"ingen myndighet kontrollerar fjällvattnets kvalitet"
"Det finns idag ingen sammanhållen statistik över hur många som drabbas av sjukdom när de fjällvandrar"
Det är alltså ingen som vet, om eller hur mycket bakterier etc det finns i fjällvatten?!
Uppenbarligen är det inte uteslutet, även om det inte är exakt beskrivet i siffror, hur stor förekomsten av virus och bakterier i fjällvatten är, bara att det förekommer.
"– Det är upp till var och en att bestämma om vattnet i en fjällbäck känns drickbart men
det kan vara svårt att själv bedöma om det finns bakterier eller virus däri, säger Christina Lantz, mikrobiolog på Livsmedelsverket."
–
Det är klart det går att dricka fjällvatten men det
är viktigt att vara medveten om riskerna som finns och
inte utgå från att det är rent, säger Christina Lantz
"
Grundrådet Christina Lantz och andra experter ger för att undvika episoder av magsjuka på vandringen är att koka vattnet du tar från fjällbäckar. Vattnet ska bubbla kraftigt och helst i några minuter."
"
Hösten 2017 uppmärksammade SVT Jämtland återkommande höga halter av Ecoli-bakterier i vattendrag i västra Jämtlandsfjällen. Under de senaste 20 åren har vattnet i älven Enan flera höstar uppvisat förhöjda halter av Ecoli. "
" Gunbritt Nilsson på Länsstyrelsen berättar att inga sjukdomsfall hittills har kunnat kopplats till vattnet i Enan. Hon råder ändå vandrare att i
allmänhet vara extra försiktiga att ta dricksvatten från vattendrag nedströms om fjällstationer.
Läs gärna under rubriken
en viss försiktighet här.
Innan jag får det kastat i ansiktet, kan jag påpeka att jag redan läst, jag citerar; "allra oftast är vårt vatten här i Sverige av väldigt god kvalité
men jag skulle ändå vara försiktig." Jag utgår (felaktigt ? ) att samma resonemang gäller den Norska fjällvärlden.
Anledningen till varför jag öht tog upp detta, var därför jag själv planerar en längre utlandsvistelse (förvisso utanför Skandinaviska fjällvärlden) och jag resonerade på samma sätt, vatten är väl inget problem, det är bara att ta från närmsta rinnande vattendrag.
Jag planerar inför ett besök i bl. a Nepalesiska Himalaya och samma förutsättningar torde råda där, (kan man tycka). Porlande friskt vatten, filtrerat genom sand och sediment. Men icke. Efter att ha läst i boken "Trekking in Nepal Himalaya" av Loney Planet, kom jag på andra tankar och införskaffade
vattenreningstabletter. Dessutom tänker jag ta med mig mitt
Sawyer vattenreningsfilter (som komplement).
Nu är jag väl medveten om att det inte går att dra ett likhetstecken mellan Svensk/Norska fjällvärlden och Nepalesiska Himalaya, men det finns (uppenbarligen ?) paralleller.
Med det sagt, har jag påvisat att mitt resonemang inte är taget ur luften. Anledningen till varför jag öht tog upp det var för (i den mån Andreas inte är/var medveten om det), omtanke om hans välbefinnande. Mitt resonemang bör ses i det ljuset, istället för att användas som skäl för personangrepp.
Om det inte framgår, kan jag nämna att jag själv inte var medveten om det, men har nu bättrat på mig lite i den kunskapsluckan.
Det står naturligtvis var och en fritt att själv bestämma hur man vill göra i den specifika situationen, precis som det står var och en att själv bestämma om dom vill röka eller inte röka. Alla som röker, drabbas inte av lungcancer, men det finns en klar koppling mellan rökning och lungcancer (som jämförelse).
Och med dessa avslutande ord, har jag inget mer att tillföra denna diskussion vad det gäller att dricka (eller inte dricka) ofiltrerat/obehandlat vatten i fjällvärlden, utan jag lämnar den diskussionen därhän.