Annons

Ingen färgprofil?

Produkter
(logga in för att koppla)

annamelie

Aktiv medlem
Jag har bytt dator och installerat Ps på den nya datorn. Men nu när jag öppnar nya bilder i Ps så säger den att bilderna saknar färgprofil.
Nån som vet vad det kan bero på?

Jag brukar ta över bilderna via bridge, borde jag använda ngt annat program och isåfall vilket?
Jag fotar i adobe rgb

MVH Anna

Ställ in Photoshop på att varna om du öppnar bildfiler utan en inbäddad färgprofil. Tilldela Adobe RGB när du öppnar bilden.

Stefan

Jo det har jag gjort men nu har jag också märkt att om jag väljer att assigna bilden sRGB som profil så ser den normal ut, men om jag assignar den adobe RGB så ser den röd ut, ungefär som adobe rgb ser ut när den visas i tex windows. Jag trodde inte man brukade se ngn större skillnad på srgb och adobe rgb i photoshop?
Gör jag ngt fel? Tacksam för svar för det känns lite läskigt att redigera när jag inte vet om färgerna visas rätt...

( jag har även kalibrerat skärmen med spyder3 elit)

MVH Anna

annamelie skrev:
Jag trodde inte man brukade se ngn större skillnad på srgb och adobe rgb i photoshop?

Jo, du ser skillnad om du tilldelar en profil. Då ändras inte färgvärdena (alltså de värden som röd, grön och blå färgkanalen innehåller). Du är säker på att du har Adobe RGB inställd? Fotograferar du i råformat eller i jpeg?

Stefan

Jag fotar vanligtvis i jpeg och adobe RGB hur ska jag ställa in för att det ska visas rätt på skärmen då? Coloursettings och Adobe RGB?

Tack för att du ides svara :)

annamelie skrev:
Jag fotar vanligtvis i jpeg och adobe RGB hur ska jag ställa in för att det ska visas rätt på skärmen då? Coloursettings och Adobe RGB?

Har du Adobe RGB inställd i kameran som den färgrymden som bilderna ska läggas i när de sparas i jpeg, då ska det inte vara några problem. Öppna Photoshops färginställnigar och se till att Adobe RGB är vald som arbetsfärgrymd: RGB.

Kolla sedan att du har bockat för kryssrutan vid Missing profile.

Stefan

Lånar tråden..
När man skickar bilder till tex Crimson, så ska ju färgprofilen vara innbäddad i bilden. Måste man göra det själv, eller är det något som den automatiskt är? Fotar Adobe RGB i kameran och gör ingenting med någon fägprofil sen.

Lånar tråden..
När man skickar bilder till tex Crimson, så ska ju färgprofilen vara innbäddad i bilden. Måste man göra det själv, eller är det något som den automatiskt är? Fotar Adobe RGB i kameran och gör ingenting med någon fägprofil sen.

Plåtar du i Adobe RGB så ska den ju vara det.
Annars kan du se vilken profil bilden har genom att trycka på en liten pil som pekar till höger, längst ner till vänster i Photoshop ugnefär och välja att den ska visa "Document profile". Du kan även kolla de i metadatan i Bridge.
Med standardinställningarna så ska Photoshop bevara ICC profilen men även ifall du inte angett Adobe RGB som färgprofil så kan Crimson ändå tagga den senare.

Så man behöver inte göra någonting. Har man fotat med Adobe RGB, så är den profilen inbäddad så att man inte behöver tänka på det när man skickar iväg bilden (även om man gör det ändå så behöver man inte).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar