ANNONS
Annons

Innebandy med 70-200 2,8 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Fantony

Medlem
Hej alla proffs!
Jag är knappt amatör men har köpt ovanstånde objektiv. Har en Nikon D70. Sitter hyfsat bra för att använda detta från läktaren. Som vanligt inte allt för bra ljus i en hall för innebandy. Någon som har lite koll på lite förslag på inställningar...?! Jag är en riktig novis! Alla förslag mottages tacksamt! Kanske ha jag förköpt mig... men hoppas kunna lära mig detta sekel. :)

Bländare 2.8 i antingen A eller M-läge.
Höj känsligheten (iso) så du får vettiga tider typ 250'dels sekund, lär landa på typ 800 eller 1600.

VR ska vara av.
Motivföljande AF eller inte bestämmer du själv, men sätt den på att alltid köra med centrum-punkten, den är säkrast och då vet du var fokus hamnar med.

Ok, tar in allt detta! Det var precis sån här info jag ville ha... Tack så mycket!

Men.. jag är öppen för fler förslag! :)

I A-läge så ändras slutartiden automatiskt.
I M-läge så har du slutartid på ena hjulet och bländare på det andra hjulet.

Mycket har klarnat ikväll... Har kört lite "learning by doing". Ska bli kul att testa att fota en match imorgon...

Tack för hjälpen så länge...!

Personligen vill jag hålla mig på MINST 1/500 eller 1/640 i slutartid för att verkligen inte få minsta rörelseoskärpa. Detta gör att ett 2.8-objektiv inte går att använda för mig trots att jag fotar i en hall med relativt bra ljus (jämfört med många mindre hallar)...

Mina bilder finns på www.tobiasostlund.se

Har tagit åt mig av era tips... (inkl bruksanvisningen på kameran) Har precis kommit hem och ska se resultatet under kvällen.

Eveningstar skrev:
Bländare 2.8 i antingen A eller M-läge.
Höj känsligheten (iso) så du får vettiga tider typ 250'dels sekund, lär landa på typ 800 eller 1600.

VR ska vara av.
Motivföljande AF eller inte bestämmer du själv, men sätt den på att alltid köra med centrum-punkten, den är säkrast och då vet du var fokus hamnar med.

Har läst detta flera gånger nu - varför anser du att VR skall vara avslaget?

Mvh

Johan Maxe

Eveningstar skrev:
Precis, men vi kan ju inte gärna tuta i honom att skaffa 50/1.4, 85/1.4 och 200/2 =)
Varför inte? Har man råd med 70-200VR så...

Sen vill jag inte vara alltför taskig men personligen tycker jag att det är lite anmärkningsvärt att ha en 70-200 och inte ens veta en sån grundläggande sak som hur man ändrar slutartid... Känns sorgligt på nåt sätt. Men det kanske bara är den vanliga svenska avundsjukan som talar, vad vet jag!?

Mitt tips till trådstarten för bättre bilder är att gå en riktig kurs. Det borde du ha råd med och du måste lära dig de grundläggande funktionerna hos din kamera innan du kan ge dig på en sån svår sport att fota som innebandy...

Oftast är belysningen 'dålig´i hallarna, således...
Kameran i läge A med största bländaren (i detta fall 2,8), ISO 1600. Får du slutartider som är snabbare än 1/500 s testa att sänka ISO.
Gå så ´nära´ du kan för att ´fylla´ upp bilderna (inte för mycket luft runt det intressanta i bilden). Bra effekter får du när du fotar i jämnhöjd med spelarna.
Testa inte för många olika inställningar åt gången, titta på dem hemma, kolla data (inställningar o.s.v.). Lär av detta till nästa gång du fotar, du har bra utrustning så du kommer att få många bra bilder. Det kanske i bästa fall blir 10 bra bilder av 100 på en match.
Lycka till!

/Arne

Eveningstar skrev:

VR ska vara av.

Undrar också hur resonomanget lyder för det argumentet.
Jag har alltid bildstabiliseringen påslagen utom vid foto med stativ. Den kan ju bara göra en bild bättre, om man inte är ute efter en suddig bakgrund också förstås.

pallep skrev:
Undrar också hur resonomanget lyder för det argumentet.
Jag har alltid bildstabiliseringen påslagen utom vid foto med stativ. Den kan ju bara göra en bild bättre, om man inte är ute efter en suddig bakgrund också förstås.

har inga vetenskapliga bevis, mest en känsla, men när jag fotar allsvensk fotboll med D200 och 70-200VR så upplever jag ibland att VR mest "stör". När jag försöker fånga de snabbaste momenten tex kampen i målområdet så slöar VR funktionen ner AF samt att bilderna inte blir toppenskarpa.. fastän jag har slutartider kring 1/500s och snabbare.

Finns ju någon regel om skarpa bilder vid handhållen fotografering, typ att slutartiden helst bör vara 1/brännvidden eller snabbare för att klara av att handhållas. tex 1/200 om man tar exemplet med 70-200VR.. Även om man då tar i beaktning "brännvidsförlängningen" X1.5 med Nikons DX-format så blir ju tiden 1/300 och den har jag ju överskridit md råge vid slutartider 1/500 eller snabbare, dvs jag borde klara av att handhålla och få skarpa bilder... ( beroende på dagsform osv.)

Eftersom VR väl är tänkt att hjälpa till vid slutartider lägre än du klarar av att handhålla så finns det väl ingen anledning att ha VR aktiverad vid sportfoto och snabba slutartider?

Tänker jag fel? rätta mig gärna om ni vet bättre :)

mvh johan

Nu sitter jag på jobbet å kan inte alls testa, men sätter inte VR in efter att AF hittat F-punkten? Ligger VR som ett brus i bakgrunden isf?

Johan Ahlbom skrev:
har inga vetenskapliga bevis, mest en känsla, men när jag fotar allsvensk fotboll med D200 och 70-200VR så upplever jag ibland att VR mest "stör". När jag försöker fånga de snabbaste momenten tex kampen i målområdet så slöar VR funktionen ner AF samt att bilderna inte blir toppenskarpa.. fastän jag har slutartider kring 1/500s och snabbare.

Finns ju någon regel om skarpa bilder vid handhållen fotografering, typ att slutartiden helst bör vara 1/brännvidden eller snabbare för att klara av att handhållas. tex 1/200 om man tar exemplet med 70-200VR.. Även om man då tar i beaktning "brännvidsförlängningen" X1.5 med Nikons DX-format så blir ju tiden 1/300 och den har jag ju överskridit md råge vid slutartider 1/500 eller snabbare, dvs jag borde klara av att handhålla och få skarpa bilder... ( beroende på dagsform osv.)

Eftersom VR väl är tänkt att hjälpa till vid slutartider lägre än du klarar av att handhålla så finns det väl ingen anledning att ha VR aktiverad vid sportfoto och snabba slutartider?

Tänker jag fel? rätta mig gärna om ni vet bättre :)

mvh johan

Jag har konstaterat det samma med Canon 70-200/2.8IS. Till sportfoto så blir bildern skarpare med IS avslagen. Antagligen är man så het på gröten så att IS(VR) inte hinner stabilisera sig innan man trycker av och det man tänkte plåta är över.

Själv har jag gått över till fasta objektiv utan IS(VR) till innebandy för att få kortare tider. 85/1,8 och 135/2 funkar bra för mig. Kör f2 och 1/400 sedan justerar jag ISO så det blir rätt exponering. Kör alltid i M på innebandy!

Men det som gjorde mest på de innebandybilder jag har tagit är övergången till 1dmk2N från 20d vilket gav en öking från 40% till 90% skarpa bilder med samma objektiv pga bättre AF i huset.

VR/IS neutraliserar skakoskärpa (fotografens förmåga att hålla kameran stilla), men vid sportfoto så är det rörelseoskärpan (motivets rörelse) som är problemet. Rörelseoskärpan är ett problem redan vid 1/320 när man fotar innebandy och det är så pass kort slutartid att skakoskärpan inte har börjat märkas av. Därför finns det inget behov av VR/IS när man fotar innebandy.

VR/IS kan faktiskt ge sämre bilder. VR/IS tar en stund från det att den aktiverats till dess att den gör sitt jobb och fram till dess så blir det suddigare bilder än om den inte var aktiverad alls. Denna korta stund 0,5 - 1 s kan vara fullt tillräckligt för att situationen i sport redan har passerat och man får knivskarpa bilder på spelare som ligger i stället för fallande spelare. Ett alternativ är att hela tiden se till att VR/IS:en är aktiv, men det känns som om jag skapar ett problem mer än löser ett då jag inte behöver bildstabiliseringen tack vare den korta slutartiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar