? Då borde du ha samma fenomen. Jag har bara jordat i källaren så jag kan inte jämföra. Det verkar ju mer som om spänningen inte räcker till. Ta kontakt med en elektriker så att han kan mäta upp hur mycket ström och spänning ditt aggregat ger ut. Har du provat att ha spänningsmatning till ditt aggregat när du ansluter blixtarna? Alltså att du laddar batterierna samtidigt som du använder dina blixtar? Min UPS brummar lite under laddning av blixten när jag inte har aggregatet på laddning samtidigt. Om jag kopplar på 240volt in så upphör brummet. Testa, det kan ju vara Tronixen som är defekt eller delvis iallafall.

Bara jordade uttag både inomhus och utomhus.
Jag har dock inte testat att köra den med sladden i väggen, men den funkar ju oklanderligt inomhus (utan hjälp från vägguttaget), det är bara utomhus det krånglar.

Jag kan ju iaf testa att köra den utomhus med hjälpström från uttaget på husknuten...bara för att se om det blir ngn skillnad :)

Aha, så du menar att dom fungerar inomhus om du kopplar båda blixtarna till Tronixen och fotograferar med radiosändare i en blixt och att den sen utlöser den andra via sin IR mottagare?

Eller menar du att blixtarna fungerar inomhus kopplade till 240volt vägguttaget? Precisera.

Go'morron Catherine,

Prova med att täcka över sensorerna på blixtarna om det är så att dom är överkänsliga för solljuset.

Jag har bara använt mina blixtar utomhus efter mörkrets inbrott. Vi har fotat i en gångtunnel med Graffiti, Punk och Brädåkare.

Det kan ju vara att sensorerna har ett väldigt lågt tröskelvärde innan dom triggar blixtarna!

Det går att åtgärda med en potentiometer inkopplad mellan sensor och övrig elektronik, istället för det fasta motstånd som sitter där, men det är ju lite överkurs i detta fallet.

Kör med två radiomottagare, en i varje blixt, så kopplas sensorerna bort per automatik.

Vilka blixtar har du Catherine? Fotocellen kopplas väl inte bort automatiskt när man pluggar i synkkabeln på alla märken... men hoppas det är något så enkelt som ljuskänsligheten.

Maxieboy skrev:
Aha, så du menar att dom fungerar inomhus om du kopplar båda blixtarna till Tronixen och fotograferar med radiosändare i en blixt och att den sen utlöser den andra via sin IR mottagare?

Eller menar du att blixtarna fungerar inomhus kopplade till 240volt vägguttaget? Precisera.

Japp jag menar att allt funkar klockrent inomhus, både kopplade till väggen OCH kopplade till Inovatronixen (utan hjälpström från väggen). Inne behöver jag inte ha sladd + radiosändare, det räcker med att trigga den ena blixten för att få igång båda. Allt funkar HELT utan anmärkning. Det är när jag kommer ut trasslet börjar.

Maxieboy skrev:
Go'morron Catherine,

Prova med att täcka över sensorerna på blixtarna om det är så att dom är överkänsliga för solljuset.

Jag har bara använt mina blixtar utomhus efter mörkrets inbrott. Vi har fotat i en gångtunnel med Graffiti, Punk och Brädåkare.

Det kan ju vara att sensorerna har ett väldigt lågt tröskelvärde innan dom triggar blixtarna!

Det går att åtgärda med en potentiometer inkopplad mellan sensor och övrig elektronik, istället för det fasta motstånd som sitter där, men det är ju lite överkurs i detta fallet.

Kör med två radiomottagare, en i varje blixt, så kopplas sensorerna bort per automatik.

Jag har inte testat att täcka över sensorerna, det kan jag ju testa..med lite (eller mkt) tur så kanske det löser problemet. Dock funderar jag på om det verkligen stämmer att sensorn kopplas ut om jag pluggar i sladd eller radiosändare, det blixtrar ohejdat flera ggr efter första utlösta blixten iaf...

wsaar skrev:
Vilka blixtar har du Catherine? Fotocellen kopplas väl inte bort automatiskt när man pluggar i synkkabeln på alla märken... men hoppas det är något så enkelt som ljuskänsligheten.

Jag har Starfoto-blixtar..köpta på Kaffebrus (Inovatronix rekommenderades till mina blixtar av just Kaffebrus)

Något liknande hände med ett av mina Multiblitzaggregat när jag drev det med UPS, det började avfyra okontrollerat och dog strax efterår, men Innovatronix påstår ju att deras generator ska ha ren sinusvåg till skillnad från den modifierade sinusågen som mitt UPS ger... kanske bristen på jord kan ha med saken att göra.

Jag har i alla fall blivit tillräckligt tråkad av erfarheten för att beställa ett Bowens-kit med Travel Pak så att jag får en lösning som är avsedd att drivas med batteri.

Ja hade jag den ekonomin så skulle det ju smaka gott med ett alternativ som t.ex bowens...men tyvärr går inte det i nuläget :(

Och som sagt tidigare, det underliga är att det funkar klockrent inomhus...

-Catherine- skrev:
Och som sagt tidigare, det underliga är att det funkar klockrent inomhus...
Ah, läste inte att det funkade med Innovatronixen inomhus innan jag postade. Isåfall verkar det ju starkt ha med fotocellen att göra och det verkar inte som om fotocellen kopplas ur pga att synkkabel sätts i.

Eftersom det funkar att trigga andra blixten med fotocellen inomhus utan rundgång så lutar det mot att problemet är att fotocellerna är känsliga för solljus. Prova tejpa för båda de interna fotocellerna och trigga båda blixtarna med radio eller kabel (eller eventuellt din externa IR-trigger ifall den klarar solljuset bättre än den interna fotocellen i blixtarna).

Senast ändrad:
Ja kaffebrus blixtar är som sagt billiga av en anledning... Jag har sådana själv så jag vet.

Ett av mina huvuden går inte att använda med min trådlösa sändare, då autodumpar den hela tiden.
Dock fungerar det som tur är med det andra blixthuvudet.

Men i vissa miljöer verkar det hopplöst att få ordning på ljuscellerna, alltså att radiosynka den ena och låta den andra slavtända.
/Jonas, JOP

Det skall bli skoj att se när Catherine har testat med att tejpa för sensorerna och bara kör på synckabel eller radiosändare. Jag kör mina med två radiomottagare och har fullständig kontroll utan problem. Mina blixtar Fotostar 300Y kopplar ifrån sensorerna vid anslutning av synckabel eller radiomottagare. Jag har för mig att Catherines är av samma sort.

Nu har jag varit ned å testat igen. Jag väntade till solen var bakom träden innan jag körde igång denna gång, jag ville se om problemet kvarstod även utan solsken.

Jag släpade ut allt på gårdsplan, exakt samma ställe som förra gången. Kopplade blixtarna till tronixen och satte radiosändare i den ena och en synksladd i den andra.

Så började jag med att köra igång den ena blixten, den med sändare. den löste ut helt perfekt, ingen fördröjning och inga extrablixtar. Jag testade ett flertal blixtar för att ev framkalla ett ev myteri, men ingenting klatrade alls.

Då körde jag igång även den andra blixten och utlöste den med kameran. Båda blixtarna gick igång precis som de skulle. Jag gjorde ett tiotal exponeringar för att se om det skulle börja krångla.
Det gjorde det, men inte alls i samma omfång som tidigare. endast ngn extrablixt blev det och endast ifrån den ena, den med synksladd.

Jag sprang då in och hämtade en rulle gaffatejp. Med hjälp av denna tejpade jag för ir-ögat på båda blixtarna och testade sedan igen.
ett tjugotal exponeringar senare fick jag ge upp om inte knotten skulle äta opp mig, men ännu hade då inte blixtarna krånglat ngt...

Nu återstår att se om det går att genomföra samma sak i solsken också :)

Återkommer...

Kul att det börjar klarna om vad som är "fel". Jag tror inte att du kommer att få problem så länge sensorn på blixten är förtejpad. Konstigt att inte synksladden bryter bort sensorn, som det gör på mina blixtar. Vi har kanske olika utgåvor på våra blixtar eller så är inte leveranskontrollen vad den borde vara. Jag skall se om jag kan göra ett elschema på den delen av blixten så kan du sen säkert be någon om hjälp för att fixa till dem. Bor du nära Fredrik Å ? Han kan och vill säkert hjälpa dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar