Annons

Ingen rak horisont

Produkter
(logga in för att koppla)
Om horisonten är sned: för att du inte håller kameran rakt.
Om horisonten är krökt: för att objektivet lider av distorsion.

... och om det beror på distorsion så fixar du det (relativt) enkelt i Photoshop Elements, som jag ser att du har :)

---

Din kamera har även inbyggd korrektion för distorsion, ser jag nu, aktivera den!

Senast ändrad:
På de flesta av Sonys spegellösa kameror kan man slå på en virtuell horisont som visar om det är rakt eller inte. Prova att trycka på "disp" några gånger och se om den dyker upp.

Din kamera har även inbyggd korrektion för distorsion, ser jag nu, aktivera den!

De flesta kameror klarar bara av att korrigera första gradens distorsion, så med zoom-objektiv så blir horisonten krokig i alla fall (ehuru något mindre krokig). Ett bra bildbehandlingsprogram klarar av åt minstånde andra gradens distorsion.

En sned horisont är busenkelt att korrigera i efterbehandlingen under förutsättning att man kan acceptera att beskära bilden en smula.

Lätt fixat.

Sony NEX-7 har ett vattenpass, som du får fram genom att trycka på DISP (överkanten av hjulet) några gånger. Det visas både på displayen och i EVF:en.

Eventuellt behöver du aktivera vattenpasset i menyn först.

... och om det beror på distorsion så fixar du det (relativt) enkelt i Photoshop Elements, som jag ser att du har :)

---

Tack för ditt svar har hittat felet hade glömt att aktivera detta i kameran så enkelt va de.Blev lite konfunderad eftersom detta objektiv är så pass bra annars som ska passa även till FF

Om det är ett optiskt fenomen är det bättre att inte låta kameran korrigera detta, utan att själv korrigera i mjukvaran efteråt. Då får du fullt kontroll över korrigeringen, och ibland kan optiska effekter vara bra för bilden.

Med det zoomomfånget får man distorsion, det är oundvikligt.

Men om distorsionen stör bilden är det väldigt lätt att fixa i Lightroom eller ännu hellre DxO Optics.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar