ANNONS
Annons

Ingen kontakt mellan min 300D och Sigma EF-500 DG Super II

Produkter
(logga in för att koppla)

d.a.n.i.e.l

Aktiv medlem
Min blixt Sigma EF-500 DG Super II triggas inte av min Canon Eos 300D. Blixten fungerar utmärkt som slavblixt, men blixtrar inte om den sitter på kameran. Jag misstänker att det är något kontaktfel eftersom jag numera inte får upp avståndsbedömningstecknen längst ner i blixtdisplayen i E-TTL-läget när blixten sitter på kameran.

Vad tror ni, är detta ett vanligt problem?
 
Hej, Har Du vinklat blixten? Avståndsbedömningen fungerar endast om blixten är riktad rakt fram.

Om Du inte får avståndsbedömningen att fungera, kolla att att blixten står i E-TTL läge och inte är inställd i något externt slavläge.

Blixten borde fungera med allt utom röda ögon reducering, enligt Cyberphotos hemsida.

Om det inte hjälpte så kommer det säkert mer svar.

/Jörgen
 
Tack för dina förslag men dessvärre hjälpte inget av dem. Kan möjligtvis någon inställning i rysshacket orsaka detta, eller oladdade batterier i blixten utan att den klagar på detta?
 
Testa med fräscha batterier så löser det sig nog, laddar den inte fullt kommer den aldrig tala om för kameran att den är klar och då fungerar inte mätningen, däremot slår den som slav med den effekt som finns tillgägnlig.
 
Faktiskt precis vad jag gjorde, och då blixtrade det alldeles utmärkt. Avståndsmätningen fungerade dock inte, men jag får väl ladda batterierna lite till...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.