Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inkjetpapper med barytkänsla

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Som gammal analogist saknar man en sak i det digitala mörkrummet. Barytkänslan! Den fina sidenmatta ytan på ett lufttorkat barytpapper är något som ett matt inkjetpapper definitivt inte förmedlar.

Nu hävdar Monochrome i Tyskland att man har ett inkjetpapper med rätta barytkänslan. Har någon av er andra använt detta papper? Vem kan tänkas tillverka pappret (det säljs under monochromes eget housebrand).

http://www.monochrom.de/cc/monoc/sh...569144784?key=wh&val=7&wg=763&artnum=00025885

Har beställt en låda själv och skall recensera det när jag får det.

Slutligen vill jag rekommendera Monokrom. De har ett spännande utbud, även om de har en ganska exklusiv image och priser därefter.

/F

Såg/kännde på ett nytt papper hos YFO igår. Känndes precis som du beskriver. La dock aldrig namnet på minnet. Troligen för att det så förbaskat dyrt. Det hade hur som helst en fantastisk lyster och känndes precis som riktigt fiberpapper. Ska in till YFO strax...kollar vad det var för papper. Återkommer.

Såg även jag detta papper på Yfo A 3+ eller A2,
men fans tydligen bara på rulle men kommer förmodligen färdigskuret men smakar det så kostar det säkert.
Hälsningar Lasse

Tack Lars,

Förmodar att det är Innovas Fiba Print Gloss som är pappret vi talar om.

Det skall bli mycket intressant att få det hem det här pappret. Det "hypas" en hel del.

Fredrik

Fredrikpersson skrev:
Som gammal analogist saknar man en sak i det digitala mörkrummet. Barytkänslan! Den fina sidenmatta ytan på ett lufttorkat barytpapper är något som ett matt inkjetpapper definitivt inte förmedlar.

/F

Detta papper säljs under flera namn, som t ex Crane Museo Silver Rag. Kolla http://www.crane.com/museo/

Jag har testat detta papper och tycker det är ett oerhört häftigt papper. Ytan är vacker, svärtan blir väldigt djup och valörrik. DMax är bättre än på något inkjetpapper jag sett. Även jämfört med ett selentonat barypapper klarar sig detta papper bra.

Vi visade bilder gjorda på detta papper vid en utställning för fotografer och det var många som tyckte det såg mycket häfigt ut. Kombinationen av Epsons Ultrachromeskrivare och detta papper kanske inte innebär The Death of the Darkroom, som Crane skriver på sin hemsida, men visst är det ett stort steg framåt för det digitala mörkrummet.

Köpte det från Exponera i Malmö, www.exponera.com. Roland tar hem en hel del roliga material.

MVH/Stefan

Re: Re: Inkjetpapper med barytkänsla

stefohl skrev:
Köpte det från Exponera i Malmö, www.exponera.com. Roland tar hem en hel del roliga material.
Tack för tipset om Exponera, Stefan! Crane Museo Silver Rag utmärker väl sig också på så vis att man kan använda Photo Black och slipper byta svart när man skriver ut på matt papper.

CMSR visades f ö på PMA och LL har skrivit om det liksom Outbackphoto:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/printers/Museo_Silver_Rag.shtml
http://www.outbackphoto.com/printinginsights/pi040/essay.html

Re: Re: Inkjetpapper med barytkänsla

stefohl skrev:
Detta papper säljs under flera namn, som t ex Crane Museo Silver Rag. Kolla http://www.crane.com/museo/

Jag har testat detta papper och tycker det är ett oerhört häftigt papper. Ytan är vacker, svärtan blir väldigt djup och valörrik. DMax är bättre än på något inkjetpapper jag sett. Även jämfört med ett selentonat barypapper klarar sig detta papper bra.

Vi visade bilder gjorda på detta papper vid en utställning för fotografer och det var många som tyckte det såg mycket häfigt ut. Kombinationen av Epsons Ultrachromeskrivare och detta papper kanske inte innebär The Death of the Darkroom, som Crane skriver på sin hemsida, men visst är det ett stort steg framåt för det digitala mörkrummet.

MVH/Stefan

Tack för tipsen, Stefan. Funkar det bäst med matte black eller photo black (Epson 4000)?

Mvh

F

Ja, det framgick ju klart av länken. Tack.

Med Photoblack bör väl svärtan öka något (jämfört med matte black). Men jag undrar hur det går med metamerioch bronzing (heter det väl när djupsvarta områden får en blank och reflekterande yta från vissa vinklar).

/F

Det förväntade hade väl varit att man skulle använda matte black eftersom det är ett lumppapper. Det ställer ju till det för de som vill använda blankt papper som ju vill ha photo black då ett bläckbyte innebär ett stort svinn (om man inte använder "Phatte Black"). Att photo black kan användas och ändå ge djup svärta får väl räknas som en stark fördel för detta nya papper.

Finns ytterligare en (kortare) artikel om CMSR op LL, denna gång av Reichmann själv:
http://luminous-landscape.com/reviews/printers/silver-quick.shtml

Pete Myers tycks utifrån vad han tidigare har skrivit (t ex om PGHG-papperet) vara en väldigt kräsen typ som provat sig igenom en hel del av vad marknaden erbjuder (och erbjudit) och gillar han CMSR så bör det inte vara några utskriftsartefakter av större grad.

