ANNONS
Annons

Ingen moms när man köper begagnat från privatpersoner från utlandet!

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgene skrev:
...Läs vad jag skrev:...
Jag skrev att du inte köpte objektivet begagnat, och att jag inte anser att det exemplet hör hemma här.

Har du KÖPT objektivet begagnat???
Om inte så HÖR DET INTE HEMMA HÄR!

Fortfarande gäller att saker du köper BEGAGNADE via en auktionssajt som tex E-bay, ska inte momsas.
Däremot kanske du ska betala Tull - vad vet jag?

Början till tråden gäller ett mail jag fått av Skatteverket. Du kan läsa svaret nedan, frågan finns i mitt första inlägg:

klipp...
Hejsan!

Om du köper av privatpersoner så är det inte moms på detta. För att få svar
på tullfrågan så har du länk till tullverket här:
http://www.tullverket.se/se/

Med vänliga hälsningar
Gun Christensen
Skatteverket, Servicejouren

...slut klipp

Gillar du inte svaret så föreslår jag att du talar med ngn myndighet istället för att bli tjurig på mig i det här forumet. Okej?

FILM) (ulltand skrev:
Det som strular till diskussionen är dels att en del blandar ihop nytt och begagnat, dels om det köps från en privatperson eller från ett företag, dels en ihopblandning av tull och moms.

Alltså, köper man en BEGAGNAD vara från en PRIVATPERSON från tex USA så betalar man ingen moms.
Kanske tull, vad vet jag?!
Men ingen moms.

Om man tar sig tid att ta reda på vad MOMS är för en skatt, och hur den fungerar, så är det här ganska självklart.

Nejdå, du betalar moms vid importen i alla fall.
Moms betalas av importören. Är importören ett företag dras momsen av som vanligt. säljer sedan företaget prylen blir det moms som vanligt för konsumenten som köper den.

Om saken är ny eller begagnad spelar faktiskt ingen som helst roll.

För att göra det mycket enkelt.

Har inte prylen momsats tidigare i ett EU-land så utgår det aktuella landets moms vid importen.
Är man ett företag drar man av momsen som vanligt.

Moms som betalats utanför EU tas ingen som helst hänsyn till.

Frågan, exakt som den ställdes:

klipp..

Nedanstående fråga sändes in via http://www.skatteverket.se

Namn: Ulf Johansson

E-postadress: [email protected]

Fråga:
Om jag köper begagnade saker av en privatperson i utlandet, ska jag då
betala
moms?

Exempel att jag köper en begagnad digitalkamera på en auktionssajt som
e-bay.
Vet ni om ngn tull tillkommer?

Operativsystem: Annan

Webbläsare: Firefox

..slut klipp

FILM) (ulltand skrev:
Frågan, exakt som den ställdes:

klipp..

Nedanstående fråga sändes in via http://www.skatteverket.se

Namn: Ulf Johansson

E-postadress: [email protected]

Fråga:
Om jag köper begagnade saker av en privatperson i utlandet, ska jag då
betala
moms?

Exempel att jag köper en begagnad digitalkamera på en auktionssajt som
e-bay.
Vet ni om ngn tull tillkommer?

Operativsystem: Annan

Webbläsare: Firefox

..slut klipp

Svaret är korrekt så länge som du med "utlandet" menar ett annat EU-land...

Dajo skrev:
Nejdå, du betalar moms vid importen i alla fall.
Moms betalas av importören. Är importören ett företag dras momsen av som vanligt. säljer sedan företaget prylen blir det moms som vanligt för konsumenten som köper den.

Om saken är ny eller begagnad spelar faktiskt ingen som helst roll.

För att göra det mycket enkelt.

Har inte prylen momsats tidigare i ett EU-land så utgår det aktuella landets moms vid importen.
Är man ett företag drar man av momsen som vanligt.

Moms som betalats utanför EU tas ingen som helst hänsyn till.
Men... varför ljuger då Skattemyndigheten?
Ska jag tro på dig eller på dem???

FILM) (ulltand skrev:
Ska jag tro på dig eller på dem???

Om du läser din egen fråga så ser du att det finns en brist i denna.

Ställ frågan "om jag köper en pryl från ett land utanför EU av en privatperson. Ska jag betala svensk moms då vid importen?"

Då ska du se att du får ett annat svar.

du kan ju börja med att fundera över varför tullen inkasserar svensk moms när du köper begagnade båtar/bilar osv från USA.

Fortfarande gäller frågan BEGAGNADE varor som köps av PRIVATPERSON!

Och frågan gäller MOMS, inte tull.

FILM) (ulltand skrev:
Gillar du inte svaret så föreslår jag att du talar med ngn myndighet istället för att bli tjurig på mig i det här forumet. Okej? [/B]
Jag är inte alls tjurig. Säkert! Lovar! :)

Jag försökte bara vara lite vänlig och förklara hur detta ligger till, eftersom frågan kommer upp på forumet med jämna mellanrum. Jag har som sagt varit i kontakt med (olika) myndigheter ett flertal gånger angående detta, eftersom det är viktigt att ha grepp på detta när man har eget företag.

Vad gäller exemplet med min glugg så är det *oväsentligt* om den är inköpt som ny eller begagnad; det är statusen och marknadsvärdet *vid införseln* som betyder något.

Om du inte vill tro på just mig, så gör en enkel Google-sökning på t.ex. "importera begagnat usa moms tull", så kommer du se att denna fråga diskuteras på ett otal sajter (cyklar, instrument, paintballgevär osv).

FILM) (ulltand skrev:
Fortfarande gäller frågan BEGAGNADE varor som köps av PRIVATPERSON!

Och frågan gäller MOMS, inte tull.

Ja... begagnade prylar.
Import från land utanför EU (USA)

Tullverket debiterar då moms av den som för in varan.

Om du köpt av privatperson=momsat i USA skiter dom i.

FILM) (ulltand skrev:
De har inte ljugit, däremot har de förutsatt ett visst förhållande på en tvetydig fråga.

Utlandet kan betyda:
1. andra EU-länder.
2. länder utanför EU.

Skattemässigt är det två helt skilda saker men för alternativ 1 är skattemyndighetens svar korrekt.

Edit: förtydligat.

Senast ändrad:
Ett exempel hämtat från tullverkets hemsida.
moster Berit är onekligen en privatperson som inhandlat varan i USA och därmed momsat enligt delstatens regler.

Moster Berit (bosatt i USA) skickar ett paket till sin syster Barbro. Paketet innehåller presenter till Barbro och systerbarnen, Linnéa och Leo. Moster Berit har specificerat innehållet i paketet:

* Linnéa får ett par Levisjeans värda 500 kronor och en Mp3-spelare värd 600 kronor
* Leo får en kikare värd 500 kronor och en skjorta värd 400 kronor
* Barbro får en glasvas värd 800 kronor.

Både Levisjeansen och kikaren blir avgiftsfria eftersom de ligger inom värdegränsen. Mp3-spelaren, skjortan och glasvasen har ett sammanlagt värde av 1 800 kronor. På detta värde tar vi ut schablontull på 3,5 procent vilket motsvarar 63 kronor. Moms med 25 procent beräknas på 1 800 kronor plus 63 kronor vilket blir 465 kronor. Totalt belopp att betala blir 528 kronor (63 plus 465 kronor).

Dajo skrev:
moster Berit är onekligen en privatperson som inhandlat varan i USA och därmed momsat enligt delstatens regler.

Moster Berit (bosatt i USA) skickar ett paket till sin syster Barbro. Paketet innehåller presenter till Barbro och systerbarnen, Linnéa och Leo. Moster Berit har specificerat innehållet i paketet:

* Linnéa får ett par Levisjeans värda 500 kronor och en Mp3-spelare värd 600 kronor

Både Levisjeansen och kikaren blir avgiftsfria eftersom de ligger inom värdegränsen. Mp3-spelaren, skjortan och glasvasen har ett sammanlagt värde av 1 800 kronor. På detta värde tar vi ut schablontull på 3,5 procent vilket motsvarar 63 kronor. Moms med 25 procent beräknas på 1 800 kronor plus 63 kronor vilket blir 465 kronor. Totalt belopp att betala blir 528 kronor (63 plus 465 kronor).
Men de sakerna är ju inte begagnade...

FILM) (ulltand skrev:
Men de sakerna är ju inte begagnade...

Det spelar ingen som helst roll...

Vad hade det varit för skillnad om Moster Berit traskat omkring i jeansen i en vecka innan hon skickade paketet?

Momsen är fortfarande inte betald i EU och det är det som saken gäller i slutändan.

Vem som säljer varan till dig är helt ointressant.
Likaså är skicket på varan eller åldern på den.

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2006-143.

Ja, tyvärr måste du betala införselavgifter även om varan är begagnad.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

Gunnel Cederlöf
Tullinformatör

-----Ursprunglig fråga-----
> Hej
>
> Jag har en enkel fråga.
>
> Om jag köper en begagnad pryl som det inte är någon tull på tex en
> digitalkamera från en privatperson i ett land utanför EU (USA).
>
> Ska jag då betala moms i sverige för denna?
>

Dajo skrev:

Kan någon förklara varför jeansen (500kr) ligger inom "värdegränsen" när skjortan (400kr) inte gör det? Att MP3-spelare och glasvasen inte gör det kan jag tänka mig beror på att de är värda mer än 500kr?!?
Har jag hjärnsläpp?!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar