Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Information/namn i bildfilen

Produkter
(logga in för att koppla)

llesrof

Aktiv medlem
När man högerklickar på en bild kan man under egenskaper få upp information om bilden, vad det är för kamera, inställningar och så vidare. Någon berättade för mig att man även kan skriva in namn och lite sånt så att det kommer med i egenskaperna för bilden. Hur gör jag detta? Jag antar att man måste göra detta på kameran. I mitt fall är det en Samsung GX20. Farsan nmde någon om IFHX-fil eller vad sjutton det hette och att man kunde göra ändringar där. Ja, ni märker att jag inte är så bra på detta :D

När man högerklickar på en bild kan man under egenskaper få upp information om bilden, vad det är för kamera, inställningar och så vidare. Någon berättade för mig att man även kan skriva in namn och lite sånt så att det kommer med i egenskaperna för bilden. Hur gör jag detta? Jag antar att man måste göra detta på kameran. I mitt fall är det en Samsung GX20. Farsan nmde någon om IFHX-fil eller vad sjutton det hette och att man kunde göra ändringar där. Ja, ni märker att jag inte är så bra på detta :D

Du har ingen instruktionsbok till kameran?

Information om bland annat copyright kan även läggas in i exempelvis Lightroom, så att alla bilder du exporterar innehåller en hel del unik information för just dina bilder.

Du kan även högerklicka på en bildfil direkt i Windows utforskare/Mac Finder, välja Egenskaper och där kommer du åt diverse fält som du kan fylla i.

Tänk bara på att det är lika lätt för andra att ta bort eller ändra samma information. Inte för att det gör det rätt, men ändå....

Tackk för era snabba svar. Jag vill kunna ändra i kameran så att man alltid får med mitt namn i bildinformationen. Jag skall nämligen låna ut kameran och om den blir stulen så kan man förhoppningsvis spåra den via bilderna som är tagna med den. Jag hittade någon CD-skiva som var med kameran, Samsung Master. Skall se om jag hittar något där.

ANNONS