Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

inomhus; ljus o funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria.B.

Medlem
Hej,
hoppas på tips att ta med mig när det gäller inomhusbilder. Har provat runt med de enklare alternativen,men det blir antingen för ljust o skarpt m pop up-blixten eller utan alldeles för mörka bilder alt. något bättre ljus,men alldeles för mycket rörelseskärpa. Jag har en enkel kamera,Panasonic DMC-FZ5,men nog borde jag kunna ta betydligt bättre bilder än så här:)?
Tack,
Maria

Din kamera har en 'slow-sync'-funktion, har du testat det? Innebär att blixten används, men att kameran exponerar på längre tid för att ge mindre mörk bakgrund. Testa också att kombinera med (-) blixtkompensation.
- tänk dock på att längre exponeringstid kan kräva stativ för att undvika skak-oskärpa (fast i sammanhanget är det ju gôtt med bildstabilisering!).

/Per

Har provat och (måste erkänna, nix,har inte testat tidigare, och) japp, det blev en ganska stor skillnad:), tack!

Har du lust på en till?
En följdfråga dök upp i samband med det här då jag provade (-) enl. ovan och....vad är "auto bracket" och i vilka situationer kan det vara positivt att ändra inställningarna?

Hälsningar,
Maria

Maria.B. skrev:
Har provat och (måste erkänna, nix,har inte testat tidigare, och) japp, det blev en ganska stor skillnad:), tack!

Har du lust på en till?
En följdfråga dök upp i samband med det här då jag provade (-) enl. ovan och....vad är "auto bracket" och i vilka situationer kan det vara positivt att ändra inställningarna?

Hälsningar,
Maria

Generellt innebär bracketing att kameran tar tre snabba exponeringar i följd, var och en med olika inställningar för exponeringen. Exempelvis en underexponerad, en i mitten och en överexponerad. Det finns även vitbalans-bracketing, men kanske inte på din kamera. Vitsen är att du ska kunna ta med olika alternativ (typ trail and error) utan att behöva ställa om mellan tagningarna.

//Lasse

ANNONS