Annons

Inget samarbete mellan blixt & kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

zigoz

Medlem
Hej åter igen!
Förra veckan köpte jag en Blixt (Sony HVL-F42AM) till min Sony A300 men har inte lyckats få de att fungera ihop.

Av någon konstig anledning poppar den inbyggda blixten upp varje gång istället för att den externa blixten ska gå igång.
Naturligtvis har jag gått in i menyn & hittat funktionen "Blixstyrning" och här kan man antingen
välja ADI-blixt eller TTL-förblixt.
Jag har testat med båda inställningarna men får inte till det. på blixtens display står blixtläget på Auto detsamma gäller för "LEVEL" och " ZOOM", alltså Auto. sedan finns det en knapp som heter HSS som jag absolut inte har en aning om vad den är till.

grejen är att jag köpte blixten begagnad & någon instruktionsbok fanns aldrig med.

Min spontana tanke var att blixten inte var funktionell men den reagerar när man sätter på ON knappen & sedan hör man den höga karaktaristiska tonen som blixtar ger ifrån sig. efter några sekunder lyser Test knappen orange & trycker man på det blixtrar det ordentligt i jämförelse med den inbygda lilla blixten som man e van vid.

Jag skulle vilja fråga någon som har använt sony blixtar eller har varit med om liknande problem förut.

är ytterst tacksam för all hjälp.
 
Nu kör jag Canon men finns ändå allmänna tips: kolla att blixten sitter ordentligt på (mycket lättare på Sony än andra p g a blixtskon med "click" vid låsning. Finns det glapp fattar inte kameran att blixten sitter på. Vid läges/programväljaren sätt den inte på helauto ellet motivprogram utan P A S eller M. Nu poppar inte inbyggda blixten upp. Sony kan fjärrstyra extern blixt med inbyggda - se till att detta är av.

HSS står för High Speed Synchronisation. D v s att du kan använda blixten med kortare slutartid än synkhastigheten fast med reducerad styrka - bra gör upplättningsblixt utomhus. Om din minsynktid är 1/125 sek kan du med HSS använda blixten med 1/250 med 1/2 av styrkan eller 1/500 sek med 1/4 av styrkan o s v.
 
Svensk PDF-manual kan du ladda ner här!

I övrigt vete sjutton... Kan det vara som Fredrik är lite inne på, att du inte lyckats skjuta på blixten tillräckligt långt på blixtskon? En del exemplar känns som om de fastnar bra trots att det är en 2-3 mm kvar tills de klickar fast på riktigt. Om du kan ta loss blixten utan att trycka in spärrknappen så är den inte rätt monterad, då skall den in ett par millimeter till!

Fredrik har inte alls fel, men jag skulle ändå prova att ställa kameran på "grön auto" i ett mörkt rum - kameran skall upptäcka att 42:an är monterad och inte poppa upp den inbyggda...
 
Nu kör jag Canon men finns ändå allmänna tips: kolla att blixten sitter ordentligt på (mycket lättare på Sony än andra p g a blixtskon med "click" vid låsning. Finns det glapp fattar inte kameran att blixten sitter på. Vid läges/programväljaren sätt den inte på helauto ellet motivprogram utan P A S eller M. Nu poppar inte inbyggda blixten upp. Sony kan fjärrstyra extern blixt med inbyggda - se till att detta är av.

HSS står för High Speed Synchronisation. D v s att du kan använda blixten med kortare slutartid än synkhastigheten fast med reducerad styrka - bra gör upplättningsblixt utomhus. Om din minsynktid är 1/125 sek kan du med HSS använda blixten med 1/250 med 1/2 av styrkan eller 1/500 sek med 1/4 av styrkan o s v.


OK, jätte tack för tipsen, ska testa o köra på någon av P A S M lägen & se om det fungerar.

kan det inte vara så att jag behöver uppgradera programvaran i kameran för att få ihop det med blixten?
kameran är ju trots allt den första Sony modellen med liveview.

kommer ihåg att jag fick uppdatera min minolta Dimage en gång i tiden för att den skulle klara av större minneskort.
kan man flasha om systemkameror?
 
Svensk PDF-manual kan du ladda ner här!

I övrigt vete sjutton... Kan det vara som Fredrik är lite inne på, att du inte lyckats skjuta på blixten tillräckligt långt på blixtskon? En del exemplar känns som om de fastnar bra trots att det är en 2-3 mm kvar tills de klickar fast på riktigt. Om du kan ta loss blixten utan att trycka in spärrknappen så är den inte rätt monterad, då skall den in ett par millimeter till!

Fredrik har inte alls fel, men jag skulle ändå prova att ställa kameran på "grön auto" i ett mörkt rum - kameran skall upptäcka att 42:an är monterad och inte poppa upp den inbyggda...

Tusen tack för manualen, jag måste ta mig en tid.
jag har kollat närmare på kamerans blixtskon & den var inte vacker så jag fick borsta bort all smuts & dyl, hoppas det funkar bara.

tack ännu en gång för att ni tog er tiden & svarade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.