Annons

Inköp av BEG D70, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

JEzus

Aktiv medlem
Tjena!
Jag har kollat runt lite och helst skulle jag vilja ha en nya kamera men då räcker pengarna ungefär till en D50, men kollar man på beg så kan man även hitta D70 till samma pris ungefär.
Nu är det så att jag fått tag i en kille som säljer två D70, en med 4000 exponeringar och en med 19000!! exponeringar, det skiljer 400:- i pris. Det givna valet blir väl då den med 4000 exponeringar?
Nu är det så att jag gärna vill ha tips på saker att fråga om kameran och saker att titta på om jag skulle åka och kolla på den.
Förövrigt så säljer han Nikon AF-S 18-70/3,5-4,5 till mig för 2000:- om jag köper någon av kamrorna, är det ett vettigt pris?

Ös svar på mig bara =)

Mvh
Björn Karlström
 
Bra pris !

Vaed kostar den med färre exponeringar ? Ett självklart val om den i övrigt fungerar väl.

2000:- för 18-70:an är ett bra pris. Sålde min för exakt samma för ett par månader sedan.

* Kolla att fokusering fungerar (ingen "back-focus")

* Att CCDn är rent (ta test bilder mot tex blå himmel)

* Sprickor, luckor (snäpplås)

* Märken etc som kan avslöja att kameran åkt i marken

Finns säkert mer att tänka på men detta är vad jog kommer på just nu :)
 
Den med färre exponeringar kostar 4900:-
Förlåt att jag är ovetande men vad är "back-focus"?
Jag har läst i andra trådar om någon uppdatering som ger snabbare autofocus blandannat, är det något man kan göra själv?
Tell me :D


mvh
Björn
 
Bakfokus är när fokus hamnar för långt bak. Tex att man fokuserar på ögonen men öronen hamnar i fokus.
När D70 var ny på marknaden var det en del kameror som hade detta problem. Det förekommer ju säkerligen fortfarande, men inte i nån större omfattning.

Det är ju inte helt lätt att kolla om man inte får tillgång till dator och så, förstås.

Risken att en kamera som någon använt har det är väl relativt liten, men helt säker kan man ju aldrig vara.

Uppdatera firmware kan man göra själv, om det inte redan är gjort. Dock så är jag av uppfattningen (alla håller inte med mig) att fokusen inte blir snabbare, men däremot säkrare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.