Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp av D300 och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

hertz

Medlem
Hej!

Åker till NY om en vecka och tänkte passa på och köpa en Nikon D300 och lite tillbehör.

Har kollat runt lite kring objektiv (är rätt ny på detta område) och läst att ett 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX Nikkor Lens är ett bra all-round-objektiv att börja med. Är detta ett bra val till D300:an? Det kostar $649 på B&H, alltså ca 3990:-.

Beroende på hur mkt pengar jag får över, kan ett kompletterande teleobjektiv vara aktuellt också. Vad kan ni rekommendera i 3-4000 krs-klassen?

Något annat jag bör tänka på när jag handlar dessa prylar på plats i NY?'

Mvh
Viktor

16-85 har fått bra kritik, enda nackdelen är den dåliga ljusstyrkan på längre brännvidder.

Jag har lite dålig koll på teleobjektiv i den prisklassen men 70-300 VR har fått hyfsad kritik (460 USD). Pirattillverkarna har säkert flera alternativ.

Det du bör tänka på i övrigt är väl 1) att kolla så D300 finns i lager, 2) att garantin inte gäller i Europa, 3) att B&H har stängt på lördagar och alla judiska helgdagar, 4) att bara handla från B&H eller Adorama (låter det för bra för att vara sant är det i regel inte sant heller!) samt 5) att NY Sales Tax på 8,375% tillkommer på priset om du köper i butik.

Härligt att få åka dit och köpa kamera och allt hoppas inte tullen tar dig bara ;)

16-85 är nog ett riktigt bra val och helt klart prisvärt och till den hade jag köpt ett 70-300 af-s vr eftersom de jag har hört så ska det vara ett riktigt bra objektiv för pengarna och det kostar på BH runt 3000 och du kommer även kunna användare på en FF kamera om du köper en såndan i framtiden.

Mvh

Jag har båda gluggarna till min D300, 16-85:an och 70-300. Helt klart prisvärda och ger tillsammans ett bra brännviddsomfång. Dessutom båda med VR. Så den kombinationen är lätt att rekommendera.

Jag har betalat över 26000 för detta, så du kan ju jämföra och njuta...eller går den röda vägen och betala tull och moms förstås!

STORT TACK alla som svarat! Visste att jag kunde lita på folket här på fotosidan..

Ett 300mm för 3000 spänn låter ju helt ok, speciellt om det fått bra betyg och omdömen av användare här!

Någon förresten som fått problem med sin USA-inköpta Nikon och blivit tvungen punga ut med självrisk för reparation? Har blivit införstådd att garantin inte gäller här hemma..

Jag sålde mitt Nikkor 18-70 för två veckor sedan - en bra glugg förresten - och köpte mej ett Nikkor 16-85 VR och det ångrar jag absolut inte. En kanonglugg trots ljusstyrkan, men det är ju inga problem med en D300. Det är bara att öka ISO i så fall.Hur som helst så är det skärpa genom hela registret från 16mm och största blandaren till 85mm och största bländaren. Jag blev väldigt förvånad och kanonnöjd. Se´n har jag ett Nikkor 70-300VR och ett Nikkor 105/2,8 macro VR. Allt detta täcker in i stort alla typer av motiv.
Lycka till med köp!

tänk bara på att garantin på kameran gäller bara i USA, så om den går sönder får du skicka dit den å hoppas du slipper betala tull å skit tur och retur.

Ett klargörande.
Garantin på Nikon kamerahus gäller bara i USA-regionen. Ev fel i Sverige får du bekosta själv eller skicka tillbaka till B&H.

För Nikkor objektiv gäller världsgaranti om du inte köper "grey-import" (se B&H sida för mer information). För världsgaranti ska det finnas en gul garantilapp med... Har utan problem kunnat reparera ett USA-inköpt objektiv här hemma i Sverige då jag hade världsgaranti på det.

Men som sagt, huset har bara USA-region garanti...

/Thomas

Hejsan. Hoppas det är ok att jag lånar din tråd lite =)

Ska själv till NY i September och är inne på samma kit som tidigare skribent, men funderar på att behålla mitt gamla Nikon 18-70 3,4-3,4 som jag fick som kitobjektiv till min D70s. Vad säger ni om det, är det fortfarande ett "ok" objektiv?

Sedan tänkte jag då köpa detta set på b&h, om det nu är det objektivet som ni har pratat om här uppe?

http://www.bhphotovideo.com/c/product/535207-REG/Nikon__D300_SLR_Digital_Camera.html

Kan detta vara något? Eller ska man satsa på en beg. D200 och bättre objektiv istället?

Tack för lånet av tråden, MVH Måns

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar