Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

infoga en ram med logga med hjälp av macron i PS.

Produkter
(logga in för att koppla)

karlan

Medlem
Jag vill alltså infoga en ram i min bild och med en logotyp längst ner i högra hörnet med hjälp av ett Action i Photoshop.
Ramen kan jag, men när jag infogar bilden så gör jag enligt följande:
- öppnar logotypen
- markerar allt
- kopierar
- väljer bildfönstret
- klistrar in bilden
- placerar bilden i högra hörnet
- stop -


Vad är det jag gör fel?
som ni märker så fungerar inte ovanstående särskilt bra om man ska använda macrot på andra bilder än just denna.

Vore glad för tips..!

MVH, Daniel
 
Jag försökte få mitt namn i hörnet men när bilden var olika stora blev det knas!
Men det borde gå att fixa.!
 
En gissning är att det blir knas när du placerar bilden manuellt. Jag skulle tro att photoshop behöver något att relatera till. Det enklaste (men inte bästa) är ju om du vet hur stora bilder du använder och därigenom kan göra en lika stor logotypbild med loggan placerad rätt från början. Då borde du kunna klippa in den på målbilden rakt av.
 
Det har med upplösningen på bilden att göra. Kör du ett bestämt värde / inch så borde det inte vara några problem. Testa själv.
 
Yoohan skrev:
Det har med upplösningen på bilden att göra. Kör du ett bestämt värde / inch så borde det inte vara några problem. Testa själv.

Nej, det har med att göra att "fönster 2" inte längre är "fönster 2", utan kanske "fönster 3" istället. så den hittar helt enkelt inte bilden som den ska klistra in i.

Det är det jag vill ha reda på hur man gör så att bilden kommer in i det aktuella fönstret vad som än finns i bakgrunden.
Och jag vill helst använda mig av Photoshop och inget annat program. hade varit smidigast så iaf :)

Tack för alla tips!
 
Skrev du inte att texten blev missplacerade eller såg konstig ut? Då har det med upplösning att göra. Om texten inte hamnar i rätt fönster då har du spelar in ditt Action fel, glömt att markera laget eller bild, eller liknande. Då får du göra om, och göra rätt.

EDIT: Handlar det om olika stora bilder kan du såklart inte göra en fri placering av lagret på bildytan, eftersom denna inte är statisk. Då måste du såklart utgå från något som ät konstant. Exempelvis höger och nederkant.
 
Vänd bilden :)

Eftersom Photoshop räknar uppifrån övre v hörnet så har jag gjort ett macro som först vänder bilden, lägger in loggan upp o ner i övre v hörnet, till sist vänder bilden rätt igen ;-)

Funkar perfekt!

/Janne
 
det går väl att markera hela bilden och köra align?
att hålla på att vända bilden fram och tillbaka måste väl ta tid även i en batch om man gör många bilder?
 
Funkar det om bilderna varierar i storlek, och om du vill ha loggan på samma ställe i nedre högra hörnet?

Lägga in logga gör jag bara i lågupplösta bilder för web, så det tar ¨ingen¨ att vända bilden två ggr.
 
ja, har du tittat på alignfunktionen?
dom funkar oavsett storlek.
det gäller att loggan passar in i storlek dock (så vitt jag vet).
det tar funktionsmakrot inte ens en sekund att fixa.
man kan göra sånt här automatiskt med aps oxå om man tex. vill förenkla uppladdandet av bilder till sin hemsida.
men hur man gör sånt får ni fråga min man om.
 
Tack för alla svaren :)
Men detta löser fortfarande inte mitt problem.
När jag har gjort klart macrot och fortsätter med en ny session, och startar macrot så får jag detta felmeddelandet:
The object "next document" is not currently available [Continue] [Stop]

Detta beror ju förstås på att den hittar inte "ruta 2 Untitled-2" (den rutan som loggan ligger i)
eftersom ordningen på de två rutorna stämmer ju inte överens med den ordningen jag hade på dem när jag spelade in macrot.

Det jag försöker få reda på är hur jag ska få PS att fatta vilken ruta loggan är i och vilken ruta som bilden är i.
tog mig inte tid att förklara så bra förra gången kanske :)

Hur har ni löst det?

MVH, Daniel
 
Den ordning de låg när du gjorde macrot.

Eller kanske ännu bättre döp rutorna till ex A, B, c....och lägg dom o loggan i en egen mapp på skrivbordet.
(Tror inte photoshop gillar att ha ¨untiteld¨document i macron)

/Janne
 
jag vet inte riktigt om jag helt förstått vad ni menar (trött idag) och jag vet faktiskt inte om jag själv har gjort på enklast vis.
jag kör på med en beskrivning så får ni ta till er eller klaga, vicket som. ;o)

jag gör så att jag först har en bild med loggan sparad nånstans och inför varje batch med inlägg av loggan så börjar jag med att öppna upp loggan, markera allt och kopiera.
sen har jag gjort ett funktionsmakro som som helt enkelt utesluter momentet att hitta dokumentet med loggan.
jag markerar allt och klistrar istället in loggan från urklippshanteraren.
så länge loggan finns i urklippshanteraren är det bara att köra på.
 
Jag får inte till detta riktigt!

*Suck*

Känns som PS är för avancerat för att vara smidigt till en sådan här enkel grej!

Har misslyckats med "align" och även med Jannes tips om att vända bilden.

Så länge bilden är liggande som den jag spelade in makrot med så gårdet bra men för bilder i höjdformat går allt åt skogen.

Snälla någon! Hjälp mig ur träsket!

(Se exempel nedan).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.