Annons

Infraröda bilder (NiR) problem HJäLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

JimG6

Ny medlem
Jag har stora problem med att få till färgerna i mina IR-bilder - Använder ett Hoya R72 filter. Det är klart att filtret är Mörkt, bryter antagligen vid 720nm, men jag tycker ändå att jag får sjukt långa slutartider. Jag har prövat att trixa med vitbalansen, men resultatet blir bara en grötig tvåfärgad bild (grön-svart,röd/svart). Man får väl räkna med en heldel P-Shoppande (höja nivåer, kontraster, channels osv), men den dåliga dynamiken i mina bilder hjälper inte direkt utgångsläget.

Har ni några tips för bättre Infraröda bilder?.

Vad har du för kamera? Tillvägagångssätt och slutartider varierar en del beroende på vilken kamera man har.

Med min D70 (som är förhållandevis känslig för IR-ljus för att vara en digitalkamera) från jag typiskt tider på ca 6-8s på bländare 16 och ISO200, en solig sommardag.
På bländare 4 och ISO1600 från jag tider i stil med 1/30 eller så.

Vitbalansen funkar, i mitt fall, bäst att ställa manuellt mot solbelust vegetation, tex en gräsplätt.

Därefter får man juster levels och curves i photoshop och vill man ha blå himmel kan man, med fördel, byta plats på röd och blå kanal med channel mixer.

Hej Robert, Jag kollade dina bilder och bilden "IR" är precis vad jag är ute efter.
Ett problem kan vara att det inte har varit tillräckligt fint väder när jag fotat. (Mina slutartider ligger runt dubbla dina).

Tack för tipset att vitbalansera på vegetation, det ska jag pröva.

Ska upp till fjällen imorgon, Om SMHI håller vad dom lovar så kan det bli ett par IR:a.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar