Annons

Ingångslön för fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaKronander

Aktiv medlem
Hej hej hallå
Jag har precis fått en provtidsanställning (6mån) på ett klädföretag som fotograf, där ingångslönen på mitt kontrakt hade satts till 23.000kr.
Då jag vet att mina kollegors ingångslöner på min avdelning (2st) var 25.000kr och över så undrar jag om min chef testar min vilja att ha lägst lön för att komma undan? Eller är detta en rimlig första lön som fotograf?

Jag har ca 3 års erfarenhet av fotografi som assistent och utbildning inom IT/Media och bildredigering.

Tacksam för svar!
 
Hej hej hallå
Jag har precis fått en provtidsanställning (6mån) på ett klädföretag som fotograf, där ingångslönen på mitt kontrakt hade satts till 23.000kr.
Då jag vet att mina kollegors ingångslöner på min avdelning (2st) var 25.000kr och över så undrar jag om min chef testar min vilja att ha lägst lön för att komma undan? Eller är detta en rimlig första lön som fotograf?

Jag har ca 3 års erfarenhet av fotografi som assistent och utbildning inom IT/Media och bildredigering.

Tacksam för svar!

Grattis till anställningen. Inte många som anställs som fotografer nuförtiden.

Är du nöjd med lönen? I så fall är det en bra lön. Ta vara på chansen och sikta på att få fortsätta efter provanställningen.
 
Grattis till anställningen. Inte många som anställs som fotografer nuförtiden.

Är du nöjd med lönen? I så fall är det en bra lön. Ta vara på chansen och sikta på att få fortsätta efter provanställningen.

Ja, grattis!

Men jag håller inte alls med. Varför skulle TS få lägre oavsett om TS kan tänkas vara nöjd eller inte? Framförallt sätter ingångslönen sedan en väldigt dum gräns för fortsatt löneutveckling.
 
Den frågan ska du nog ställa till ditt fackförbund. Egentligen skulle du förstås pratat med dem innan du tog jobbet, men förhoppningsvis kan det bli en ny löneförhandling när provanställningen är slut.

Jag har inte skrivit på kontraktet, fick det i tisdags, så än borde det väll inte vara försent att ta upp frågan med min chef?
Vilket fackförbund är flertalet fotografer medlem i? DIK?
 
Ja, grattis!

Men jag håller inte alls med. Varför skulle TS få lägre oavsett om TS kan tänkas vara nöjd eller inte? Framförallt sätter ingångslönen sedan en väldigt dum gräns för fortsatt löneutveckling.

Lönen bör väl ändå sättas efter personens förmåga, speciellt i så personligt yrke som fotograf kan det skilja enormt i prestation.

Jag är snarare förvånad att lönerna är så lika när vissa levererar mångdubbelt bättre än andra.

Om TS är nöjd, ta jobbet. Det är dessutom en provanställning.
 
Lönen bör väl ändå sättas efter personens förmåga, speciellt i så personligt yrke som fotograf kan det skilja enormt i prestation.

Jag är snarare förvånad att lönerna är så lika när vissa levererar mångdubbelt bättre än andra.

Om TS är nöjd, ta jobbet. Det är dessutom en provanställning.

Jo. Det är klart lönen ska sättas efter förmåga. Men i det här fallet hade två andra fått högre ingångslön och då är det väl väldigt relevant att fråga om rimlig lön oavsett om man är nöjd med den eller inte. Dessutom uppfattar jag frågan som att TS inte var nöjd med erbjudandet.
 
Är du nöjd med lönen? I så fall är det en bra lön. Ta vara på chansen och sikta på att få fortsätta efter provanställningen.

Jag har som sagt inte haft ett jobb som fotograf förut, bara assistent och då var lönen inte särskilt hög, så jag har inga referenser. Och jag vet inte om jag är nöjd med lönen, mest med tanke på att jag är ganska säker på att min chef medvetet försöker få mig att acceptera en lägre lön utan protest, då detta hänt innan med en annan kollega. Men jag kanske borde - som du säger - bortse från detta, acceptera en lägre lön och sikta på att löneförhandla om jag får fortsätta?
 
Borde kanske tillägga att de övriga kollegorna på min avdelning inte är fotografer, utan AD(vart anställd i ca 2 månader) och sociala medier-ansvarig (varit anställd i ett år).
 
Jag har som sagt inte haft ett jobb som fotograf förut, bara assistent och då var lönen inte särskilt hög, så jag har inga referenser. Och jag vet inte om jag är nöjd med lönen, mest med tanke på att jag är ganska säker på att min chef medvetet försöker få mig att acceptera en lägre lön utan protest, då detta hänt innan med en annan kollega. Men jag kanske borde - som du säger - bortse från detta, acceptera en lägre lön och sikta på att löneförhandla om jag får fortsätta?

Det är många gånger svårare att löneförhandla senare än nu.

Om du inte är nöjd...ta diskussionen innan du börjat.
 
Ja, grattis!

Men jag håller inte alls med. Varför skulle TS få lägre oavsett om TS kan tänkas vara nöjd eller inte? Framförallt sätter ingångslönen sedan en väldigt dum gräns för fortsatt löneutveckling.

Det finns en mängd faktorer som påverkar vilken lön man får som nyanställd. En inte helt oviktig sådan är vilken arbetsuppgift man får. TS jämför med personer som har helt andra arbetsuppgifter.

Om man redan från början tror att arbetsgivaren försöker "luras" ska man nog inte ta anställning där.
 
Tips om chefen är omöjlig...

Om du inte kan få upp ingångslönen för chefen vill se vad du går för kan du vända på det.
Säg att du tycker lönen är aningen låg men att du vill visa vad du går för och vid ev. fastanställning förutsätter du att lönen ökar med x-tusen kronor.

Då får du direkt en aning om vad framtiden har att vänta och du vet hur chefen tänker avseende lönen. Kan ni prata om/dela löne-visonen direkt blir det inte lika jobbigt att ta samtalet 6 månader senare.
 
Jag har som sagt inte haft ett jobb som fotograf förut, bara assistent och då var lönen inte särskilt hög, så jag har inga referenser. Och jag vet inte om jag är nöjd med lönen, mest med tanke på att jag är ganska säker på att min chef medvetet försöker få mig att acceptera en lägre lön utan protest, då detta hänt innan med en annan kollega. Men jag kanske borde - som du säger - bortse från detta, acceptera en lägre lön och sikta på att löneförhandla om jag får fortsätta?

Du kan i princip aldrig förhandla upp lönen nämnvärt när du väl har skrivit på. Det finns undantag, men det är inte många. Ska du få en högre lön så är det när kontraktet skrivs du ska förhandla. Ingen gillar prisökningar: kommer din chef in i tänket att du är "värd" 23 000 per månad så kommer 25 000 kännas högt även om det är vad dina kollegor får.

Den stora frågan är hur gärna du vill ha jobbet, och hur länge du planerar att stanna. Om du tänker stanna ett år för att få erfarenhet kanske det är värt att ta en lägre lön för att garantera att du får erfarenhet som fotograf? Om du vill stanna flera år för att ha lite stabilitet i yrkeslivet så kommer du ju känna av den lägre ingångslönen betydligt mer.

Såvida du inte är väldigt rädd för att bli av med erbjudandet så tycker jag definitivt att du ska förhandla. Det enda sättet att få mer är att be om det, ingen kommer ge dig extra pengar bara för att du förtjänar det, och att kunna löneförhandla är en av de viktigaste kunskaperna du kan ha i karriären idag. Men om du ska förhandla, se till att du kan ge bra svar på varför din chef ska vilja ge dig mer pengar. Inte varför DU vill ha mer (alla vill ha mer), utan varför chefen ska VILJA ge dig mer. "Facket säger..." och "Alla andra får..." är inte bra argument idag.
 
Du kan i princip aldrig förhandla upp lönen nämnvärt när du väl har skrivit på. Det finns undantag, men det är inte många. Ska du få en högre lön så är det när kontraktet skrivs du ska förhandla. Ingen gillar prisökningar: kommer din chef in i tänket att du är "värd" 23 000 per månad så kommer 25 000 kännas högt även om det är vad dina kollegor får.

Den stora frågan är hur gärna du vill ha jobbet, och hur länge du planerar att stanna. Om du tänker stanna ett år för att få erfarenhet kanske det är värt att ta en lägre lön för att garantera att du får erfarenhet som fotograf? Om du vill stanna flera år för att ha lite stabilitet i yrkeslivet så kommer du ju känna av den lägre ingångslönen betydligt mer.

Såvida du inte är väldigt rädd för att bli av med erbjudandet så tycker jag definitivt att du ska förhandla. Det enda sättet att få mer är att be om det, ingen kommer ge dig extra pengar bara för att du förtjänar det, och att kunna löneförhandla är en av de viktigaste kunskaperna du kan ha i karriären idag. Men om du ska förhandla, se till att du kan ge bra svar på varför din chef ska vilja ge dig mer pengar. Inte varför DU vill ha mer (alla vill ha mer), utan varför chefen ska VILJA ge dig mer. "Facket säger..." och "Alla andra får..." är inte bra argument idag.

Lyssna på denna mannen! Kloka ord!
 
Det kanske inte går att hänvisa till dina kollegors ingångslöner då dessa som du sa inte har samma befattning.
En annan tanke med lön. Vilket är bättre ?
Att tjäna 23000:- / mån eller att inte tjäna något alls ?
Sen bör man ta ställa lönen mot sina utgifter. Såklart alla vill börja med en mindre låg lön och få mycket i plånboken. Idag är det arbetsgivarens marknad och det finns säkert flera som gärna tar det erbjudande du har fått.

Ta jobbet, jobba upp ditt rykte och visa vad du kan. Då kommer det säkert finnas andra bolag som är intresserade om inte den nuvarande vill gå dig tillmötes.
 
Är de andra kollegorna med högre ingångslön möjligen manliga?
I en helt annan branch lärde jag mig ordet "snopptillägg" för fenomenet lägre ingångslön för tjejer.
 
[ Obs: nedan kommentarer är inte specifika för foto, utan generella för arbetslivet i stort - är inte själv någon yrkesfotograf. Se det som generella råd hur arbetsgivare och rekryterare fungerar ]

Instämmer helt i erfarenheten att det är vid nya jobb (och eventuellt nya interna positioner) som man har chansen att praktiskt lyfta sig i lön.

De vanliga "årsförhandlingarna" är i de flesta fall ganska meningslösa och inget jag själv lägger någon stor energi på (bättre att byta position eller gå till konkurrent om man är missnöjd).

Se till att förhandla nu när du kan. Gör du det på ett snyggt och trevligt sätt så bränner du inga broar (du kan alltid ändra dig och acceptera lägre motförslag även om du först stått på dig).

Övriga noteringar:

* Du kan inte jämföra ingångslöner emellan olika tjänster/positioner (helt olika marknadslägen; utbud/efterfrågan), eller kollegor som har olika erfarenhet (guld värt med erarna personer för arbetsgivare, och därmed oftast beredda att betala mer för det).

* Du skall däremot jämföra dig med eventuella manliga (och kvinnliga för den delen) kollegor med liknande tjänst och erfarenhet, och absolut inte acceptera 1 kr mindre i lön. Det finns inga ursäkter för om kvinnor erbjuds lägre lön än män för samma arbete och kvalifikationer.

Sedan så kan man se det första jobbet i en ny position som en del av en "utbildning" och att bygga CV/erfarenhet (så har jag ofta sjäv gjort det), och efter några år så blir man mer attraktiv på arbetsmarknaden och kan enkelt gå till konkurrenter och få "riktigt betalt". Så att ta ett jobb med lite lägre lön, men med goda chanser att bygga CV/erfarenheter behöver absolut inte vara en felaktig långsisktig strategi.

Bygger du ett riktigt bra CV och rykte så kommer du med tiden inte alltid ens behöva söka nya jobb, utan du kommer att bli kontaktad och "head huntad" till nya möjligheter.

Men försöka att förhandla - det som ändå är möjligt nu (man skall alltid försöka!).

Lycka till! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.