Annons

Inköp av ny dator - tips och råd

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en lågbudget-dator och har processor och RAM efter det.

Processorn fungerar bra, men är inte den snabbaste direkt.
4 GB RAM är väldigt lite om du ska jobba med RAW-bilder.
Grafikortet klarar väl de flesta spel, men du får dra ner på inställningarna på de tyngre spelen.
 
Jag tycker inte den är särskilt prisvärd.

Processorn får stryk av fem(?) år gamla modeller från Intel. (Toms hardware listar FX-4100 som ekvivalent med Intel Q6700 som släpptes 2007).

Grafikkortet är "Okej", men tänk på att AMD-grafikkort inte ger dig någon hårdvaruacceleration i Adobeprogram (Även om det skall sägas att varesig Photoshop eller Lightroom egentligen använder GPU-offload, det är mest Premiere som gör det).
 
Tack för era svar, jag tänkte mig att uppgradera till 8 gb ram samt byta processorn till en FX - 6100
Kanske blir lite bättre till en merkostnad av 330 kr. Mvh / Paulo
 
Jag tycker inte den är särskilt prisvärd.

Processorn får stryk av fem(?) år gamla modeller från Intel. (Toms hardware listar FX-4100 som ekvivalent med Intel Q6700 som släpptes 2007).

Grafikkortet är "Okej", men tänk på att AMD-grafikkort inte ger dig någon hårdvaruacceleration i Adobeprogram (Även om det skall sägas att varesig Photoshop eller Lightroom egentligen använder GPU-offload, det är mest Premiere som gör det).

Vad menas med AMD grafikkort?? I datorn sitter det ett •XFX Radeon HD 6870 1GB .

Mvh / Paulo
 
Tack för era svar, jag tänkte mig att uppgradera till 8 gb ram samt byta processorn till en FX - 6100
Kanske blir lite bättre till en merkostnad av 330 kr. Mvh / Paulo

FX-6100 får också stryk av en fem år gammal Q6700.
Men ja, 8GB RAM kommer att göra en viss skillnad.

Här har du en länk som "rankar" processorer i förhållande till varanra.
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclock,3106-5.html

SAmma sak för grafikkort, ur spelsynpunkt.
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-review,3107-7.html
 
Problemet här är ju att TS även vill använda datorn som speldator. Då krävs ett grafikkort, vilket ger mindre budget åt processor/RAM.

På en stram budget skulle jag nog funderat på vilket som är det viktigaste och gå efter det.

Processor och RAM för bildredigering eller satsa på ett bra grafikkort för spel.

En kompromiss kan ju vara att skaffa en dator med bra processor och mycket RAM, samt ett begagnat grafikkort. Idag får man ju ett GTX 580 för runt 1500-2000kr.
 
Grafikkortet är "Okej", men tänk på att AMD-grafikkort inte ger dig någon hårdvaruacceleration i Adobeprogram (Även om det skall sägas att varesig Photoshop eller Lightroom egentligen använder GPU-offload, det är mest Premiere som gör det).

Photoshop använder sig av Open CL och Open GL, för att det ska flyta på bättre i inzoomningar etc.
http://helpx.adobe.com/photoshop/kb/gpu-opengl-features-preferences-photoshop.html
Dessa finns på både nVidia, AMD-grafikkort och Intels integrerade grafikkretsar i processorer.

Lightroom använder sig inte av GPU-accelleration vad jag vet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.