Fredrikpersson skrev:
Ja, det framgick ju klart av länken. Tack.

Med Photoblack bör väl svärtan öka något (jämfört med matte black). Men jag undrar hur det går med metamerioch bronzing (heter det väl när djupsvarta områden får en blank och reflekterande yta från vissa vinklar).

/F

Metamerin beror ju mest på det bläck du använder. De tester jag gjort är med K3-bläck från Epson (Epson 2400, 4800, 7800 och 9800 är de skrivare som kan använda detta bläck). I denna kombination är metamerin väldigt liten. De svartvita bilderna är utskrivna utan gult bläck, vilket gör att all form av metameri är bort.

Likaså är bronzingen väl kontrollerad, det finns inget av denna effekt med den metalliska yta som uppträder i de allra mörkaste partierna på vissa kombinationer av bläck och papper. I vissa vinklar kan man se att svärtan blir så djup att den reflekterar mera ljus än mörkgrå partier, men du får inget av de färgskiftningar som uppträtt tidigare.

MVH/Stefan

I väntan på Stefans svar (är rätt säker på att han använder Imageprint) vill jag kommentera RIP-diskussionen lite.

Jag har aldrig testat ImagePrint men den har fått lovord av många sv/v fantaster. Jag kommer att köpa den senare men det står lite andra saker på önskelistan först (t.ex en bättre skanner för mellanformat).

På Epson R2400 tyckte jag att den medföljande skrivarmjukvaran funkade helt ok för sv/v, även om Imageprint förmodligen gör ett ännu bättre jobb.

Eftersom jag gillar stora utskrifter sålde jag min 2400 (A3+) och köpte en begagnad Epson 4000 (A2) istället. Den har inte K3-bläcket men väl Ultrachrome som väl också får anses ha bra potential för sv/v utskrifter. Däremot tycker jag att skrivarmjukvaran för E 4000 är klart sämre när man skriver ut sv/v. Även om jag använder profiler (epsons egna och Hahnemuhles) så blir resultatet inte helt bra. Oftast är det för mörkt.

Jag laddade ned QuadTone Rip som är shareware rip (ca 50 USD) och tycker att den funkar ganska bra. Det blir KLART bättre än med Epson + profiler). I väntan på Imageprint är det ett fullgott alternativ som jag kan reklommendera. (Men jag vet inte om även Quadtóne skippar det gula bläcket, men det kanske någon annan vet).

Quadtone kan laddas ned på www.quadtonerip.com

/F

Ett papper med ytkänsla liknande lufttorkat, blankt, barytpapper är Epson Photo Paper. Att jag sedan personligen inte har förmåga att göra svartvita digitalbilder så att jag tycker det ser bra ut (i mina ögon) på detta papper, är en annan sak. Lyckades dock ganska bra med ett porträtt på min dotter för lite sedan. Tror även att barytkänslan har mycket med ton, bläck och svärta att göra än med papperssort.

Graal skrev:
Ett papper med ytkänsla liknande lufttorkat, blankt, barytpapper är Epson Photo Paper. Att jag sedan personligen inte har förmåga att göra svartvita digitalbilder så att jag tycker det ser bra ut (i mina ögon) på detta papper, är en annan sak. Lyckades dock ganska bra med ett porträtt på min dotter för lite sedan. Tror även att barytkänslan har mycket med ton, bläck och svärta att göra än med papperssort.

Stor skillnad mellan dessa papper som vi har snackat och Epson Photo Paper. Crane-pappret har en tjockare pappersbas och en betydligt djupare svärta. DMax är bland de lägsta jag någonsin sett på ett bläckstrålepapper, men det går dessutom att hålla en mycket väl nyanserad återgivning i de allra mörkaste partierna.

Stefan

Instämmer i kören som gillar detta papper (Cranes Silver Rag). Jag har lekt med papperet en månad nu i kombination med K3-bläck, både för färg- och svartvita bilder.

Problemet är att jag hoppades att jag inte skulle bli speciellt förtjust i papperet då jag till 95% skriver ut med mattsvart bläck (och förstås ogillar bläckbytet till fotosvart som krävs).

Men "tyvärr" är papperet väldigt bra (djup svart, bra skuggteckning och även bra lyster i mättade färger). Jag tror att jag möjligen kommer föredra Silver Rag framför t.ex. PhotoRag Satin, som annars är en personlig favorit (trots sina begränsningar).

Annars gillar jag normalt inte utskrifter på blanka papper, men Silver Rag ger en helt annan känsla på grund av den lite ojämna bomullsytan. Mer liv än traditionella blanka papper. Och väsentligt större tonomfång än matta papper. Svårt att bortse från.

Däremot har jag varken provat Innovas, PermaJets eller Hahnemuehles "fiber-kopior".

Silver Rag saknar en kritvit bas, men är möjligen det enda av nämnda papper som också saknar optiskt vitmedel (enligt spekulationer i media och betatestare).

// Petter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar