Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköpslistan

Produkter
(logga in för att koppla)

Justus

Avslutat medlemskap
Har varit iväg och klämt på den kameran jag så länge tänkt köpa ett par gånger nu, och den satt riktigt fint i handen! Har alltså bestämt mig för att köpa en eos 300v.

Hade tänkt göra de flesta inköpen från cyberphoto (billigast i Sverige?).

Canon EOS 300V + EF 28-90/4-5,6 II DC - 3218 kr

Har sedan kollat på några objektiv som jag eventuellt kommer köpa (i vilken ordning???)

Canon EF 50/1,8 II - 1249 kr
Soligor 100/3.5 AF - 1576 kr (rea)
Soligor 70-210/2,8-4,0 AF - 2176 kr (rea)

Vilken av dessa tre bör jag köpa först? Kan säga direkt att jag lever på 950:- / månad och inte har råd till mer än ett eller två ínom en snar framtid..

Hur reflekterar ni kring mitt kommande köp (ordning, ändringar osv)? Alla synpunkter välkomnas.

Har tänkt lite på möjligheten att beställa från exempelvis bhphotovideo.com, men har inte helt klart för mig hur mkt billigare detta skulle bli. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att räkna ut hur mkt det skulle kosta för kamera-kitet + de 3 objektiven?

Dags att sova nu, hoppas på många svar imorron.

Hej
Förstår ju, med begränsad budget att du kikar efter något lite billigare, men, med de få pengarna per månad du lever på, vore det inte klokare att fota ett tag och köpa film och framkalla istället för att lägga de få kronorna du har på skumma objektiv.

Inte tänkt över begagnat marknaden, eftersom du ska köra på Canon så kommer det ju att finnas sjyst många objektiv du kan köpa till.

Sedan, tycker det är rent ut sagt skit att stirra sig blind på priserna, när jag köper fotosaker så vill jag kunna ha sjyst service och gott bemötande. Men, alla vi är ju olika.

Tycker du stirrat dig blind på uttrustningen, eftersom i slutändan är det ändå inte dina saker som tar bilderna.

Tycker du ska tänka över det hela igen.

Mvh // Jonas

Vilken du ska köpa först beror på vad du fotograferar mest.

Jag har soligor 70-210 och är väl inte helt nöjd med den. Canons orginalzoom med lite sämre bländarvärden är nog minst lika bra och billigare.

Om du bor i närheten så får du gärna prova soligoren.

Mitt tips är samma som någon Thomas, Tamron (3600kr i tyskland)
Beställer du från USA så blir det moms och tull, från tyskland är det inga extra avgifter.

Jonas: kommer få 20 rullar film, kemi och fotopapper i julklapp (nästan helt säker :) ) så jag har de största kostnaderna täckta på den fronten.

ThomasT skrev:
Hade jag varit i dina sandaler skulle jag skippa EF 28-90/4-5,6 II DC och lägga de pengarna på ett Tamron AF 28-75/2,8 XR Di.
http://www.cyberphoto.se/index.php?[url]http://www.cyberphoto.se/tamron/2875.php[/url]
För 4200 kr. (och strunta i de 3 objektiv du rabblade upp)

http://www.technikdirekt.de/

Du kan trotsallt spara lite genom att beställa från tyskland och vad jag vet gäller garantin också i Sverige (DOCK EJ 100 PÅ DETTA).

Köper "endast" 20-90:an för att det bara är 200 kr skillnad med eller utan den... Men det Tamronobjektivet ser onekligen intressant ut, intressant, men dyrt.

--------------------------------

Blir inte klok på fotohandlare! Varför erbjuda paketpris ~3500 för hus+"skitzoom"
när man istället kan ta ett objektiv som kostar lika mycket (lite mindre t om) om man skulle köpa det "löst"... Exempelvis ef 50/1.8 II.. Skulle varit ett perfekt paket med 300v+50/1.8:an.. Suck..
--------------------------------

Daniel: Vad är det som gör att du inte är nöjd med den? Bor tyvärr i Skåne.

Sålänge man håller sig under 135mm och över bländare 4 så fungerar det bra.

De flesta bilderna som jag har lagt upp här på fotosidan är tagna med det objektivet.
Men vill man använda hela brännviddsomdrådet och känner att f2.8 är nödvändigt så bör man välja ett annat objektiv.

Visst är det billigt men jag är inte säker på att det presterar bättre än ett objektiv för samma pris med f4.0

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar