Haraldus
Aktiv medlem
Hej,
Jag köpte en laptop, HP 255 G3, på Dustin. Köpte även en Sandisk SSD. Laddade ner datorns manual men där fanns ingenting om hur man byter hårddisk. (Jag brukar alltid kolla vad fabrikanten skrivit om tågordning, vilka skruvar som ska lossas etc även om det oftast är ganska så självklart) Sökte då efter en service-manual eller teknisk manual. En länk till en teknisk manual fanns på HP:s hemsida men länk saknades. Tänkte då skicka ett mail till HP:s support men då krävdes att man angav datorns namn och serienummer men någon dator med namnet HP 255 G3 fanns inte. Ringde då till HP:s support och fick prata med Oskar. Han sa att det numera inte är tillåtet för någon, utom auktoriserade service points t ex Elgiganten, Siba, Media Markt m fl att gå in i en HP-dator. Oskar sa att även om han visste vilka skruvar man skulle ta bort för att byta en hårddisk eller utöka minnet så fick han inte informera om detta eftersom det skulle vara tjänstefel. Han sa dessutom att om man t ex kommer på att man behöver mera minne så är ett alternativ att sälja datorn och köpa en ny med ett större minne. Meddelade säljaren på Dustin om detta bemötande som då kom med följande förslag:
Skicka tillbaka datorn på en retursedel från oss.
Köp en likadan dator via länken nedan som innehåller köp av ett SSD-minne plus montering av detsamma…
Jag avböjde detta och bad om att få en retursedel för att ångra köpet.
Kontaktade via mail ”HP environment” som inte förstod hur någon support kunde ge ett sådant svar. Så småningom visade det sig att inte heller denne ”environment person” kunde sätta sig över ”management of HP”
Jag anser att vissa av HP:s laptops är bra grejer men det är ju inte allt. Om supporten är kass så kan det bli stora problem ändå.
Är nu på jakt efter en annan laptop som alltså inte är HP…
/Harald
Jag köpte en laptop, HP 255 G3, på Dustin. Köpte även en Sandisk SSD. Laddade ner datorns manual men där fanns ingenting om hur man byter hårddisk. (Jag brukar alltid kolla vad fabrikanten skrivit om tågordning, vilka skruvar som ska lossas etc även om det oftast är ganska så självklart) Sökte då efter en service-manual eller teknisk manual. En länk till en teknisk manual fanns på HP:s hemsida men länk saknades. Tänkte då skicka ett mail till HP:s support men då krävdes att man angav datorns namn och serienummer men någon dator med namnet HP 255 G3 fanns inte. Ringde då till HP:s support och fick prata med Oskar. Han sa att det numera inte är tillåtet för någon, utom auktoriserade service points t ex Elgiganten, Siba, Media Markt m fl att gå in i en HP-dator. Oskar sa att även om han visste vilka skruvar man skulle ta bort för att byta en hårddisk eller utöka minnet så fick han inte informera om detta eftersom det skulle vara tjänstefel. Han sa dessutom att om man t ex kommer på att man behöver mera minne så är ett alternativ att sälja datorn och köpa en ny med ett större minne. Meddelade säljaren på Dustin om detta bemötande som då kom med följande förslag:
Skicka tillbaka datorn på en retursedel från oss.
Köp en likadan dator via länken nedan som innehåller köp av ett SSD-minne plus montering av detsamma…
Jag avböjde detta och bad om att få en retursedel för att ångra köpet.
Kontaktade via mail ”HP environment” som inte förstod hur någon support kunde ge ett sådant svar. Så småningom visade det sig att inte heller denne ”environment person” kunde sätta sig över ”management of HP”
Jag anser att vissa av HP:s laptops är bra grejer men det är ju inte allt. Om supporten är kass så kan det bli stora problem ändå.
Är nu på jakt efter en annan laptop som alltså inte är HP…
/Harald