Annons

Ingen IR på 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Fick hem min 50D i dag så jag har klämt lite på den och den verkar rejäl.Jag har bara kört med xxxd tidigare så den här var ju rejält mycket större plus att jag köpte till batteri grepp med.Nu märkte jag att den verkar inte ha något ir öga och jag har alltid med mig en RC-1 för den är super smidig.
Är det verkligen så att dom har snålat in på den funktionen?Vad ska man köpa för fjärr nu då som funkar bra och inte kostar skjortan?

Tror det är radio-fjärr som gäller. Canons egen är ganska billig och har 100m räckvidd. 4783kr på CyberPhoto =D

Finns en Hähnel för 790kr också. Finns säkert ännu billigare märken.
Går det inte med kabel?

Tror det är radio-fjärr som gäller. Canons egen är ganska billig och har 100m räckvidd. 4783kr på CyberPhoto =D

Finns en Hähnel för 790kr också. Finns säkert ännu billigare märken.
Går det inte med kabel?

Ja det var ju billigt :)
Kabel känns som man går bakåt i tiden.Skulle vilja ha en trådlös.Vill kunna ta bilder från fotorigg som sitter på bilen då vill jag inte ha en massa sladdar hänga.Sen var ju rc-1 så liten och smidig att alltid ha i fickan.

Ja det var ju billigt :)
Kabel känns som man går bakåt i tiden.Skulle vilja ha en trådlös.Vill kunna ta bilder från fotorigg som sitter på bilen då vill jag inte ha en massa sladdar hänga.Sen var ju rc-1 så liten och smidig att alltid ha i fickan.

Ja då är det ju svårt med kabel. Själv vill jag bara kunna undvika skak, och då går det ju bra. Köper man dyrare grejer så börjar tillbehören också kosta. Tyvärr.

Fick hem min 50D i dag så jag har klämt lite på den och den verkar rejäl.Jag har bara kört med xxxd tidigare så den här var ju rejält mycket större plus att jag köpte till batteri grepp med.Nu märkte jag att den verkar inte ha något ir öga och jag har alltid med mig en RC-1 för den är super smidig.
Är det verkligen så att dom har snålat in på den funktionen?Vad ska man köpa för fjärr nu då som funkar bra och inte kostar skjortan?

Rätta mig om jag har fel, men ingen kamera i xxD serien har väl haft ir-öga?

Ir-ögat har dock dykt upp på 5D Mk2, så vi får hoppas att det ändras med 50D:s efterföljare (hjälper inte Patrik förstås).

Du har rätt, Sara. Förr tyckte Canon att om man skulle ha IR-fjärr till de större modellerna skulle man köpa en "billig" mottagare separat.

Kan verkligen rekommendera Phottix trådlösa fjärr.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16053

Har den till min 40D o den fungerar mkt bra. Priset ca 250 kr på ebay.
/L

Trodde Blåtand gällde nu på 2000-talet.... Men jag ska nog lägga mig under stenen igen.. :)

Trodde Blåtand gällde nu på 2000-talet.... Men jag ska nog lägga mig under stenen igen.. :)

Gud bevare oss för Blåtand!

Aldrig haft så mycket problem med ett kommunikationsprotokoll som med Blåtand, ihopparningen glöms bort titt som tätt, oförklarliga avbrott och långsamt! Jag menar hur svårt kan det vara med radio på 1 decimeters avstånd?

Nej fram för mer WiFi!

Gud bevare oss för Blåtand!

Aldrig haft så mycket problem med ett kommunikationsprotokoll som med Blåtand, ihopparningen glöms bort titt som tätt, oförklarliga avbrott och långsamt! Jag menar hur svårt kan det vara med radio på 1 decimeters avstånd?

Nej fram för mer WiFi!

Headset i ena örat och telefonen tryckt mot det andra?

BT suger allt som oftast :-/

Fuktig sågspån dämpar signalerna.

En av funktionerna som man brukar kunna få med IR är en "fälla", där kameran utlöses om något bryter ljusstrålen.
Lite svårt att fixa med radio, förstås.

Jag förstår inte tjusningen med IR, har IR fjärr till min Mercedes -99 och det är ju inte hälften så smidigt som radio. Ligger solen fel får du nästan stå intill för att kunna öppna..

Jag kör med sladd, men hade jag kunnat hade radio varit mitt val!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar