Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen världsgaranti, hur gör ni som köper abroad?

Produkter
(logga in för att koppla)

snav

Medlem
Åker över till lillebror i USA om några veckor, var helt inne på att köpa mig en 7D där nu när dollarn står så lågt.
Jag trodde att Canon hade världsgaranti på sina kameror.. men det verkar de inte ha?

Mailade B&H Photo och frågade och de hänvisade till någon "5-årig försäkring" hos ett externt företag för 369$.

hur gör alla som köper kameror utomlands, chansar ni bara och skiter i garantin.
10000 känns ju som mkt pengar på något som man inte har garanti på.. iaf för mig.
 
Åker över till lillebror i USA om några veckor, var helt inne på att köpa mig en 7D där nu när dollarn står så lågt.
Jag trodde att Canon hade världsgaranti på sina kameror.. men det verkar de inte ha?

Mailade B&H Photo och frågade och de hänvisade till någon "5-årig försäkring" hos ett externt företag för 369$.

hur gör alla som köper kameror utomlands, chansar ni bara och skiter i garantin.
10000 känns ju som mkt pengar på något som man inte har garanti på.. iaf för mig.

Köpte min Nikon D90 från USA och då va det inbakat en 4års världsgaranti från ett externt företag i det priset som jag gav, vilket vid den tidpunkten va nästan halva priset. Nikons egna garanti gäller bara om jag själv skickar kameran till Nikon USA.
 
garanti

Åker över till lillebror i USA om några veckor, var helt inne på att köpa mig en 7D där nu när dollarn står så lågt.
Jag trodde att Canon hade världsgaranti på sina kameror.. men det verkar de inte ha?

Mailade B&H Photo och frågade och de hänvisade till någon "5-årig försäkring" hos ett externt företag för 369$.

hur gör alla som köper kameror utomlands, chansar ni bara och skiter i garantin.
10000 känns ju som mkt pengar på något som man inte har garanti på.. iaf för mig.

Garantin försvinner ju inte bara för att man köper den i en annan region.
Nackdelen är bara att man får betala frakten till butiken i USA om det nu skulle hända något.
Annars kan man utnyttja "drulle" försäkringen på sin hemförsäkring.
 
Åker över till lillebror i USA om några veckor, var helt inne på att köpa mig en 7D där nu när dollarn står så lågt.
Jag trodde att Canon hade världsgaranti på sina kameror.. men det verkar de inte ha?

Mailade B&H Photo och frågade och de hänvisade till någon "5-årig försäkring" hos ett externt företag för 369$.

hur gör alla som köper kameror utomlands, chansar ni bara och skiter i garantin.
10000 känns ju som mkt pengar på något som man inte har garanti på.. iaf för mig.

Fundera och kolla lite extra om du ska köpa kamera i USA. Objektiv mm. är lugnt, men kameran kan skilja sig i spec.

Nu vet jag inte hur det ligger till med Canon, det kanske är frid och fröjd där, men för Sony som jag är insatt i så är det stor skillnad och jag varnar lite för att det kan vara samma sak med Canon, men du får kolla det själv.

Det som skiljer (på Sony i alla fall som sagt) är att språkvalen för menyer mm. är olika. För europeiska kameror så finns alla europeiska språk inkl. svenska, men i USA så är det bara engelska, franska spanska och en massa asiatiska språk som inte finns här.

Den andra skillnaden är att VIDEO spelas in i PAL 50Hz här , medan det blir NTSC 60Hz i USA-modellen och det går inte att ställa om i kameran eller fixa med nytt firmware.

Risken är stor att det är likadant med Canon, så bäst att kolla är mitt tips.


/Mats
 
Fundera och kolla lite extra om du ska köpa kamera i USA. Objektiv mm. är lugnt, men kameran kan skilja sig i spec.

Nu vet jag inte hur det ligger till med Canon, det kanske är frid och fröjd där, men för Sony som jag är insatt i så är det stor skillnad och jag varnar lite för att det kan vara samma sak med Canon, men du får kolla det själv.

Det som skiljer (på Sony i alla fall som sagt) är att språkvalen för menyer mm. är olika. För europeiska kameror så finns alla europeiska språk inkl. svenska, men i USA så är det bara engelska, franska spanska och en massa asiatiska språk som inte finns här.

Den andra skillnaden är att VIDEO spelas in i PAL 50Hz här , medan det blir NTSC 60Hz i USA-modellen och det går inte att ställa om i kameran eller fixa med nytt firmware.

Risken är stor att det är likadant med Canon, så bäst att kolla är mitt tips.


/Mats


Inte 110% säker, så kolla själv för säkerhetsskull. Men om jag inte minns fel är canon kameror "PAL friendly" oavsett inköpsregion.
 
Tack för Era svar, ser ju nu att det inte skiljer mer än ngr tusenlappar om man går på de billigaste butikerna på prisjakt.. kanske är säkrast att gå på en "svensk" variant då.
 
Canonkameror kan ställas in på diverse olika bilder/sek och väljer du 25/s eller 50/s blir det PAL/SECAM frekvens. De flesta moderna TV apparater spelar upp både PAL och NTSC ändå.

Min princip vid köp är det att garantin är designad så att risken den behöver användas så länge den gäller är minimal. Så jag bryr mig inte. Men jag har som princip att för att det skall löna sig med tanke på garanti och allt skall grejen ändå vara 20% billigare för att jag skall bry mig. Varför spara bara en tusenlapp på att köpa i USA, jag tycket för att vara intressant skall man spara mer än så. Med ett undantag har jag själv bara köpt i USA om jag sparat 40% och det gör man främst på originalmärkesobjektiv i lite dyrare klasser där amatörefterfrågan i Sverige är låg och objektivet säljs ffa till proffs som inte köper för skattade pengar och inte betalar moms.
 
canon har "världsservice", är det nåt krupp så fixar de det på canon service i sverige, och då du uppvisar kvittot på kameran (som intyg på att garantin fortfarande är giltig) så är det altså kostnadsfritt ifall det är ett fel som hör till garantin.
 
Har iofs beställt kameran nu men det kanske underlättar för någon annan om jag klistrar in svaret jag fick från Canon support.

"Nej, världsgaranti följer inte med kameran om du köper den i USA eller Asien. Köper man en Canon produkt i Europa så gäller garantin i hela Europa. Kontakta återförsäljaren för mer information angående garanti."
 
fan ändå, då hade jag tydligen fel där, hade för mej att det inte spelade någon roll var du köpte greijerna, men tydligen gör det det. det vart ju tråkigt att höra, skit service :) CPS servicen är global dock, så helt så dålig kanske inte situationen ändå är :)
 
Det som skiljer (på Sony i alla fall som sagt) är att språkvalen för menyer mm. är olika. För europeiska kameror så finns alla europeiska språk inkl. svenska, men i USA så är det bara engelska, franska spanska och en massa asiatiska språk som inte finns här.

Den andra skillnaden är att VIDEO spelas in i PAL 50Hz här , medan det blir NTSC 60Hz i USA-modellen och det går inte att ställa om i kameran eller fixa med nytt firmware.

Min 7D som är köpt i USA kan ändras till svenska utan problem. Dessutom kan man switcha mellan NTSC och PAL i menyn utan problem, och få 60fps eller 50fps som val vid filming när man gör det.
 
Åker över till lillebror i USA om några veckor, var helt inne på att köpa mig en 7D där nu när dollarn står så lågt.
Jag trodde att Canon hade världsgaranti på sina kameror.. men det verkar de inte ha?

Mailade B&H Photo och frågade och de hänvisade till någon "5-årig försäkring" hos ett externt företag för 369$.

hur gör alla som köper kameror utomlands, chansar ni bara och skiter i garantin.
10000 känns ju som mkt pengar på något som man inte har garanti på.. iaf för mig.

Köpte min D3S i Tokyo, ser inga problem med det .. Får väl ta några veckor i stan om behovet uppstår. Har annars aldrig haft några garantiproblem med mina utrustningar så risken/chansen till att hamna i "garantiresestatus" är väl inte så stor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.