Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp av bouncer/softbox.

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hej!

Jag är i stånd att inhandla 2 nya softboxar till min studio. I nuläget har jag en 30x110cm och en 60x60. Jag har tänkt köpa 2st 120x90 softboxar.

Frågan är om jag ska köra på dessa 2 stora eller om jag ska köpa en 120x90 box och en octabox 90cm istället?

Tacksam för råd osv.

Jag fotar uteslutande modell/porträttbilder i studion.

//Daniel.J

Skillnaden mellan en octabox och en softbox ligger väl främst i formen: för porträttfotografering så anses det snyggare med en rund ljusreflex i ögat itsf fyrkantig.

Å andra sidan kan använda en cirkelmask till softboxen som ger dig en rund form på ljuset när du vill ha det. När du köper Photoflex-softboxar så brukar en cirkelmask ingå i paketet.

Mitt råd är att köpa en två stora softboxar med cirkelmasker. Det finns andra roliga tillbehör till softboxarna: dels gridnät som tar bort spilljus och även en stripmask som gör boxen långsmal

/Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar