Annons

Inom EU

Produkter
(logga in för att koppla)

Väte

Aktiv medlem
Tjena!

Jag funderar på om man skulle beställa lite kamera prylar från tyskland. Hur funkar det med moms och tull inom EU?
Måste jag pröjsa momsen här i sverige när varan anländer?

Om man handlar en kamera på ebay UK hur ska då tullen veta hur mycket jag betalat för den? Läst lite på tullverket men tycker inte det är kristallklart vad som gäller, Alla paket som kommer till Sverige från utlandet ska man betala moms på? eller är det om man handlar från ett företag? någon som kan hjälpa mig att få svar?

Självklart skulle jag inte skattefuska men jag vet ju inte hur det funkar.

Patrik Palombo skrev:
Om man handlar en kamera på ebay UK hur ska då tullen veta hur mycket jag betalat för den?

Läs länken som postats ovan.

Citat:

"Om du beställer varor via Internet från ett annat EU-land räknas det som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull och momsen betalar du i avsändarlandet."

Patrik Palombo skrev:
Avsändarlander är då UK i mitt fall? Ska man då be killen att lägga på 25% på priset?

Brukar du betala moms när du handlar av privatperson här hemma i sverige?

Återigen: "Om du beställer varor via Internet från ett annat EU-land räknas det som inrikeshandel."

Nej, beställer du från UK så är ju momsen redan betald där (här).
Ingen skatt eller tull (=fri rörlighet av varor) är ju så att säga en av poängerna med EU.

Enda undantaget från denna regel är företag med mycket stor försäljning till Sverige, säljer de för mer än ett viss belopp (som är rätt högt) så ska DE betala betala in 25% svensk moms av den enkla anledningen att de då räknas som "svenska" företag och automatiskt omfattas av svenska lagar och regler (udvs. det fungerar som om de startat ett svenskt dotterbolag).
Det enda du som kund märker av det i dessa fall är att priset kan bli lite högre än vad som utannonserats i slutänden.. Exempel på företag kan vara Amazon.co.uk och liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar