ANNONS
Annons

Inköp av DSLR i staterna, 10d 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

mares

Medlem
hej alla glada fotografer.

jag har lite frågor och tips angående kamera köp i USA. Så har ligger det till.
Den 21 nov åker jag till Chicago för att hälsa på min syster och hade tänkt slå två flugor i en smäll. Jag ska köpa en digital systemkamera men har inte riktigt bestämt mig vilken jag ska köpa.
Det är canon 10d eller 300d som jag väger mellan.
Jag har läst olika diskussinoner på forumet angående båda men kan ändå inte bestämma mig...
tycker inte att det verkar vara så mycket som motiverar de 5000kr i pris som skiljer dem åt, eller? 10d verkar ju helt klart vara den bäst byggda kameran men om låt säga 3 år.. är den så intresant då med tanke på hur snabbt utveckligen går?
jag kan tänka mig att lägga ut runt 15000kr - 18000kr på kamera och objektiv mm, och kan t ex köpa fler objektiv om jag köper 300d än om jag köper 10d.. men men men, som sagt jag kan inte bestämma mig!!! vad had du gjort?

En annan fråga som jag har är om jag ska köpa kameran i Chicago eller beställa den från B&H i NY?? med tanke på skatten och att B&H fått så bra betyg

Tack på förhand.
Fredrik

min d100 köptes av en bekant på B&H i förra veckan. skatten på 8 procent kan väl vara kul att tjäna in speciellt om du köper flera gluggar. 10D/300D är en bra fråga, men 300D:an i känns som en hal lax i handen (typ), jag skulle nog gå hela vägen. skillnaden i Dollar blir ju inte så stor, du kan få en halvbra sigmaglugg för de pengarna. (vill man ha det?)

Det brukar vara ganska billigt att frakta inom usa, plus att jag tror att du slipper VAT om du beställer från en anna delstat.

Ang, 300D och 10D finns en del trådar, men allt beror på hur du kommer att använda den. Kan du tänka dig att vara utan spegeluppfällning, 2nd curtain sync, blixtexponeringskompesation, valfritt fokusläge och ljustmätningsläge som inte är programlåst, inga custom functions, etc.

Jag använder både 2nd curtain sync och spegeluppfällning i ganska stor utsträckning, men vi är alla olika.

Du slipper ju NY-skatten på 8%, men ofta måste man, som en säkerhetsåtgärd, beställa till samma adress som står på det kredit/kontokort som man betalar med. Alltså kan mani dessa fall alltså inte beställa till det hotell man bor på, utan bara hemadressen i Sverige.

Man bör också kolla om det man köper har världsgaranti för att inte "sitta i skiten" om nåt går sönder när man väl är hemma. Nikon har t ex världsgaranti på sina objektiv men inte på sina kamerahus. Jag vet inte hur det är med Canon.

Jag saknar två funktioner hos 300d:

Spegelfällning och en bakre inmatningsratt.

Men, för mellanskillnaden på 5000:- så var dessa två funktioner inte värda de pengarna.

Angående beställning från B&H. Du behöver INTE skicka grejorna till samma ställe som kortet är skrivet på. Jag har beställt grejor från dom och skickat dom lite överallt beroende på omständigheter/slippa skatt. Har beställt online med mitt amerikanska kreditkort och skickat till flera addresser som inte är mina egna. Gjort detta både från Sverige och NYC. Även om man jobbar i midtown och har nära till BH så är det definitivt värt att skicka det någon kompis i CT eller NJ för att spara in 8%. Självklart krävs det att man handlar för lite belopp för att det ska vara värt det. Har även gjort detsamma med mina svenska kreditkort. Observera att vi pratar om kreditkort, inte betalkort. Undvik att handla med betalkort i största mån eftersom det inte alls ger dig samma säkerhet/tryghet.

Rekommenderar att du handlar online hos B&H. Du sparar skatten och handlar dessutom från den absolut bästa fotoaffären. Åker själv till NYC i början av November och ska då gå förbi godisbutiken och se vad man kan hitta för roligt.....

Lycka till

H

mares skrev:
10d verkar ju helt klart vara den bäst byggda kameran men om låt säga 3 år.. är den så intresant då med tanke på hur snabbt utveckligen går?
Oj, omöjligt att svara på. Man kan ju ändå konstatera att SLR-kameror, åtminstone, är ganska mogna produkter. Ergonomi, funktioner, snabbhet etc. på en 10D är i princip identisk med EOS-kamerorna för 10 år sedan.
Vad gäller pris o bildsensor(storlek) kommer det nog att hända nåt, frågan är VAD isåfall.
Det KAN också dyka upp helt nya koncept med elektronisk sökare mm. som gör dem intressanta men 5 år..är inte så oändligt lång tid i fotobranschen. Du lär ta exakt lika fina bilder med en 10D om 5 år som idag.

Beställer du en 10D så får du frakten bestald och om du då skickar den till Chicago får du skatten tillbaka.

Jag beställde min via B&H som tog betalt på mitt VISA kort och fick kameran skickad till min kompis som sedan tog den hem till mig.

Vad B&H gjorde då var att de kollade upp min kompis så han verkligen var den han utsade sig för att vara och 3 dagar senare kom UPS med ett paket till honom.

Allt fungerade klockrent och jag ångrar inget, varken att det blev en 10D eller att jag handlade av B&H...

tackar för alla svar. Fortfarande ett svårt val men kanske lite lättare nu. Nu lutar jag åt D10an men det kan nog ändras fram och tillbaka många ggr innan jag har åkt.
Jag har inte fotat så länge så funktionerna som finns på 10d vet jag inte rikigt vad dom är bra för. Men tanken är att man ska lära sig å bli bättre och då kanske man har användning för de extra funktionerna. Kan någon förklara lite vad man andvänder funktionerna på några nämnt i tråden. Skulle också bli glad om någon kan ge tips på objektiv, batterigrepp, minneskort och andra tillbehör som man bör köpa till, både om man tänker att jag väljer 10d och 300d. Min budget ligger som sagt på 15000-18000 kr allt som allt.
tack igen för alla svar :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar