Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Information om gamla trådar

Produkter
(logga in för att koppla)

maxzomborszki

Aktiv medlem
Är det något nyårsproblem eller är det ovanligt roligt att börja det nya året med att väcka gamla trådar igen? Inte för att jag har något mot gamla trådar men det är lite lustigt att flera väldigt gamla trådar väcks till liv igen.

Jag vet att jag har föreslagit detta någon gång tidigare men kommer inte ihåg om det gick fram eller om jag fick svar. Ett förslag är att man lägger till en liten ruta underst i tråden om den är äldre än X tidsenheter, kanske 6 månader. Lämpligtvis vore kanske att det går att sätta per forum då vissa forum kanske har kortare "bäst-före"-datum på sina inlägg.

Ett exempel på hur detta skulle kunna se ut har jag fult nog manipulerat ihop nedan. Texten lyder "Observera att senaste inlägget i tråden är 2 år och 7 månader gammalt. Det är inte säkert att innehållet i den är aktuellt eller att de som skrivit tidigare inlägg fortfarande följer tråden."

Tror att detta skulle hjälpa folk att inte väcka upp trådar av misstag. Självklart ska vi ta upp gamla ämnen men då bör man vara medveten om att man gör det. Jag tror inte att folk tittar på datumen först av allt. Avsikten med detta är bara att upplysa den som vill skicka nya inlägg till en tråd.

Vad tror ni?

Bilagor

• namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    4.8 KB · Visningar: 223
maxzomborszki skrev:
Självklart ska vi ta upp gamla ämnen men då bör man vara medveten om att man gör det. Jag tror inte att folk tittar på datumen först av allt.

Du har absolut rätt. Det ligger en stor fara i att lita på gammal information. Gamla fakta, begränsningar, bedömningar och erfarenheter i en värld baserad på tekniska landvinningar som kommer i en rasande fart bromsar vårt framåtskridande. Tar man del av sådant bör man självklart också informeras om aktualiteten i informationen för att kunna göra en bedömning av relevansen.

/G

("Vetenskap är bara vedertagna antaganden i väntan på nya kunskaper.")

Nja. Det är väl därför som det finns ett datum i anslutning till varje inlägg. Vad skulle det vara för trådar som skulla vara som man inte vill väcka till liv!?

elmfeldt skrev:
Nja. Det är väl därför som det finns ett datum i anslutning till varje inlägg. Vad skulle det vara för trådar som skulla vara som man inte vill väcka till liv!?

Jag tror att jag förstår Max tanke, och jag tycker att den är bra. Meningen är väl inte att man ska låta bli att väcka upp trådar utan bara att man är medveten om, och har i bakhuvudet att det är en gammal tråd. Man kan då anpassa svaren efter de förändringar som har skett sedan tråden startades.

//David

Tack, David L. Precis vad jag menade. Som det är nu är det inte så tydligt. Datumet är några små siffror längst nere i hörnet och handen på hjärtat, hur många som läser ett inlägg kollar på datumet det skrevs om inte det finns någon särskild anledning? Jag gör det inte automatiskt och jag betvivlar att det finns många som gör det.

Det är inte så att jag inte vill att gamla trådar ska väckas till liv, utan snarare att det ska vara svårt att missa att det faktiskt rör sig om något som varit inaktivt under en längre period länge.

Sedan en modifikation: Mitt första förslag med att bara sätta en sådan röd rubrik längst nere på en sida (vid "bevara"-knappen) är kanske inte en så god idé. Jag har för vana att alltid gå längst ned i en diskussion innan jag svarar. Det kan ju ha svarats redan på den fråga jag tänkte svara på. Men det är inte säkert att alla gör det. Antingen får man ha samma text både högst upp och längst ner på sidan i sådant fall, eller så kan man ha den på "newreply.php"-sidan, som lite information om att det inlägg man svarar på görs i en "vilande" tråd. Jag vet inte vad som är bäst.

Extra information av det här slaget kan inte vara dålig för användarna.

elmfeldt skrev:

Faran är väl inte att ämnet som sådant åter debatteras utan att man fortätter en diskussion genom att kommentera ett tre år gammalt inlägg som kanske skrevs under helt andra förutsättningar än vad som gäller idag.

Jo jag förstår det. Nu tror jag dock inte att detta egentligen är ett större "problem". Jag förmodar att ni väckte denna tanke i samband med att ett antal trådar "väcktes" fär någon vecka sen. Nu visade det sig att det var samma person som väckte alla trådarna, och jag kan hålla med om att det blir lite märkligt när man skriver ett inlägg utan att bry sig om att läsa igenom hela tråden. Men jag tror att det var ett hyfsat isolerat tillfälle det här, och därför inte värt tiden att koda. Men om det i fortsättningen uppkommer fler och fler sådana här tillfällen så kan vi överväga någon åtgärd i linje med vad ni föreslår. Verkar det vettigt?

Du har rätt, jag kan inte påminna mig att jag noterat det förrän just nu. Håller med dig om att det är bättre att avvakta.

Det låter väldigt vettigt. Nu är ju fotosidan ett väldigt väluppfostrat forum så det är inte riktigt samma mängd troll som i en del andra forum jag är med i. I ett av dom är det hundratuseltals medlemmar från hela världen, men där låser dom trådarna efter en månad. Av god orsak. Sen är det typ 2 moderatorer / forumdel, också av god orsak.

Jag har sett det vid några fåtal tillfällen tidigare, därav min misstanke om att jag hade nämnt denna lösning tidigare. Men visst är det sant att det som hände senaste veckan var kanske lite "extremt". De få gånger jag sett det är det heller inte ovanligt att person ifråga skriver ett "oj, jag såg inte hur gammal tråden var"-inlägg.

Sedan ser jag inte detta som något jätteproblem som måste lösas akut. Tänkte mest att det kunde inte vara så svårt att lägga in så om och när det finns tid så. Men jag har ingen koll på vBulletin så det är svårt för mig att bedöma. Personligen är jag mer intresserad av att se de "hjälpmedel" för citat som jag nämnde i en annan tråd (en tråd som nog borde ha hamnat här istället för direkt i fotosidan.se-forumet).

Sen har jag ett till önskemål men det blir också i en separat tråd :)

Ska man tillåta sig diskutera hur en eventuell funktion skulle se ut om en sådan visar sig vara nödvändig är mitt föslag att man låser tråden säg sex månader efter senaste inlägget. Vill någon ta upp ämnet igen får hon/han starta en ny tråd och ev. refera till den tidigare som bakgrundsmaterial.

Efter att tidigare funderat i dessa banor har jag kommit fram till att jag inte tycker om den lösningen. Personligen är jag inte så glad i idén att låsa trådar av detta skäl. Med tanke på hur erfarenheter är av förmågan att referera till andra trådar tror jag istället bara att man splittrar diskussionerna.

Ett stort problem blir då om någon vill bemöta eller komplettera ett inlägg i ursprungstråden. Det blir svårare att citera (man måste göra det manuellt) och för andra att få ett sammanhang i det hela om de ska hoppa mellan olika trådar.

Min tanke var just den att man inte skulle kunna citera gamla inlägg. Denna typ av forumdiskussioner sker enligt min mening i "presens" och det sammanhanget går förlorat efter en viss tid. Det kan mycket väl vara så att du har rätt men låt oss runda av denna diskussion här och ta upp den igen om och när det visar sig att funktionen behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar